Hodnotový investor Ed Wachenheim III vidí v akciích automobilek výhodné obchody.
Wachenheimova společnost Greenhaven Associates nakoupila v prvním čtvrtletí další miliony akcií General Motors (GM) a zahájila velkou pozici ve Ford Motor (F). Greenhaven v tomto období také výrazně zvýšil svou investici do výrobce sedadel pro automobily Lear (LEA). Společnost Greenhaven zveřejnila tyto obchody ve formuláři, který podala Komisi pro cenné papíry.
Konkrétně Greenhaven nakoupil 4,9 milionu akcií GM a zvýšil tak svůj podíl na 20,3 milionu akcií k 31. březnu. Investiční společnost v prvním čtvrtletí nakoupila také 5,6 milionu akcií Fordu; na konci roku 2022 nevlastnila žádné. Podíl společnosti Greenhaven ve společnosti Lear vzrostl o 700 000 akcií na 1,7 milionu.
Všechny tři akcie se v roce 2022 propadly. Akcie GM a Ford klesly každá o více než 40 %, zatímco akcie Lear se propadly o 32 %, zatímco index S&P 500 klesl o 19 %. V letošním roce zatím akcie GM, Ford a Lear vzrostly o 2,8 %, 6,0 % a 6,2 %, zatímco index přidal 6,9 %. Wachenheim vidí další zisky akcií pro trpělivé investory.
„Jsme hodnotoví investoři s časovým horizontem několika let,“ napsal v e-mailu v odpovědi na žádost o komentář k nedávným obchodům s akciemi Greenhaven. „Ford a GM se zdají být na základě svých dlouhodobých fundamentů výjimečně podhodnocené.“
Wachenheim má za sebou tři desetiletí, během nichž dosáhl průměrného ročního výnosu 19 % pro portfolia Greenhaven před započtením poplatků.
„Expanzi společností do oblasti [elektromobilů] věnujeme relativně malou pozornost, ale spíše se zaměřujeme na hodnotu jejich pickupů, velkých SUV a dodávek, které se zdají být atraktivním byznysem s vysokou marží,“ napsal. „Na základě zisků těchto podniků se domníváme, že ziskovost GM (zisk v běžném roce) by se měla za několik let blížit 8,00 USD na akcii a u Fordu 2,50 USD.
„Vzhledem k atraktivitě aktivit v oblasti pickupů, velkých SUV a dodávek se domníváme, že obě společnosti mají hodnotu minimálně desetinásobku zisku. A GM by v případě úspěchu Cruise mohl mít hodnotu podstatně vyšší než desetinásobek zisku. Obě společnosti mají navíc více hotovosti než dluhu (což je pro nás důležité) a obě se zdají být dobře řízeny.“
Cruise je divize GM zabývající se samořídícími vozidly. Co se týče ocenění akcií, poměr ceny a zisku akcií GM je nižší než šest. Ford v roce 2022 prodělal, ale jeho akcie se podle S&P Capital IQ obchodují za méně než osminásobek očekávaného zisku v roce 2023.
Akcie společnosti Lear se zhodnocují stejně dobře jako akcie GM a Ford, říká Wachenheim.
„Zatímco prodej automobilovým OEM obvykle není dobrý byznys, věříme, že prodej sedadel je velmi dobrý byznys – a Lear je v něm dobrá a získává podíl na trhu od společnosti Adient (ADNT) a možná i od jiných,“ napsal Wachenheim.

Lear „má silnou rozvahu a zdá se, že je velmi dobře řízen – obojí je pro nás důležité. Líbí se nám kvalita. Prodeje automobilů po celém světě jsou stále v útlumu. Domníváme se, že za několik let by normální poptávka po nových automobilech měla činit asi 97 milionů oproti 80-81 milionům v loňském roce,“ napsal.
„Až se prodej automobilů přiblíží normálu, měly by se marže společnosti Lear přiblížit normálu, který se zdá být kolem 8 %. Při maržích na úrovni 8 % by společnost Lear měla za zhruba dva roky vydělávat 22-23 dolarů na akcii. Akcie bychom ocenili minimálně na desetinásobek zisku,“ dodal Wachenheim. „Při jejich současné ceně se tedy zdají být velmi atraktivní.“
Akcie Lear by tak stály 220 až 230 dolarů za kus, což je přibližně dvojnásobek ceny 131,70 dolaru, na které ve čtvrtek uzavřely.