Těžká váha leteckého průmyslu, společnost Boeing Co., prochází kritickou výzvou, protože pokračující problémy nadále oslabují finanční prognózu společnosti, což vedlo ke snížení hodnocení společnosti Bernstein z outperform na market perform. Analytik Douglas Harned, odrážející rostoucí skepsi, upravil cílovou cenu pro společnost na 169 USD z původního optimističtějšího odhadu 195 USD. Tato změna odpovídá předpokládanému 10% zisku oproti závěru trhu z minulého úterý.
Společnost Boeing (BA), která se může pochlubit pevnými základy v leteckém průmyslu, se potácí pod vlivem bouřlivého roku, kdy se její akcie propadly o 41 %, sotva se vzpamatovaly z nesčetných problémů, které firmu sužují. Hrozící spory v první linii, vyšetřování kontroly kvality, postupně klesající tržby a rozvrat ve vedení společnosti jsou jen některé z překážek, které společnost uvrhly do nepředvídatelných turbulencí.
Poslední z řady komplikací je probíhající stávka strojníků, která od svého zahájení minulý měsíc narušuje chod podniku. Po odmítnutí posledního pracovního návrhu společnosti se zdá, že tento konflikt je předurčen k prodloužení.
Harned, který pochybuje o vyhlídkách Boeingu na rychlé zotavení, píše: “Ačkoli by se Boeing měl nakonec zotavit na své dlouholeté pozice v odvětví, jsme skeptičtější ohledně toho, kdy se tak stane. Po třetím čtvrtletí postrádáme důvěru, že by akcie Boeing mohly v příštích 12 měsících překonat výkonnost trhu.”
Pravidelná obměna vrcholového vedení Boeingu zahrnuje další zranitelné odvětví, které podkopává životaschopnost ozdravné strategie organizace, komentuje Bernstein. Čerstvě jmenovaný generální ředitel, Kelly Ortberg, pohání naléhavou potřebu stabilizace podniku a kulturní změny. Jak však Harned uznává, tyto komplexní reformy nejsou one-man show.
“Boeing přišel o zkušené lídry na všech úrovních. Potřebujeme vidět konkrétní plán obnovy a znovuvybudování talentovaných vedoucích pracovníků,” naléhá Harned a zdůrazňuje zásadní význam strukturované systémové revize pro obnovu utrpěných ztrát.
Drsná stávka zaměstnanců navíc vyčerpala prognózu volných peněžních prostředků společnosti Boeing. Vzhledem k tomu, že stávková akce zahrnuje tvrdý finanční postih, vypadají bezprostřední vyhlídky společnosti hůře než předchozí odhady. Harned odhaduje, že záporné volné peněžní toky společnosti Boeing by ji mohly v nadcházejících čtvrtletích značně potrápit, a předpovídá pokles o zhruba 4 miliardy USD ve čtvrtém čtvrtletí a následně o zhruba 5 miliard USD v roce 2025.

“Peněžní zásahy ze zásob a záloh by se měly v letech 2026/27 zvrátit. To však vyžaduje větší důvěru, než jakou máme,” říká Harned. Objasňuje delikátní složitosti spojené s manévrováním v této finanční turbulenci: “Je rozhodující dostat výrobu 737MAX nahoru s kvalitou, zvýšit pomalé dodávky širokotrupých letadel, dokončit certifikace, integrovat Spirit a ohraničit (případně napravit) ztráty v oblasti obrany. Potřebujeme mít jasno v tom, jak se k tomu dostat.”
Tato zpráva vyvolává střízlivou připomínku toho, v jak těžkém vzduchu se Boeing nachází. Cesta korporace, kdysi stabilní trajektorie, nyní vystihuje bouřlivou ságu pracovních sporů, odchodů vysoce postavených osobností a klesajících výnosů. Přesto uprostřed těchto turbulencí svítí na cestu vpřed, byť nejasnou a nejistou, maják vytrvalého optimismu. Zatímco odvětví sleduje dění, zůstává naléhavá otázka: Dokáže Boeing překonat bouři a získat zpět svou dlouholetou pozici v leteckém odvětví?