Odvětví elektromobilů (EV) je již několik let svědkem stálého přílivu investic. Převládající strategie zahrnovala investice do starších výrobců automobilů, jako jsou Ford a General Motors, jako nákladově efektivní alternativu k vysoce výkonným a dražším akciím elektromobilů, jako je Tesla. Efektivita této metody je však nyní podrobována zkoumání, protože Adam Jonas ze společnosti Morgan Stanley nabízí nový pohled na tento investiční přístup.
V úterní poznámce Jonas upozornil na chybnou logiku, která by mohla být příčinou nedávné slabé výkonnosti akcií starších automobilek. Tato tradiční strategie, jak poznamenává, se opírá o předpoklad, že segment elektromobilů konvenční automobilové společnosti přinese kladnou hodnotu, což v podstatě znamená, že miliardy dolarů směřující do investic souvisejících s elektromobily přinesou významnou ekonomickou návratnost. Co když se však tento předpoklad vyvrátí?
Investoři, jak zmiňuje, si postupně uvědomují, že obrovské částky vložené do vývoje EV mohou ve skutečnosti vést k erozi hodnoty namísto její akumulace.

Úvaha o nedávné výkonnosti akcií dává Jonasově varovné poznámce za pravdu. Starší automobilky General Motors a Ford byly v posledních několika týdnech svědky propadu. Obě společnosti se potýkaly s finančními problémy, které byly ztíženy uzavřením továren a zastavením montážních linek v důsledku stávek trvajících přibližně šest týdnů. Akcie GM se od začátku měsíce propadly přibližně o 15 % a akcie Fordu se propadly ještě výrazněji, a to o 21 %. K jejich potížím se přidal i pokles akcií obou společností o více než 15 % v roce 2023.
Ford i GM spolu se společností Stellantis získaly určitou naději z dosažení předběžných dohod o ukončení stávek. Tyto nově uzavřené smlouvy však pro společnosti znamenají další náklady. Odvětví je navíc ohroženo rostoucími úrokovými sazbami, které by mohly zhoršit poptávku a průměrné ceny transakcí. Tato konstelace faktorů může podle Jonase oprávněně vyvolat obavy investorů.
Ford Motor Company (F)
Situaci shrnul slovy: “Jádrem problému je kapitálově náročné odvětví, které investuje do neověřených strategií v oblasti elektromobilů ve světě rostoucích nákladů, nižších cen, rostoucích sazeb a zpomalující se poptávky.” Investoři, kteří se ocitli na této křižovatce, stojí před zásadní volbou: buď změnit převládající narativ, nebo upravit své portfolio tak, aby se lépe přizpůsobilo proměnlivé dynamice trhu s elektromobily.
Je zřejmé, že oblast elektromobilů neposkytuje neprůstřelnou investiční cestu, při níž by se tradiční výrobci automobilů pouhým investováním miliard do provozu elektromobilů v tichosti změnili v ziskové výrobce elektromobilů. Skutečnost ukazuje mnohem více nuancí, které vyžadují pečlivě kalibrované strategie zohledňující trendy v odvětví, rostoucí náklady a měnící se požadavky spotřebitelů.
Nyní se ukazuje, že to, co se zdálo jako nákladově efektivní derivátová hra do boomu elektromobilů, se ukázalo jako strategie, která mohla mnohé investory vyvést z omylu. Zda se těmto tradičním výrobcům automobilů podaří změnit své strategie v oblasti elektromobilů tak, aby vyrovnali své současné ztráty a obnovili důvěru investorů, závisí na nepředvídatelném a rychle se vyvíjejícím tržním prostředí elektromobilů.
General Motors Company (GM)
Ve světle tohoto odhalení bude investiční komunita pravděpodobně přehodnocovat své strategie. Zatímco se starší výrobci automobilů budou nadále orientovat ve složitých otázkách přechodu na obchodní model zaměřený na elektromobily, investoři mají povinnost důkladněji posoudit podmínky na trhu. Otázkou zůstává: Přinesou miliardy vložené do elektrifikace těchto starších automobilek nakonec pozitivní návratnost, nebo se ukáže, že hodnotu spíše ničí, než zvyšují? Verdikt nad touto finanční hádankou může potvrdit pouze čas.
Tato sílící debata totiž znovu ukázala, že trh s elektromobily nepředstavuje jen technologickou evoluci, ale také složitou arénu ekonomických otřesů a finančního zúčtování. Důsledky této vyvíjející se investiční perspektivy jsou dalekosáhlé a slouží jako důrazná připomínka pro účastníky trhu, aby zůstali tváří v tvář tomuto dynamicky se měnícímu odvětví přísně ostražití.