Archer Aviation (ACHR) se stala jednou z nejdiskutovanějších společností v oblasti elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL).
Její akcie za poslední rok vzrostly o více než 180 %, což je důkazem silného zájmu investorů o tento rychle se rozvíjející sektor. Přestože společnost dosud nevytvořila žádné tržby a vykazuje vysoké ztráty, nadšení kolem její technologie a objednávek ukazuje, že by mohla mít před sebou slibnou budoucnost.
Archer Aviation v současnosti disponuje tržní kapitalizací kolem 6 miliard dolarů, a to především díky velkému množství nevyřízených objednávek. Ty se svou hodnotou téměř rovnají její současné hodnotě na burze, což zvyšuje očekávání, že pokud se společnosti podaří své plány naplnit, může jít o významného hráče v budoucím leteckém průmyslu.

Technologie a partnerství společnosti Archer
Vlajkovým produktem společnosti je letadlo Midnight eVTOL, které dokáže přepravit pilota a čtyři cestující. Na jedno nabití urazí až 100 mil a dosahuje rychlosti 150 mil za hodinu. Díky konstrukci podobné dronu je schopné přistávat i v hustě osídlených městských oblastech, což mu dává výhodu oproti tradičním vrtulníkům.
O Midnight projevily zájem významné společnosti i instituce. United Airlines (UAL) patří mezi ty, které plánují využívat letouny Archer pro své letecké taxi služby. Podobně postupují i Future Flight Global, Soracle – společný podnik Japan Airlines (JAPSY) a Sumitomo (SSUM.F), Ethiopian Airlines a Abu Dhabi Aviation. Společnost má navíc ambici spustit vlastní službu leteckých taxi a být oficiálním poskytovatelem pro olympijské hry v Los Angeles v roce 2028.
Klíčovým partnerem Archer je automobilka Stellantis (STLA), která nejen investovala, ale stala se i smluvním výrobcem letadel eVTOL. Archer má také kontrakt s americkým letectvem, v jehož rámci již dodal první testovací letadlo a očekává dodávky dalších pěti. Nově se společnost spojuje s Palantir, aby díky jeho technologiím umělé inteligence optimalizovala výrobu i letecké systémy.
Výzvy, ztráty a potenciál růstu
Přestože plány Archer vypadají ambiciózně, realita zatím za nimi zaostává. Před vstupem na burzu v roce 2021 společnost slibovala první dodávky letadel a tržby již v roce 2024. To se nestalo – firma nevytvořila žádné příjmy a vykázala čistou ztrátu 652 milionů dolarů.
Výrobní plán je ale odvážný. V roce 2025 má vzniknout prvních 10 letadel, o rok později 48 kusů, v roce 2027 už 252 a v roce 2028 dokonce 650 letadel. Hodnota nevyřízených objednávek přesahuje 6 miliard dolarů, což naznačuje značnou poptávku. Pokud se podaří výrobu skutečně rozběhnout, může se firma posunout do úplně jiné ligy.
Otázkou zůstává financování. Od svého vstupu na burzu společnost více než zdvojnásobila počet akcií v oběhu. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat, protože Archer odměňuje zaměstnance akciovými bonusy a zároveň využívá nové emise k pokrytí nákladů. Pro současné akcionáře to znamená ředění podílů, což je významné riziko.
Výhled do budoucna
Analytici předpokládají, že v roce 2025 Archer dodá první letoun Midnight do Abú Dhabí a dosáhne tržeb kolem 1,4 milionu dolarů. Pokud Federální úřad pro letectví (FAA) schválí komerční lety v USA, mohou příjmy v roce 2026 vzrůst na více než 100 milionů dolarů a v roce 2027 přesáhnout 450 milionů dolarů.
Podle odhadů MarketsandMarkets má trh eVTOL do roku 2030 růst průměrně o 35 % ročně a i v následujících letech udržet dvoucifernou dynamiku. Pokud Archer skutečně dosáhne na CAGR kolem 30 % a podaří se jí efektivně škálovat výrobu, mohly by její roční tržby v roce 2035 dosáhnout až 3,7 miliardy dolarů. Při konzervativním ocenění by to mohlo znamenat růst tržní kapitalizace na 37 miliard dolarů, tedy zhruba šestinásobek současné hodnoty.
Navíc, pokud by Archer dokázala konsolidovat trh a získat svého hlavního konkurenta Joby Aviation, mohla by se její pozice ještě posílit. Otázkou však zůstává, zda dokáže zvládnout rychlou expanzi, náročnou certifikaci a udržitelné financování.
Archer Aviation dnes působí jako silně spekulativní investice. Na jedné straně stojí absence tržeb, vysoké ztráty a riziko dalšího ředění akcií. Na druhé straně jsou tu velké objednávky, silní partneři, rostoucí trh a technologie, která může změnit podobu městské mobility.
Zasvěcenci firmy v posledních měsících výrazně navyšovali své pozice, což může být signál důvěry v budoucnost. Přesto je Archer vhodná spíše pro investory ochotné akceptovat vyšší míru rizika a sázet na dlouhodobý růst. Pro konzervativnější přístup však zatím chybí jasná finanční stabilita i předvídatelnost.
