Čína má problémy s Covid-19 – opět – a to je špatná zpráva pro akcie přepravních společností. Tento pokles vytvořil příležitost k nákupu společnosti Genco Shipping & Trading (GNK).
V době pandemie zažíval světový lodní průmysl boom. Zatížené dodavatelské řetězce prodloužily dobu přepravy, stejně jako se zvýšila poptávka po zboží, což vedlo k růstu sazeb. Přepravci se těšili rekordním ziskům a přílivu peněz. Manažerské týmy se musely rozhodnout, jak naložit s novým bohatstvím: Mezi možnosti patřily investice do nových lodí, splácení dluhů nebo poslání neočekávaného zisku akcionářům prostřednictvím dividend a zpětných odkupů.
Společnost Genco (ticker: GNK) se rozhodla nejprve vyčistit svou rozvahu – čistý dluh na konci prvního čtvrtletí činil 112 milionů dolarů, což je o dvě třetiny méně než na začátku roku 2021 – a poté debutovat novou dividendovou politikou, která váže výplaty na čtvrtletní peněžní tok. Společnost se sídlem v New Yorku provozuje 44 suchých nákladních lodí, které brázdí světové oceány a přepravují velké množství komodit, včetně železné rudy, uhlí a obilí. Genco uvádí, že má nyní nejnižší míru rentability peněžních toků mezi přepravci suchých hromadných zásilek kótovanými na burze v USA.

To nepomohlo akciím Genco, které Barron’s doporučil koupit v květnu 2022. Akcie za poslední rok po odečtení dividend klesly o zhruba 35 %, oproti stagnujícímu Russellu 2000.
To je však mnohem lepší než 75% pokles burzovně obchodovaného fondu Breakwave Dry Bulk Shipping (BDRY), který drží futures na přepravu suchého nákladu. Pokles přepravních sazeb je důsledkem slabšího oživení v Číně, než se očekávalo, a také přirozené sezónnosti tohoto odvětví, kdy se během zimy na severní polokouli přepravuje méně obilí. Akcie společnosti Genco také oslabily obnovené obavy z rozšíření Covid-19 v Číně.
Některé investory také zklamala dividenda společnosti Genco za první čtvrtletí, která byla vyplacena v polovině května. Činila pouhých 15 centů na akcii po pěti čtvrtletích výplat v rozmezí od 50 centů do 79 centů podle nového dividendového vzorce, který se skládá z provozního cash flow sníženého o kapitálové výdaje, splátky dluhu a dodatečnou peněžní rezervu.
Podle analytika společnosti Stifel Benjamina Nolana by se tato výplata měla později v roce 2023 zvýšit až na 1,22 dolaru na akcii za celý rok, což představuje výnos 9,4 % – s tím, jak roste čínská poptávka po komoditách a zvyšuje se úroda obilí.
Dlouhodobý obrázek je z hlediska nabídky pozitivní: V současné době je objednáno relativně málo nových lodí pro přepravu suchých nákladů, protože rejdaři se potýkají s kocovinou z nadměrných objednávek v posledním cyklu konjunktury a s nejistotou ohledně paliv a pohonných systémů pro lodní dopravu, která bude v budoucnu ekologičtější. V důsledku toho by mohly přepravní sazby vzrůst i bez velkého nárůstu poptávky.
Akcie společnosti Genco prokáží svou skutečnou hodnotu během celého námořního cyklu – a současné období útlumu představuje pro investory atraktivní vstupní bod.