Čínští výrobci elektromobilů (EV) Nio Inc. a Li Auto Inc. zaznamenali při úterním otevření trhu pokles svých akcií v návaznosti na zprávy o zvýšených srpnových dodávkách, které však nedosáhly hodnot z předchozího měsíce. Jejich akcie se pohybovaly směrem dolů, i když zprávy naznačovaly stabilní růst podílů jednotlivých společností na celostátním trhu s elektromobily.
Akcie společnosti Li Auto ztratily v předobchodní fázi 2,9 % po oznámení pekingské firmy, že v srpnu dodala 48 122 vozidel. Tento údaj představuje 37,8% meziroční nárůst, i když je zmírněn 5,6% poklesem oproti červencovému číslu 51 tis. elektromobilů. Navzdory tomuto mírnému poklesu společnost sdílí, že její segment trhu s elektromobily pro sousedy (NEV) v hodnotě 200 000 RMB (28 088 USD) a vyšší vzrostl na 18 %, a dokonce se jí podařilo na čínském trhu NEV předstihnout společnost Tesla.

Je však relevantní poznamenat, že akcie společnosti Li Auto se zřejmě vracejí na téměř dvouleté minimum, kterého dosáhly v předchozím týdnu. Akcie společnosti zaznamenaly 28. srpna pokles o 16,1 %, protože tržby společnosti Li Auto za 2. čtvrtletí výrazně zaostaly za očekáváním i předchozími výkonnostními ukazateli a uzavřely na nejnižším bodě od listopadu 2022.
Li Auto Inc. (LI)
Stejně silnou konkurenci má i společnost Nio se sídlem v Šanghaji, jejíž akcie v úterý v předobchodní fázi klesly o 1 %. Automobilka vykázala za srpen 20 176 dodávek, což představuje mírný nárůst o 4,4 % oproti předchozímu roku, ale pokles pod červencový počet 20 498 elektromobilů. Srpnové údaje Nio zahrnují 11 923 sportovně-užitkových elektromobilů a 8 253 sedanů.
NIO Inc. (NIO)
Další významní hráči na čínském trhu s elektromobily vykázali různou výkonnost. Společnosti Xpeng Inc. se sídlem v Kantonu a BYD Co. se sídlem v Šen-čenu vykázaly nárůst dodávek jak v meziročním, tak v meziměsíčním srovnání, přičemž Xpeng vykázal 3% meziroční a 26% meziměsíční nárůst s 14 036 vozidly. Společnost BYD Co. mezitím v srpnu prodala 373 083 nových energetických vozidel, což představuje 36% nárůst oproti předchozímu roku a 9% meziměsíční přírůstek.
Společnost Xpeng uvedla 30. srpna na trh první várku svých kupé Mona M03 hatchback, přičemž cena každého kusu se pohybuje mezi 119 800 RMB (16 824 USD) a 155 800 RMB (21 880 USD). Navzdory tomuto vývoji zaznamenaly akcie společnosti Xpeng v předobchodní fázi minimální pohyb poté, co předchozí pátek uzavřely na pětitýdenním maximu. Naproti tomu s akciemi společnosti BYD kótovanými na burze v USA se teprve začalo obchodovat.
XPeng Inc. (XPEV)
Významnou část srpnových prodejů společnosti BYD tvořilo 148 470 bateriových elektromobilů, které zaznamenaly 2% meziroční nárůst. Výrazně vzrostl prodej plug-in hybridních vozidel, který zaznamenal obrovský nárůst o 73,1 % a dosáhl 222 384 prodaných kusů.
V Severní Americe mezitím akcie společnosti Tesla Inc. se sídlem v Texasu, která je motorem v oblasti elektromobilů, v úterní předobchodní seanci vzrostly o 0,8 %. Firma, která je významným hráčem na globálním trhu s elektromobily, vykázala ve 2. čtvrtletí tržby z Číny ve výši 4,64 miliardy USD, což představuje 18,2 % celkových tržeb. Srovnání s příjmy za předchozí čtvrtletí však ukazuje postupný pokles, přičemž v 1. čtvrtletí tvořily příjmy z Číny 21,6 % a ve 2. čtvrtletí 2023 23 %.
Současný vývoj na čínském trhu s elektromobily, který se vyznačuje tvrdou konkurencí a snahou o získání dominantního postavení na trhu, přichází v době, kdy Čína agresivně prosazuje elektromobily a hybridní vozidla, aby omezila emise oxidu uhličitého a dosáhla cílů udržitelnosti. Výrobci se potýkají s intenzivní konkurencí a vysokými očekáváními spotřebitelů, takže jakýkoli zisk na tomto neustále se vyvíjejícím trhu je významný jak na místní, tak na mezinárodní úrovni, protože Čína je i nadále významným hráčem v globálním automobilovém sektoru.