Navzdory rozšíření zákaznické základny akcie společnosti Costco Wholesale Corp. ve čtvrtek v odpoledních hodinách klesly poté, co byly zveřejněny údaje o tržbách firmy, které již druhé čtvrtletí po sobě nesplnily předpovědi Wall Street.
Maloobchodní řetězec s kluby pouze pro členy, který je široce uznáván pro prodej rozsáhlého sortimentu zboží včetně potravin, šperků a své privátní značky Kirkland Signature, oznámil nevyrovnané výsledky, které vyvolaly obavy investorů. K poklesu akcií došlo navzdory ujištění vrcholového vedení během hovoru k výsledkům, že Costco pokračuje v získávání většího počtu zákazníků, zejména zákazníků s vyššími příjmy, a snaží se posílit své lékárenské aktivity, aby mohlo bojovat proti inflačním tlakům a otřesům v drogistickém průmyslu vedeném gigantem v oblasti elektronického obchodu, společností Amazon.com Inc.
Generální ředitel společnosti Costco, Ron Vachris, zůstává optimistický ohledně potenciálu růstu, zejména zdůrazňuje příležitost přilákat více zákazníků s vyššími příjmy. Zdůraznil, že vzhledem k tomu, že Costco bude i nadále dodávat kvalitní výrobky Kirkland Signature a atraktivní značky, společnost očekává nárůst zámožných zákazníků.

Lékárenský sektor: Silný motor růstu
Z doplňkových podniků společnosti Costco zaznamenal nejsilnější růst tržeb sektor lékáren. Vedení společnosti poukázalo na soustředěné úsilí o udržení nízké cenové hladiny u výrobků na předpis i volně prodejných výrobků spolu se zaváděním nejnovějších technologických vymožeností, které zákazníkům usnadňují bezproblémové nakupování. Společnost zavedla nový software pro správu receptů a doručování receptů prostřednictvím americké online platformy Instacart, která se zabývá nákupem potravin.
Ve světle rozvíjejícího se maloobchodního podnikání v oblasti lékáren finanční ředitel Gary Millerchip ocenil, že odvětví lékáren je “největším zadním větrem” společnosti Costco. Uvedl, že pokračující narušení tohoto odvětví a zesílená konkurence ze strany společnosti Amazon, která nedávno podnikla agresivní výpady do obchodu s lékárnami, vedly k výraznému růstu jejich lékárenského podnikání.
Zavedené lékárenské řetězce, jako jsou CVS Health Corp. a Walgreens Boots Alliance Inc. musely v poslední době omezit své aktivity zavíráním prodejen, protože se potýkají s inflací, klesajícími sazbami úhrad za recepty a rostoucí konkurencí na trhu. Nedávné zprávy také naznačují, že se společnost Walgreens snaží prodat soukromé kapitálové společnosti.
Costco vykázalo v prvním fiskálním čtvrtletí lepší čistý zisk
Za první fiskální čtvrtletí vykázalo Costco čistý zisk ve výši 1,79 miliardy dolarů, tj. 4,04 dolaru na akcii, což představuje 12,5% nárůst oproti 1,59 miliardy dolarů, tj. 3,58 dolaru na akcii, ve stejném čtvrtletí předchozího roku. Výsledky překonaly očekávání analytiků společnosti FactSet, kteří předpovídali zisk na akcii ve výši 3,79 USD.

Čisté tržby společnosti v tomto čtvrtletí meziročně vzrostly o 7,5 % a dosáhly 60,99 miliardy USD, zatímco celkové tržby včetně členských poplatků činily 62,15 miliardy USD. Tržby v kamenných obchodech vzrostly o 5,2 % a tržby v elektronickém obchodě zaznamenaly 13% nárůst.
Tyto údaje však zaostaly za prognózami analytiků společnosti FactSet, kteří odhadovali celkové tržby na 66,52 miliardy USD, doprovázené 5,2% růstem tržeb ve stejných prodejnách. V předchozím, čtvrtém fiskálním čtvrtletí dosáhly celkové tržby společnosti Costco 79,69 miliardy USD, což bylo méně než odhadovaná hodnota 79,91 miliardy USD.
Zvýšení členských poplatků zatím nemá vliv na tržby
V září společnost Costco zvýšila členské poplatky, ale vedení společnosti během čtvrtečního hovoru ujistilo, že toto zvýšení nemělo významný vliv na tržby díky odloženému účtování. Společnost již dříve uvedla, že hlavní dopad zvýšení poplatků se projeví až později ve fiskálním roce a ve fiskálním roce 2026.
Pohled výkonných pracovníků na spotřebitelské trendy
Ve čtvrtečním hovoru vedení společnosti zdůraznilo spotřebitelský trend, který nazvalo “rozdvojení”, kdy je poptávka jak po špičkových položkách, jako je hovězí maso wagyu, tak po oblíbených levnějších nabídkách z jejich sekce čerstvých potravin. Mezi další oblíbené nákupy patřilo zlato a šperky, dárkové karty, vybavení domácnosti a nové zboží od společností, jako je Peloton Interactive.
Akcie společnosti se ke čtvrtečnímu závěru letošního roku zvýšily přibližně o 50 %. Tento maloobchodní sklad, vedle největšího amerického řetězce s potravinami Walmart Inc, přitahuje svým zaměřením na hodnotu jak zákazníky s vysokými příjmy, tak zákazníky s nízkými příjmy. To přichází v době, kdy základní potřeby zdražily, čímž menší konkurenti přicházejí o zákazníky.
Costco Wholesale Corporation (COST)
Narušení dodavatelského řetězce a pozitivní výsledky
Stávka v přístavech na východním pobřeží, dva kolosální hurikány a zkrácené nákupní období od Dne díkůvzdání do Vánoc vedly v posledních třech měsících k nerovnoměrnému vývoji. Navzdory těmto narušením analytici zachovávají pro Costco pozitivní výhled. Společnost i po nedávném zvýšení členských poplatků nadále přitahuje mladší zákazníky.
Doručovací služby Instacart a Uber Technologies Inc. mají podle zpráv významný vliv na nákupní zvyklosti zákazníků. Podle generálního ředitele Vachrise zákazníci společnosti Costco díky těmto možnostem doručování častěji podnikají menší nákupy “na doplnění”.
Ačkoli zpráva o nesplněném odhadu tržeb vyvolala některé první negativní reakce, dlouhodobý výhled společnosti Costco zůstává i nadále silný díky jejímu zaměření na rozšiřování zákaznické základny a zlepšování nákupního zážitku. Jak vedení společnosti Costco zdůraznilo během hovoru k výsledkům, věří, že je dobře vybaveno a připraveno využít potenciál zákazníků s vyššími příjmy a zvýšit tak své ziskové marže. Maloobchodní odvětví bude nicméně pozorně sledovat, zda se strategické kroky vedení Costco v následujících čtvrtletích vyplatí.