Jak říká staré přísloví: “Všechny investice jsou určitým druhem hazardu.” Bez ohledu na to, jak dobře propočítané nebo vědecky podložené je každé investiční rozhodnutí v podstatě hodem kostkou – sázkou na pravděpodobnost založenou na analýze, předvídavosti a někdy i na instinktu. A když je dotyčnou investicí společnost Chipotle Mexican Grill – rozhodně lze říci, že se to podobá hodu burritem.
Za posledních 12 měsíců hodnota akcií tohoto fastfoodového gigantu prudce vzrostla o více než 50 %, přičemž současná cena akcií se prodává za více než padesátinásobek předpokládaných budoucích zisků. Výrazné zhodnocení akcií je do značné míry důsledkem silných čtvrtletních zisků a také zprávy o pozoruhodném rozdělení akcií v poměru 50:1 – jednom z největších v historii newyorské burzy. To může v potenciálních investorech vyvolávat obavy ze skoku do akcií, protože se obávají, že by mohli zmeškat příležitost.
Navzdory odrazujícím vysokým cenám akcií není divu, že se objevuje otázka, zda loď Chipotle již nevyplula. Zdá se však, že historie naznačuje opak. Na začátku pandemie COVID-19 se forwardový poměr ceny k zisku společnosti Chipotle vyšplhal nad 85násobek, ale cena akcií se poté zvedla s impozantním růstem o více než 200 %. Investoři, kteří se zalekli vysokého čísla, když se na začátku roku 2021 blížilo 65násobku, nakonec jen během tohoto roku přišli o téměř 30% zisky.
Chipotle Mexican Grill, Inc. (CMG)
V tomto světle Brian Bittner, analytik společnosti Oppenheimer, souhlasí s tím, že současné ocenění Chipotle vypadá nebetyčně vysoké, ale přesto zvýšil cílovou cenu pro akcie z 3 300 USD na 3 485 USD. Podle něj je vynikající růst Chipotle, který je “nejlepší ve své třídě”, spolu s pravděpodobností, že společnost do roku 2030 dosáhne zisku na akcii přes 150 USD, příliš významný na to, aby byl odmítnut.
Bittner se pečlivě zabýval vlastním zdůvodněním podpory akcií vzhledem k jejich výrazné cenové stopě, ale nakonec zopakoval hodnocení “Outperform”. Předpovídá, že další zisky jsou na obzoru.
V nedávné studii společnosti Oppenheimer na 20 hlavních trzích bylo zjištěno, že ceny klíčových položek, jako je kuřecí maso a steak, u Chipotle ve srovnání s konkurenčními společnostmi klesly. To přispívá k hodnotové nabídce, kterou Chipotle spotřebitelům nabízí, a činí z něj atraktivní volbu zejména v době inflace a vysokých úrokových sazeb. Bittner tvrdí, že tato schopnost Chipotle nabízet dobré jídlo za rozumné ceny by mohla vést k tomu, že společnost v letošním a příštím roce překoná očekávání Wall Street ohledně tržeb ze stejných restaurací.
Potenciál zvýšení produktivity a marží navíc naznačuje, že konsensuální prognóza zisku na akcii společnosti Chipotle do roku 2025 může být podhodnocená. Pokud společnost tato očekávání skutečně překoná, mohla by se dočkat dalších zisků v návaznosti na nedávný trend reagující na dobré výsledky.
Důležité je, že Bittnerovy předpovědi nezohledňují další zisky ze dvou potenciálních cest – mezinárodní expanze Chipotle a úspory nákladů ze zvýšené automatizace. Oba tyto faktory by mohly výrazně zvýšit zisky společnosti.
Ne každý analytik však sdílí Bittnerův optimismus. Přibližně dvě třetiny z 35 analytiků sledovaných společností FactSet mají pro fastfoodového giganta optimistický výhled. To však představuje snížení oproti situaci před rokem, kdy tři čtvrtiny analytiků hodnotily Chipotle jako “Buy” nebo obdobně. Ve skutečnosti společnost získala první medvědí hodnocení v únoru letošního roku.
Bez ohledu na to většinu analytiků, kteří se stali ve svých výhledech konzervativnějšími, odrazuje vysoké ocenění akcií a nevyjadřují výrazné obavy ohledně výkonnosti společnosti. Tento názor potvrzuje i analytik Brian Mullan ze společnosti Piper Sandler, který i přes své “neutrální” hodnocení Chipotle uznává, že společnost stále vyhrává.

Prosperita společnosti Chipotle ještě ostřeji kontrastuje s náročným prostředím, kterému čelí větší odvětví restaurací. McDonald’s a mateřská společnost Taco Bell Yum! Brands, nedávno nedosáhly na předpokládané zisky v důsledku růstu cen, což zdůrazňuje, že Chipotle se naopak tomuto trendu aktivně brání.
Podle Nicka Setyana, analytika společnosti Wedbush, se investoři nemusí zbytečně obávat negativního digitálního obsahu o Chipotle. Ten tvrdí, že navzdory některým negativním ohlasům na sociálních sítích, jako je TikTok, jeho průzkum nenaznačuje žádný měřitelný dopad na tržby a návštěvnost společnosti.
Závěrem lze říci, že Chipotle má na trhu prémii z nějakého důvodu, protože i přes zdánlivě vysokou cenu nabízí přesvědčivou hodnotu. Pro ty, kteří jsou ochotni vzdát se vzrušení z výhodných nákupů, se investice do Chipotle častěji než jindy ukázala jako recept na úspěch.