Akcie společnosti Starbucks Corp. v úterý v průběhu odpoledního obchodování klesly o 5,4 %, protože nový generální ředitel kavárenského řetězce se navzdory vykázanému lepšímu výsledku hospodaření držel roční prognózy svého předchůdce.
Společnost Starbucks (SBUX) vykázala výsledky za druhé čtvrtletí, které překonaly očekávání, k čemuž přispěl překvapivý nárůst tržeb ve stejných prodejnách v Číně, pokračující solidní poptávka v USA a vyšší ceny. Čistý zisk vzrostl na 908,3 milionu USD, tj. 79 centů na akcii, z 674,5 milionu USD, tj. 58 centů na akcii, ve stejném čtvrtletí loňského roku. Po očištění o náklady na restrukturalizaci a vliv daně z příjmu vydělal řetězec 74 centů na akcii oproti 59 centům v předchozím čtvrtletí.
Tržby se zvýšily o 14 % na 8,72 miliardy dolarů ve srovnání se 7,64 miliardy dolarů v předchozím čtvrtletí. Celosvětově vzrostly tržby v prodejnách o 11 %. V USA a Severní Americe celkově vzrostly o 12 %. V Číně vzrostly tržby v prodejnách o 3 %.
Analytici oslovení agenturou FactSet očekávali, že Starbucks vykáže upravený zisk na akcii ve výši 65 centů při tržbách 8,41 miliardy USD. Společnost Consensus Metrix předpovídá celkově 7,5% růst tržeb ve stejných prodejnách společnosti, přičemž v USA vzrostly o 8,8 % a v Číně poklesly o 7,3 %.
Provozní marže řetězce během čtvrtletí vzrostly na 15,2 % z 12,4 % ve stejném čtvrtletí loňského roku, k čemuž přispěla silnější cenová síla a zlepšení produktivity.
Navzdory lepšímu výsledku akcie bezprostředně po zveřejnění zprávy klesly o 1 % a poté se propadly o více než 5 %, když generální ředitel Laxman Narasimhan vystoupil ve svém prvním konferenčním hovoru od březnového oficiálního převzetí funkce po Howardu Schultzovi. Největší zprávou z hovoru byla roční prognóza společnosti, kterou Narasimhan po silnějším než očekávaném čtvrtletí odmítl zvýšit.
„Znovu potvrzujeme náš výhled a vyvažujeme náš neuvěřitelný optimismus s nejistotami, kterým nadále čelíme po celém světě,“ řekl Narasimhan v hovoru.
Někteří analytici z Wall Street očekávali zvýšení ročního výhledu, zejména pokud by čísla za druhé čtvrtletí byla vyšší než jejich odhady.
„Vidíme potenciál pro to, aby SBUX zvýšil výhled zisku na akcii za rok 2023 … na základě vyhlídek na lepší než očekávané výsledky za druhé čtvrtletí,“ napsali analytici Baird Equity Research v náhledu zprávy.
Analytička Bank of America Sara Senatore se v hovoru konkrétně zeptala na nezvýšení výhledů vzhledem k dobrým výsledkům. Narasimhan odpověděl, že srovnání ve druhém čtvrtletí bylo jednodušší, než bude do budoucna, a že silný růst v Číně se v následujících čtvrtletích pravděpodobně zmírní.

„Stále existuje nejistota v celkovém prostředí z hlediska oživení, když se podíváme na věci, jako je chování spotřebitelů, a také na oživení v klíčových segmentech, jako je mezinárodní cestování,“ vysvětlil.
Kavárenský řetězec oznámil výsledky hospodaření po oživení svých akcií v uplynulém roce. Akcie se v posledních týdnech přiblížily rekordním hodnotám, kterých dosáhly v létě 2021.
Před zveřejněním výsledků se Wall Street zaměřila na výhled řetězce na letošní rok a jeho schopnost řídit náklady a poptávku, a to v souvislosti s otázkami ohledně dopadu inflace na kávové návyky spotřebitelů. Soustředili se také na trendy v Číně, jejíž ekonomické znovuotevření by mohlo způsobit kolísavý vývoj tržeb. Starbucks zvýšil mzdy a nabídl další pobídky zaměstnancům, protože stále více z nich se snaží o vstup do odborů.
Zvýšení cen v uplynulém roce – odraz vyšších nákladů a zkouška ochoty spotřebitelů platit více – pomohlo zvýšit tržby a zisky řetězců, jako jsou McDonald’s Corp. (MCD) a Chipotle Mexican Grill Inc (CMG). Výkonný ředitel Chipotle však minulý měsíc uvedl, že společnost plánuje „pozastavit“ zvyšování cen, ale uvedl, že poptávka je dostatečně silná na to, aby je mohla v případě potřeby flexibilně zvýšit.
Vedení společnosti Starbucks loni uvedlo, že vyšší ceny, mladší zákazníci a studené nápoje na míru jim pomohou přečkat případnou větší ekonomickou bouři v roce 2023. Spotřebitelé podle nich stále častěji považují kávu za „cenově dostupný luxus“ a její věrnostní program prý pomáhá udržet zákazníky, aby se vraceli.

Analytici restaurací ze společnosti William Blair uvedli, že v celém odvětví se snížily náklady na suroviny a tlak na marže v důsledku rostoucích mezd se zmírnil na úroveň, která nebyla zaznamenána od roku 2021.
„Díky podstatně lepší fluktuaci zaměstnanců a plné obsazenosti naprosté většiny restaurací,“ uvedli, „se domníváme, že lepší špičková propustnost díky více vytíženým zaměstnancům v první linii by mohla představovat významný protivítr pro velkoobjemové, časově náročné koncepty, jako jsou Starbucks a Chipotle, zejména při vstupu do vyšších sezónních prodejních měsíců na jaře a v létě.“
Rovněž uvedli, že se v restauracích daří zvyšovat ceny jídelních lístků, zatímco v obchodech s potravinami ceny klesají.
„Navzdory slábnoucí inflaci se průměrný nárůst cen jídelních lístků v restauracích od srpna loňského roku drží v rozmezí více než 8 %, zatímco inflace v potravinářských obchodech v posledních měsících prudce polevila a nyní je poprvé od října 2021 mírně nižší než inflace v restauracích, čímž se anuluje nárazník pro vývoj tržeb v restauracích, z něhož odvětví v posledních 18 měsících pravděpodobně těžilo,“ uvedli.
Akcie společnosti Starbucks za posledních 12 měsíců vzrostly o 51,6 %. Pro srovnání, index S&P 500 za toto období poklesl o 0,8 %.