V roce výrazných turbulencí pro největšího amerického výrobce letadel Boeing (BA) zaznamenaly akcie společnosti prudký pokles o 32 %, což je v indexu Dow Jones pro rok 2024 označuje za nejhlubší ztrátu. Zatímco se Boeing potýká s řadou krizí, konkurenční společnost Airbus zaznamenala pro rok 2024 více než 11% nárůst ceny akcií, což odráží kontrastní výkonnost v tomto náročném odvětví.
Společnost Boeing, která zahájila rok s cenou akcií 257,50 USD, zažila brzkou ránu, když 5. ledna došlo k prasknutí panelu kabiny uprostřed letu na palubě nedávno dodaného letadla 737 MAX provozovaného společností Alaska Airlines. Tento incident vyvolal vážné vyšetřování a vedl k dočasnému uzemnění populárního jednoplošného letounu. Do konce ledna klesla cena akcií společnosti Boeing na přibližně 211 USD, což odráželo nervozitu investorů z řady neštěstí, která společnost postihla.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) uvedl obavy o bezpečnost a kvalitu a v důsledku těchto problémů přijal opatření k omezení výroby letadel 737 na 38 kusů měsíčně. Tato regulační opatření bohužel nevedla k tomu, že by se Boeing zotavil, ale naopak jeho pozici ještě zhoršila. Společnost se snažila dosáhnout i tohoto regulovaného limitu výroby kvůli různým problémům, jako jsou problémy s dodavatelským řetězcem, problémy s kvalitou a sedmitýdenní stávka, která dočasně zbrzdila většinu výroby komerčních letadel, včetně obtěžkaného programu 737.

Potíže společnosti Boeing přesahovaly rámec výroby komerčních letadel. V průběhu roku společnost nadále vykazovala značné ztráty ze svých komerčních, vojenských a vesmírných programů. V červenci, který se zdál být zoufalým krokem k záchraně své pozice, Boeing oznámil, že uzavřel dohodu o koupi problematického dodavatele Spirit AeroSystems, známého mimo jiné výrobou trupů letadel 737, v hodnotě 4,7 miliardy dolarů. Toto rozhodnutí, které se stejně jako Boeing potýká s problémy s kvalitou výroby, vyvolalo pozdvižení v celém odvětví.
V rámci významné změny ve vedení společnosti nastoupil v srpnu do funkce generálního ředitele Boeingu Kelly Ortberg, veterán leteckého průmyslu, který nahradil Davea Calhouna. Za Ortbergova působení se však společnosti Boeing příliš neulevilo; rychle se potýkal s významným pracovním sporem, v jehož důsledku začátkem září stávkovalo téměř 33 000 výrobních dělníků. Tento pracovní spor trval až do listopadu a způsobil propad akcií společnosti na nejnižší hodnotu v tomto roce, 137,07 USD.
Tváří v tvář těmto náročným výzvám Ortberg oznámil ambiciózní plány na snížení počtu zaměstnanců Boeingu o 10 % spolu se zprávou, že společnost předpokládá pokračující spalování hotovosti až do roku 2025. Navzdory těmto nepříznivým podmínkám nabídl příslib snižování nákladů na pracovní sílu a obnovení výroby letounů 737 na začátku prosince drobnou úlevu. Tyto zprávy vedly k částečnému zotavení akcií Boeing, které se v úterý při uzavření obchodování pohybují kolem 177 USD.
The Boeing Company (BA)
Epizodou problematického roku společnosti Boeing bylo, že akcie společnosti uzavřely 31. prosince v 16:00:02 EST na hodnotě pouhých 177,00 USD. Po skončení obchodování byl do 19:59:57 EST zaznamenán mírný nárůst o 0,18 USD (+0,10 %). Naproti tomu benchmark S&P 500 si během roku 2024 připsal více než 23 %, což odráží konkrétní akutní problémy, kterým společnost Boeing v tomto roce čelila.
Neblahé ztráty společnosti Boeing v roce 2024, poznamenané velkými problémy s výrobou a kvalitou, stávkami zaměstnanců a neuspokojivými finančními výsledky, upozorňují na významné problémy, kterým tento významný hráč na trhu čelí. Vzhledem k tomu, že společnost i nadále bojuje s těmito hrozivými překážkami, širší průmysl a pozorovatelé trhu upírají své zraky k výsledkům společnosti Boeing v roce 2025. S novým rokem přicházejí spekulace – a pro společnost Boeing a její zainteresované strany snad i realizace – o tolik potřebném obratu pro tohoto sužovaného leteckého giganta.