Nebývalý posun v hodnocení akcií společnosti PayPal Holdings Inc. (PYPL) ze strany předních analytiků trhu směřuje ke skepsi. Zejména Dan Dolev ze společnosti Mizuho opět snížil hodnocení akcií společnosti PayPal z ratingu odpovídajícího nákupu na neutrální. Tímto snížením se počet analytiků, kteří mají pro firmu hodnocení “hold-equivalent”, zvýšil na 23. Spolu s jediným analytikem, který podpořil hodnocení s ekvivalentem prodeje, již současné váhové pobídky primárně neupřednostňují hodnocení s ekvivalentem nákupu. Tyto údaje pocházejí z měsíčních zpráv společnosti FactSet, které tyto ratingy sledují.
Měnící se nálady kolem akcií společnosti PayPal výrazně kontrastují s naprosto býčím postojem nespočtu analytiků na úsvitu roku 2020, kdy přibližně 90 % z nich podporovalo vyhlídky digitálního platebního gigantu. Rostoucí obavy z množících se konkurentů a citelný tlak na ziskové marže však způsobily dramatický posun. V důsledku toho se akcie nyní obchodují o značných 80 % níže než na historickém vrcholu.
PayPal Holdings Inc. (PYPL)
Jednou z klíčových obav, které Dolev ve svém posledním sdělení vznesl, je otázka klesajícího tržního podílu společnosti PayPal v rukou konkurence, zejména Apple Pay. Zkoumané údaje naznačují, že tvrdá konkurence, kterou pro PayPal představuje Apple Pay, se bude jen dále prohlubovat. Kromě toho jsou na poplach i měnící se preference, zejména u mladší americké populace, pokud jde o platební metody. Mezi touto demografickou skupinou se prosadily nové alternativy, včetně Apple Pay, funkce automatického vyplňování a schémat “kup teď a zaplať později”, které by mohly negativně ovlivnit pevnou pozici společnosti PayPal.
Přestože Dolev tradičně vede trh v oblasti pokladních řízení na počítačích, vyjádřil obavy z napjatého výkonu společnosti PayPal v oblasti mobilních platebních transakcí, které v poslední době zaznamenávají vzestupnou trajektorii. Naopak společnost Apple Pay prokázala silnější postavení v oblasti mobilních transakcí ve srovnání se svou přítomností na stolních počítačích.
Zdá se, že vlastnictví společnosti PayPal ve společnosti Venmo, která byla v rámci USA trvale považována za elitního konkurenta v oblasti peer-to-peer platebních služeb, již není schopno tyto rány zmírnit. Sílící konkurenční tlak ze strany soupeřů, jako je například Zelle, spolu se zjevnými problémy společnosti PayPal se zvyšováním monetizace služby Venmo tyto problémy ještě více prohloubily.
Komunitní bankovní služba Zelle získává potenciální přitažlivost mezi hlavními zákazníky společnosti Venmo, kteří pravděpodobně využívají také finanční služby tradičních bankovních cest. Naopak konkurent společnosti PayPal, produkt Cash App společnosti Block Inc. je zřejmě populárnější mezi publikem, které takové služby vyžaduje, což přináší další výzvu pro dominantní postavení společnosti PayPal.

Dolev navíc zdůraznil, že ziskové marže společnosti PayPal jsou v poslední době pod tlakem. Důvodem je především rostoucí dominance jeho neznačkového pokladního produktu s nižší marží v rámci portfolia společnosti. Tento trend má potenciál dále poškodit hrubý zisk společnosti PayPal.
Závěrem lze říci, že rostoucí konkurenční problémy, měnící se preference spotřebitelů a tlak na marže vedly k výrazné změně nálady analytiků Wall Street vůči akciím společnosti PayPal. Akcie digitálního platebního gigantu se z pozice drtivého favorita nyní ocitají na křižovatce a jejich vyhlídky jsou obklopeny rostoucí skepsí. To, zda PayPal dokáže tuto bouři účinně přečkat, bude hrát klíčovou roli při utváření jeho budoucí trajektorie.