Evropský sektor luxusního zboží, který již delší dobu kolísá, ve čtvrtek znovu ožil poté, co společnost Richemont oznámila rekordní čtvrtletní tržby, které výrazně překonaly odhady analytiků. Společnost Richemont, která stojí za luxusními značkami, jako jsou Cartier a Montblanc, odhalila, že tržby ve třetím fiskálním čtvrtletí končícím 31. prosince vzrostly o 10 % na 6,15 miliardy eur (6,3 miliardy USD), což je obrovský skok ve srovnání s konsensuálním očekáváním pouze 1% růstu.
Zatímco na čínském trhu se luxusní skupina potýkala s problémy – v pevninské Číně, Hongkongu a Macau poklesly tržby o 18 % -, ostatní trhy v Asii včetně Jižní Koreje vykazovaly dynamiku. Kromě toho, poháněné jak místní poptávkou, tak turisty ze Severní Ameriky a Blízkého východu, se prodeje v Evropě zvýšily o významných 19 %.
Silnou stránkou odvětví se staly šperky, jejichž prodej vzrostl o 14 % a kompenzoval 8% pokles prodeje hodinek. Celkově dobrá zpráva o prodejích měla dominový efekt na výkonnost akciového trhu společnosti Richemont. Podle údajů společnosti FactSet měla společnost Richemont CFR, kótovaná na švýcarské burze, svůj nejlepší den a její akcie vzrostly až o 18 %.

Zajímavé je, že vysoko letící výkonnost společnosti Richemont přenesla pozitivní šokové vlny napříč evropským luxusním sektorem. Akcie konkurentů, jako jsou Swatch, Burberry, Kering, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, Moncler a Hermes International, rostly a každá z nich zaznamenala povzbudivý nárůst mezi 5 a 8 %.
V součinnosti s oživením sektoru zaznamenal ETF kótovaný v Londýně, Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF (LUXG), skok o 4 %, což je dramatický posun oproti jeho stagnujícímu vývoji v průběhu roku 2024.
Současná situace podněcuje debatu mezi analytiky trhu ohledně výkonnosti prémiových luxusních značek. Analytici Deutsche Bank pod vedením Adama Cochranea poznamenali: “To přispěje k debatě o tom, že prémiovější luxusní značky budou pravděpodobně dosahovat lepších výsledků, že zpomalení luxusu je spíše cyklické než strukturální (přinejmenším v nejvyšší třídě) a že ve zbytku světa je dostatek růstu, který vykompenzuje slabost Číny.”
Dramatické oživení evropského sektoru luxusního zboží v čele s hvězdnými výsledky společnosti Richemont vyvolalo vlnu v celém odvětví. Analytici nyní začínají vnímat zpomalení růstu luxusního zboží spíše jako cyklické než strukturální. Tento zásadní posun ve vnímání odvětví, způsobený dobrými výsledky ve zbytku světa, vzbudil naději, že odvětví skutečně dokáže odolat překážkám, které představuje čínský trh.
Navzdory propadu v pevninské Číně, Hongkongu a Macau ukazují finanční údaje zveřejněné společností Richemont celkový vzestup v odvětví luxusního zboží, který je tažen především ostatními asijskými trhy a pozitivním růstem v Evropě. Šperky se ukázaly jako odolná kategorie, která zvýšila tržby navzdory poklesu prodeje hodinek, což zvýšilo celkové tržby na historické maximum.
Solidní finanční výsledky společnosti Richemont se neomezily pouze na její vlastní účetnictví, ale měly dalekosáhlý dopad na celý sektor luxusního zboží. Podívaná na toto finanční oživení byla patrná na výkonnosti akcií dalších významných luxusních značek a na radosti, která zachvátila burzovně obchodovaný fond (ETF) se sídlem v Londýně.

Tato bezprecedentní čísla následně poskytla analytikům trhu dostatek důvodů k optimistickým diskusím o budoucnosti prémiových luxusních značek. Podle pozorování Deutsche Bank zintenzivní konverzaci kolem schopnosti těchto luxusních značek vykazovat výjimečnou výkonnost a obnoví důvěru v celé odvětví.
Závěrem lze říci, že nebývalý vzestup evropského sektoru luxusního zboží navzdory všem předpokladům nejen zbořil předpovědi analytiků, ale také vzbudil naději na slibnou budoucnost. Současná situace, bořící negativní stereotypy obklopující zkázu tohoto odvětví, naznačuje, že tento výkyv je spíše cyklickým poklesem, což dodává důvěryhodnost schopnostem tohoto odvětví odolávat. Nedávné úspěchy, zejména úspěch významného hráče Richemontu, zdůrazňují, že po celém světě stále existuje značný růstový potenciál, který je dostatečně silný na to, aby vyvážil případné klopýtnutí na čínském trhu.