Amazon (AMZN) je dnes jedním z největších a nejvlivnějších hráčů na světovém trhu, s tržní kapitalizací 2,3 bilionu dolarů. Ačkoli se může zdát, že jeho expanzní příběh se zpomaluje, realita je jiná. Díky své přítomnosti ve třech rychle rostoucích sektorech – elektronickém obchodě, digitální reklamě a cloudových službách – a rozsáhlému využití umělé inteligence má Amazon potenciál zdvojnásobit svou hodnotu během příštích pěti let a překonat tak současnou kombinovanou kapitalizaci firem jako Nvidia (NVDA) a Palantir (PLTR), která dosahuje 4,5 bilionu dolarů.
Tři růstové pilíře Amazonu: e-commerce, reklama a cloud
Amazon není jen internetový obchod. Je to technologický gigant s komplexním ekosystémem, který generuje příjmy z několika velmi výnosných oblastí. V e-commerce provozuje největší online obchod na světě podle tržeb, přičemž si udržuje dominantní pozici také v návštěvnosti. Navzdory své velikosti stále roste rychleji než průměr v odvětví a podle odhadů bude do roku 2027 nadále posilovat svůj tržní podíl.
Ve světě digitální reklamy je Amazon třetí největší firmou z hlediska tržeb. Je zároveň největším hráčem v oblasti maloobchodních médií, která je nejrychleji rostoucím segmentem širšího reklamního trhu. Díky rozsáhlé zákaznické základně, datovým možnostem a vysoké míře interakce dokáže Amazon efektivně monetizovat svou reklamní platformu a ukrajuje si stále větší díl z tohoto trhu.

Zcela zásadní roli v budoucnosti Amazonu hraje Amazon Web Services (AWS), jeho divize cloud computingu, která je největší na světě z hlediska tržeb za infrastrukturu a platformové služby. AWS má výhodu v rozsáhlé síti zákazníků a partnerů, což mu poskytuje vynikající výchozí pozici k monetizaci narůstající poptávky po službách v oblasti umělé inteligence.
Podle výzkumu společnosti Grand View Research porostou do roku 2030 online maloobchodní tržby o 11 % ročně, reklamní technologie o 14 % a cloud computing dokonce o 20 % ročně. Amazon má tak před sebou cestu k dvoucifernému růstu tržeb až do konce dekády. A investoři mají důvod věřit, že zisk poroste ještě rychleji než tržby.
Umělá inteligence jako motor ziskovosti
Amazon si neklade malé cíle a v oblasti generativní umělé inteligence se řadí k technologickým lídrům. Společnost už implementovala přes 1 000 AI nástrojů, které optimalizují provoz jejího maloobchodu – od predikce poptávky až po plánování tras doručení. Dále Amazon vyvíjí vlastní jazykový model pro efektivní komunikaci mezi zaměstnanci a roboty v distribučních centrech, což má zvýšit efektivitu operací.
Firma také údajně pracuje na humanoidních robotech, kteří by měli asistovat řidičům dodávek při doručování zásilek. Tyto technologie by mohly významně snížit náklady na doručování, které dnes tvoří až 36 % příjmů z maloobchodu. Automatizace těchto procesů může výrazně zlepšit provozní marže Amazonu a posílit jeho ziskovost.
Významným krokem je i nasazení nástroje Amazon Q – AI asistenta, kterého využívají vývojáři AWS. Díky němu se podařilo zkrátit aktualizaci tisíců aplikací z několika dní na pouhé minuty. Podle generálního ředitele Andyho Jassyho to Amazonu přineslo úsporu 260 milionů dolarů. Pokud bude firma nadále takto zvyšovat produktivitu napříč divizemi, její ziskovost může růst rychleji než výnosy.
Ocenění akcií a výhled na roky dopředu
Akcie Amazonu se v současnosti obchodují za 36násobek zisku, což lze vzhledem k tempu růstu považovat za rozumné ocenění. Očekává se, že zisky porostou tempem 18 % ročně v horizontu tří až pěti let. Pokud Amazon tento konsenzus naplní, pak by se jeho tržní hodnota mohla zdvojnásobit na 4,6 bilionu dolarů do roku 2030.
To by znamenalo, že by Amazon překonal současnou kombinovanou tržní kapitalizaci společností Nvidia a Palantir, která dosahuje 4,5 bilionu dolarů. Tento scénář by snížil poměr cena/zisk Amazonu na 31, což by odpovídalo atraktivnímu poměru pro technologickou společnost s vedoucím postavením na rostoucích trzích.

Amazon je připraven těžit z transformačního desetiletí
Amazon stojí na prahu nové fáze expanze, která je poháněna jak růstem tradičních segmentů, tak novými technologiemi. Jeho vedoucí postavení v cloudu, e-commerce a reklamě mu poskytuje stabilní základ, zatímco sázka na umělou inteligenci a automatizaci otevírá prostor pro skokový nárůst efektivity a ziskovosti.
Investoři, kteří hledají růstovou technologickou společnost s diverzifikovaným portfoliem, širokou zákaznickou základnou a dlouhodobou strategií, by měli mít Amazon vysoko na svém seznamu.