account_circle
Akcie Boeingu získaly podporu díky rozhodnutí přiznat vinu

Akcie Boeingu získaly podporu díky rozhodnutí přiznat vinu

Americká nadnárodní letecká společnost Boeing, známá svými komerčními, obrannými a vesmírnými letadly, se nedávno rozhodla přiznat vinu v souvislosti s obviněním z trestného činu zanedbání, které se týkalo havárií letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019, což způsobilo nárůst ceny jejích akcií.

Americká nadnárodní letecká společnost Boeing, známá svými komerčními, obrannými a vesmírnými letadly, se nedávno rozhodla přiznat vinu v souvislosti s obviněním z trestného činu zanedbání, které se týkalo havárií letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019, což způsobilo nárůst ceny jejích akcií. Tento dramatický vývoj vyvolává u investorů otázky ohledně budoucích důsledků pro obranný průmysl společnosti.

“Můžeme potvrdit, že jsme dosáhli principiální dohody o podmínkách řešení s ministerstvem spravedlnosti, která podléhá memorování a schválení konkrétních podmínek,” prozradilo prohlášení vydané společností Boeing prostřednictvím e-mailu. Ministerstvo spravedlnosti se zdrželo bezprostředních komentářů k připravovanému řešení. Podrobnosti o dohodě společnosti Boeing lze nalézt v soudním spisu, který je veřejně přístupný.

Podle této dohody o přiznání viny je společnost Boeing kromě přiznání viny povinna zaplatit mnohamilionovou pokutu v celkové výši 244 milionů dolarů. Kromě toho musí společnost vynaložit další finanční prostředky na dodržování předpisů a školení. Na společnost Boeing bude také po dobu tří let dohlížet nezávislý kontrolor dodržování předpisů.

Tento významný vývoj měl překvapivě pozitivní dopad na vývoj akcií společnosti Boeing. Akcie společnosti vykázaly do konce pondělního obchodování nárůst o 0,6 % na 185,84 USD za akcii. Tento růst kontrastoval s obecným vývojem na trhu, kde indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average vzrostly o 0,1 % a poklesly o 0,1 %.

The Boeing Company (BA)

Akcie společnosti Boeing zažily extrémní propad, když se obchodovaly za 249 USD, těsně před incidentem s explozí nouzové zátky dveří u letadla 737 MAX 9 společnosti Alaska Air, ke kterému došlo 5. ledna. Náhlá exploze zátky dveří zanechala v těle letadla výraznou díru, zatímco se letadlo nacházelo tisíce metrů nad zemí. Od této nešťastné události zaznamenala celková tržní hodnota společnosti Boeing pokles o přibližně 40 miliard dolarů.

Po této strašlivé události se Boeing rozhodl zpomalit výrobu letadel. Tato změna zaměření na udržení kvality byla podle spekulací důvodem, proč finanční analytici snížili předpovědi budoucích zisků společnosti. Incident současně vyvolal zvýšenou kontrolu společnosti ze strany leteckých regulačních orgánů.

Tento incident navíc přiměl ministerstvo spravedlnosti, aby prověřilo, zda společnost Boeing neporušila podmínky usnesení o odložení stíhání z roku 2021. Toto usnesení bylo důsledkem smrtelných havárií letounů MAX, kdy společnost Boeing musela zaplatit 2,5 miliardy dolarů jako pokutu a zavázala se posílit své programy pro dodržování předpisů.

Navzdory těmto problémům investoři reagovali na dohodu o přiznání viny společnosti Boeing příznivě vzhledem k relativně nízké pokutě ve výši 244 milionů dolarů v porovnání s poklesem trhu společnosti a také vzhledem k původně očekávané výši pokuty.

Budoucnost společnosti Boeing však není zcela bez komplikací. Být zapleten do trestního stíhání může být problematické zejména pro společnost, která se významně podílí na transakcích s federální vládou, podobně jako Boeing. Odsouzení za trestný čin často vede k tomu, že jednotlivci nemohou po určitou dobu spolupracovat s dodavateli v oblasti obrany.

V roce 2023 připadalo téměř 37 % celkových tržeb společnosti Boeing na transakce s americkými vládními subjekty, přičemž většina z nich pocházela z oblasti obrany. Segment obrany, vesmíru a bezpečnosti společnosti přispěl v prvním čtvrtletí k tržbám v hodnotě přibližně 7 miliard USD. Ministerstvo obrany má možnost po přiznání viny pokračovat nebo přerušit obchodní vztahy se společností Boeing. Riziko významné ztráty obchodu je však vzhledem k hluboce zakořeněnému vztahu mezi společností Boeing a ministerstvem obrany minimální.

Zdroj: Getty Images

Přechod k jinému dodavateli nemusí být pro ministerstvo schůdnou variantou vzhledem k rozsahu a složitosti výrobků, které Boeing dodává jako hlavní dodavatel. Patří mezi ně významné, plně integrované stroje, jako jsou stíhačky F-15, letouny V-22 Osprey, vrtulníky Apache a obří dopravní letouny C-17 a další.

Jedním z poučení, které si investoři mohou vzít z historie těchto havárií, je to, že je třeba provést strukturální a provozní změny, aby se předešlo budoucím nehodám. Pokuta 2,5 miliardy dolarů kvůli haváriím letounů MAX souvisela se špatně navrženým softwarem a výbuch letounu Alaska Air byl podle předběžné zprávy regulačních orgánů způsoben nedostatky v kontrole kvality na straně klíčového dodavatele a slabými výrobními procesy.

Do budoucna, aby společnost Boeing znovu získala důvěru investorů i spotřebitelů, zavedla zpomalení výroby letounů 737 MAX, svých hlavních komerčních letadel, a zavázala se zlepšit své konstrukční a výrobní postupy. V rámci těchto změn společnost Boeing souhlasila s převzetím dodavatele trupu letounu MAX, společnosti Spirit AeroSystems, aby zajistila lepší kvalitu výroby. Investoři budou uzavření této akvizice a následný náběh výroby letounů MAX pozorně sledovat a zároveň budou sledovat, jak společnost Boeing zvládne další složitý úkol, kterým je boj s trestními obviněními a zároveň reforma průmyslových procesů.

Předchozí článek

7 akcií připravených na silnou druhou polovinu roku. A nejsou to technologičtí giganti

Další článek

Japonský index Nikkei 225 zaznamenal rekordní uzavírací hodnotu, trhy sledují rally na Wall Street

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies