account_circle
Archer Aviation chce změnit městskou dopravu, ale zatím spaluje miliardy bez výsledků

Archer Aviation chce změnit městskou dopravu, ale zatím spaluje miliardy bez výsledků

Společnost Archer Aviation, která se zaměřuje na vývoj elektrických vzdušných taxíků (eVTOL), vzbuzuje na trzích pozornost svou odvážnou vizí změnit podobu městské mobility.

Společnost Archer Aviation, která se zaměřuje na vývoj elektrických vzdušných taxíků (eVTOL), vzbuzuje na trzích pozornost svou odvážnou vizí změnit podobu městské mobility.

Přestože její technologie slibuje zrychlení dopravy a snížení dopravních zácp, obchodní výsledky zatím zůstávají pouze v teoretické rovině. S tržní kapitalizací kolem 5 miliard dolarů, žádnými skutečnými tržbami a vysokými náklady se akcie společnosti jeví jako velmi riziková investice, i když se momentálně obchodují pod hranicí 9 USD za akcii.

Archer Aviation si klade za cíl spustit provoz svých eVTOL letadel do konce roku 2025. Její model s názvem Midnight je navržen pro čtyři cestující a pilota, přičemž letadla budou vzlétat a přistávat vertikálně z malých terminálů ve městech. Typickým příkladem využití má být spojení centra Manhattanu s letištěm Newark, kde by doba cesty měla klesnout z přibližně jedné hodiny na méně než deset minut.

Potenciál této technologie již přilákal významné partnery, kteří podle vedení firmy přislíbili objednávky v celkové hodnotě zhruba 6 miliard dolarů. Cílové trhy zahrnují zejména města s vysokou hustotou dopravy. První provozní linka by se měla spustit v Abú Dhabí. Společnost zároveň uvedla, že letos plánuje ve svém výrobním závodě v Georgii dokončit prvních deset kusů letounu Midnight, které budou určeny zejména k certifikačním zkouškám u Federálního úřadu pro letectví (FAA).

Zdroj: Getty images

Výroba zatím bez tržeb, ředění akcionářů pokračuje

Přestože má Archer Aviation slibné objednávky a technologii, firma stále nevygenerovala žádné tržby. Pokud by v roce 2025 skutečně prodala všech deset plánovaných letadel, znamenalo by to maximální tržby ve výši 50 milionů dolarů, což je vzhledem k její současné valuaci zanedbatelné číslo. Naproti tomu firma vygenerovala záporný volný peněžní tok ve výši 451 milionů dolarů ročně, což ji nutí neustále hledat nové zdroje financování.

Z tohoto důvodu dochází k rozšiřování počtu akcií – za poslední roky vzrostl jejich počet o 125 %, což ředí podíly stávajících investorů. I když má Archer k dispozici hotovost a likvidní prostředky v hodnotě 1 miliardy dolarů, tato rezerva bude rychle ubývat, pokud se nezmění poměr mezi náklady a výnosy. Firma navíc bude muset investovat další prostředky do rozšíření výroby a budování infrastruktury potřebné k realizaci provozu.

Certifikace a provozní rizika zůstávají vysoká

Archer Aviation doufá, že získá certifikaci FAA do konce letošního roku, což je nutná podmínka pro komerční nasazení letounů. I kdyby ke schválení došlo, je provoz eVTOL ve velkých městech zatížen vysokým rizikem. Létání nízko nad hustě osídlenými oblastmi přináší technické, logistické i bezpečnostní výzvy, jejichž zvládnutí si vyžádá čas, souhlas regulátorů i spolupráci s městy.

Navzdory slibným partnerstvím, například se společností Anduril v oblasti obranných technologií, není zatím jasné, jaký bude jejich skutečný finanční přínos. Takové spolupráce mohou otevřít nové trhy, ale nezajistí firmě potřebné objemy ani pozitivní cash flow v dohledné době.

Investice s nízkým potenciálem návratnosti

Na první pohled může investice do Archer Aviation působit atraktivně – firma má objednávky, inovativní produkt a podporu od veřejného i soukromého sektoru. Realita je však složitější. Společnost zatím neprokázala, že její technologie bude v praxi fungovat, její provozní náklady jsou extrémně vysoké a bez výrazného zvýšení prodejů jí hrozí vyčerpání hotovosti.

I kdyby firma začala prodávat 1 000 vozidel ročně (což je vysoce optimistický scénář), při současné ceně by tržby dosáhly 5 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že marže v tomto odvětví jsou tradičně nízké, by takový objem tržeb pravděpodobně vedl jen k mírnému zisku – a to pouze za ideálních podmínek. Navíc v městském prostředí je reálný počet využitelných tras omezený, což limituje celkový tržní potenciál.

V současné době tak akcie nepředstavují atraktivní příležitost. Společnost má sice ambiciózní plán a podporu, ale její schopnost přejít do ziskové fáze je zatím nejistá. Investoři by měli zvážit rizika spojená s technologickým, regulačním a kapitálovým vývojem předtím, než do Archer Aviation vloží své prostředky.

Zdroj: Getty images
Předchozí článek

Rivian hledá nový směr, investory zatím nepřesvědčil

Další článek

Asijské akcie rostou, protože USA vítají “produktivní” obchodní jednání s Čínou

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.