Akcie japonské automobilky Toyota v úterý vzrostly o 5 % poté, co společnost oznámila, že od roku 2026 představí kompletní řadu bateriových elektromobilů s bateriemi „nové generace“.
Ty bude vyvíjet a vyrábět nová jednotka pro elektromobily s názvem BEV Factory, která byla založena v květnu.
V úterní prezentaci Takero Kato, prezident BEV Factory, uvedl, že Toyota se u svých elektromobilů zaměřuje na dojezd 1 000 km. Společnost BEV Factory chce do roku 2030 vyrobit přibližně 1,7 milionu vozidel, uvedl Kato.
Pro srovnání, Tesla Model 3 má dojezd přibližně 430 kilometrů, zatímco model s dlouhým dojezdem má dojezd přibližně 570 kilometrů.
Toyota má za cíl dosáhnout do roku 2026 prodeje 1,5 milionu plně elektrických vozidel ročně a do roku 2030 prodávat 3,5 milionu plně elektrických vozidel ročně.
Samostatně společnost také vyvíjí metodu hromadné výroby plně pevných baterií pro bateriové elektromobily a hodlá ji komerčně využít v letech 2027 až 2028. Toyota uvedla, že se bude snažit o 20% zlepšení dojezdu u svých baterií typu all-solid-state ve srovnání se současnými bateriemi.
To spolu s modelem s vyšší specifikací, který je ve fázi výzkumu a vývoje. Tento model má za cíl zvýšit dojezd o 50 % ve srovnání se současným produktem.

Výraznější přechod na elektromobily?
Toyota především uvedla, že objevila technologický průlom, který překonává problém s výdrží baterií v bateriích typu all-solid-state, a proto společnost „přezkoumává jejich zavedení do konvenčních vozidel HEV a urychluje [jejich] vývoj jako baterií pro vozidla BEV“.
Vozy HEV označují hybridní elektrická vozidla, což jsou vozidla poháněná konvenčním spalovacím motorem v kombinaci s jedním nebo více elektromotory.
To by mohlo signalizovat pokračující posun ve strategii automobilky v oblasti elektromobilů pod vedením nového generálního ředitele Kodžiho Sata, který se ujal vedení v dubnu. V únoru Sato uvedl, že společnost „urychlí vývoj BEV s jiným přístupem než dosud“, informoval Nikkei.
Za předchozího generálního ředitele Akia Toyody se Toyota dostala pod palbu kritiky za svůj pomalý přístup k plně elektrickým vozům, místo toho se držela přesvědčení, že plně elektrická vozidla jsou jedním z řešení, nikoliv řešením, pro cíl společnosti stát se uhlíkově neutrální. Tato strategie přetrvala i do konce roku 2022, kdy představila nové hybridní modely Prius.

Vedení Toyoty tvrdilo, že nevěří, že se plně elektrické vozy prosadí tak snadno, jak si myslí konkurence, a uvádělo důvody, jako jsou překážky na cestě, a tvrdilo, že trh není „dostatečně zralý“.
Toyota na svých internetových stránkách uvádí, že materiály potřebné k výrobě jedné baterie pro plně elektrická vozidla s dlouhým dojezdem by mohly být použity k výrobě šesti baterií pro plug-in hybridní vozidla nebo 90 baterií pro hybridní elektrická vozidla.
O agresivnějším směřování k plně elektrickým vozidlům svědčila i Katova prezentace, v níž prezident továrny BEV uvedl, že „naším cílem je změnit budoucnost s vozidly BEV … nová generace bateriových elektromobilů přijme nové baterie, díky nimž jsme odhodláni stát se světovým lídrem v oblasti spotřeby energie bateriových elektromobilů“.