Ve čtvrtek akcie Boeingu klesly o 0,7 % a uzavřely na 173,36 USD, což je pro giganta v oblasti výroby letadel znepokojivé 52týdenní minimum. Naopak index S&P 500 vzrostl o 0,7 % a Nasdaq Composite zaznamenal zisk 1,7 %. Jedná se o druhý den v řadě, kdy akcie Boeing uzavřely pod 175 USD, naposledy ve středu se závěrečnou cenou 174,63 USD. Tento neblahý klesající trend je první svého druhu od listopadu 2022, což zanechává investory v úzkosti a potřebě získat vodítko ohledně trajektorie akcií.
Finanční potíže společnosti Boeing pravděpodobně souvisejí s přetrvávajícími potížemi, kterým společnost čelí. Případ poruchy zástrčky nouzových dveří u letounu 737 MAX 9 na začátku letošního roku si vyžádal přísnější dohled ze strany Federálního úřadu pro letectví. Incident se stal 5. ledna u letadla, které patří společnosti Alaska Air. Důsledky této události vyvrcholily ve zpomalení tempa výroby letounů MAX, což narušilo strategické plány mnoha leteckých společností, které usilují o rozšíření své kapacity, a v průběhu roku se tak stupňoval tlak na již tak zranitelné zásoby společnosti Boeing.
The Boeing Company (BA)
K těmto potížím se přidala nedávná zpráva deníku Wall Street Journal, podle níž generální ředitel společnosti Boeing Dave Calhoun soukromě využíval ke svým cestám firemní letadla. Z prohlášení o pověření pro rok 2024, které bylo podáno 5. dubna, vyplývá, že společnost Boeing vynaložila 514 285 USD na Calhounovo využití letů jako součást “všech ostatních odměn”.
Společnost Boeing odkázala Barron’s na toto prohlášení o zmocnění pro případné související dotazy. V roce 2023 si Calhoun připsal téměř 33 milionů dolarů jako celkovou odměnu – což představuje nejvyšší zaznamenanou roční odměnu pro jakéhokoli generálního ředitele společnosti Boeing v tomto století.
Ve čtvrtek Ron Epstein, analytik společnosti BofA Securities, snížil cílovou cenu pro akcie Boeing, a to z 210 na 190 USD, přičemž ponechal rating “držet”. Jeho výzkumná zpráva obsahovala také část věnovanou zkoumání postupů řízení společnosti.
Prohlášení o pověření pro rok 2024 vedle odhalení cestovních výdajů naznačilo také některé úpravy struktury odměňování ve společnosti. Epstein uvedl: “Potěšilo nás, že ve společnosti Commercial Airplanes bude mít hodnocení výkonnosti společnosti váhu 60 % na provozní výkonnost a 40 % na finanční výkonnost”. Tento posun od dřívějšího poměru 75 % finanční a 25 % provozní výkonnosti naznačuje snahu o větší rovnováhu mezi plněním finančních cílů a zajištěním bezpečnosti a prováděním kvalitního inženýrství v provozu.
Cestě k růstu podílu však brání současné vyšetřování FAA týkající se kvality výroby letounů 787, “Dreamliner”, společnosti Boeing. Nedávné nedostatky v kvalitě, včetně incidentu se zástrčkou dveří, jen prohlubují její potíže. Společnost také právě jmenuje nového generálního ředitele, jak bylo oznámeno v březnu, přičemž Calhoun by měl odstoupit na konci roku 2024.
Za současného stavu se akcie Boeingu nacházejí pod svými 50-, 100- a 200denními klouzavými průměry. Tyto průměry obvykle fungují jako podpora akcií – bod obratu, kde investoři a obchodníci zvažují přidání pozic v naději na odraz.
Avšak vzhledem k tomu, že tato bezpečnostní deka je zdánlivě v nedohlednu, procházejí akcie společnosti Boeing testovacím obdobím ” – scénář, který Frank Cappelleri, zakladatel a tržní technik společnosti CappThesis, popsal jako “souběh čtyř linií podpory právě teď”. Tyto linie označují různé významné prahy, jako jsou linie pramene 2022, poklesy z maxim 2023, maxima ze srpna 2022 a minima z dubna 2022.

Neudržení se na těchto úrovních by mohlo akcie dostat “do režimu objevování podpory v rámci velké vzduchové kapsy”, varuje Cappelleri. Investoři by se tak museli poohlédnout po pásmu z roku 2022 mezi 130 a 150 dolary za akcii.
Přestože vyhlídky na další poklesy a “vzdušné kapsy” jsou znepokojivé, existuje i jistá světlá stránka. Vzhledem k rychlému a působivému poklesu cen akcií jsou nyní akcie Boeingu přeprodané, což možná naznačuje, že současná cena akcií již zohlednila všechny negativní zprávy, kterým společnost čelila.
Investoři si to mohou vyložit jako příležitost k zhodnocení, pokud a kdy dojde k odrazu. Je však třeba poznamenat, že takové úvahy nabízejí omezený pohled na dlouhodobý horizont. Pro jakékoli výrazné oživení v dlouhodobém horizontu se Boeing musí soustředit na zvýšení kvality a zrychlení výroby. V době psaní tohoto článku odhalilo celoroční obchodování s akciemi Boeing výrazný propad o 33 %.