V boji o zákazníka se Walmart stal u analytiků z Wall Street jasným vítězem.
Tržby tohoto velkého maloobchodního řetězce za třetí fiskální čtvrtletí vzrostly o téměř 9 % a jeho zisk na akcii dosáhl 1,50 USD, zatímco analytici oslovení společností Refinitiv očekávali 1,32 USD. Naproti tomu společnost Target ve středu vykázala nižší zisk, který ve třetím fiskálním čtvrtletí klesl přibližně o 50 %. Akcie společnosti Target v odpoledním obchodování v souvislosti s touto zprávou klesly přibližně o 12 %.
Rozdíly v obchodních modelech obou společností mohou vysvětlovat, proč se jejich výsledky tak nápadně lišily.
„Postavení Walmartu v maloobchodě je jedinečné. Od konkurence se odlišuje svým formátem Supercenter a nabídkou hodnotných produktů v mnoha kategoriích,“ napsal v úterý analytik UBS Michael Lasser. „Dále zaznamenal obrovský růst v oblasti elektronického obchodování a upevnil si pozici životaschopného hráče č. 2 za Amazonem v této oblasti.“

Lasser zvýšil cílovou cenu pro Walmart ze 158 USD na 170 USD, což znamená 17% nárůst oproti úternímu závěru.
Analytici poznamenali, že spotřebitelé se přiklánějí k hodnotě a nakupují levnější verze výrobků, což odpovídá komentářům společnosti Walmart v rámci hovoru k výsledkům. Maloobchodní řetězec uvedl, že jeho síla pochází z obchodu s potravinami, který je větší než obchod Target, protože spotřebitelé se obracejí na Walmart, aby ušetřili na potravinách.
Přibližně 75 % nárůstu podílu na trhu s potravinami pochází od domácností s příjmem 100 000 USD a více ročně, uvedl Walmart. Tato kategorie zákazníků je obvykle spojována spíše s činností společnosti Target.
„WMT nadále vykazuje nárůst podílu na trhu s potravinami, který byl ve čtvrtletí nejsilnější kategorií,“ uvedla Kate McShaneová, analytička Goldman Sachs. „Slabost všeobecného zboží je i nadále spojena s vítěznými kategoriemi v době pandemie Covid (CE, domácnost a základní oděvy), ačkoli výkonnost této kategorie se také sekvenčně zlepšila.“
Podle finančního ředitele společnosti Walmart Johna Raineyho, který se v úterý zúčastnil konferenčního hovoru k výsledkům, klesly tržby za všeobecné zboží nízko jednociferným tempem. Všeobecné zboží je v podstatě vše kromě potravin.

„Výsledky naznačují, že američtí spotřebitelé se drží, ale WMT těží také z poklesu obchodů specifických pro danou společnost a tyto zisky z prodeje spotřebního zboží pravděpodobně pomohly zboží všeobecného charakteru,“ uvedl analytik společnosti Wells Fargo Edward Kelly.
Pro společnost Target si slabost v oblasti všeobecného zboží vybírá svou daň. Vyšší ceny odrazují spotřebitele od produktů, které možná právě teď nutně nepotřebují.
Toto rozlišování mezi potravinami a ostatními produkty se odráží i v nejnovějších údajích o maloobchodních tržbách, které v říjnu vzrostly o 1,3 % oproti září a o 8,3 % oproti předchozímu měsíci. Obchody s potravinami zaznamenaly meziroční nárůst o 8 %, zatímco prodej elektroniky a spotřebičů poklesl o 12 %. Prodej nábytku se zvýšil jen nepatrně.
Ve společnosti Target se během posledních dvou říjnových týdnů zvýšila citlivost zákazníků na ceny, uvedla v telefonátu s novináři Christina Henningtonová, ředitelka pro růst.

„Byl to prudký pokles a upřímně řečeno, tyto trendy jsme zaznamenali i na začátku listopadu,“ řekla.
Maloobchodní řetězec dosáhl určitého pokroku v odstraňování nadbytečných zásob, ale třetí fiskální čtvrtletí přineslo vyšší než očekávané odpisy, uvedl Target. To znamená zásah do zisků. Zásoby jsou stále o 14 % vyšší než v předchozím roce.
„Spotřebitelé jsou nyní v mnoha těchto diskrečních kategoriích mírnější, což bude vyžadovat větší slevy, aby se zbavili tohoto zboží a zásob ve čtvrtém čtvrtletí,“ řekl analytik společnosti Evercore ISI Greg Melich v pořadu „Squawk on the Street“ na CNBC.