account_circle
Akcie Boeingu klesly o 8 % poté, co FAA pozastavil provoz desítek letadel 737 Max 9

Akcie Boeingu klesly o 8 % poté, co FAA pozastavil provoz desítek letadel 737 Max 9

Obavy investorů vyvolané nařízením Federálního úřadu pro letectví (FAA) uzemnit několik letadel Boeing 737 Max 9 vedly v pondělí před zahájením obchodování k poklesu akcií Boeingu o přibližně 8 %, což představuje poslední z řady problémů pro výrobce letadel v problémech.

Obavy investorů vyvolané nařízením Federálního úřadu pro letectví (FAA) uzemnit několik letadel Boeing 737 Max 9 vedly v pondělí před zahájením obchodování k poklesu akcií Boeingu o přibližně 8 %, což představuje poslední z řady problémů pro výrobce letadel v problémech. Příkaz FAA přišel v reakci na incident, ke kterému došlo v pátek při letu společnosti Alaska Airlines, kdy se za letu téměř nového letadla ve výšce přibližně 16 000 stop zřejmě vysadila zátka dveří.

Tento incident opět staví Boeing do centra pozornosti a poukazuje na problémy, kterými společnost v posledních letech prošla, včetně smrtelných nehod, při nichž přišlo o život 346 lidí, rozsáhlého narušení dodavatelských řetězců v důsledku probíhající pandemie a problémů souvisejících s kontrolou kvality. Generální ředitel Boeingu Dave Calhoun se neúnavně snaží ujistit investory, že se společnost vrací na pevnější půdu pod nohama.

Boeing (BA)

Je neobvyklé, aby letecké úřady zaváděly rozsáhlé uzemnění letadel, ale přísná kontrola FAA, které se společnost Boeing a její nejprodávanější letoun 737 Max dostaly v důsledku smrtelných nehod v letech 2018 a 2019, představuje pozoruhodnou výjimku. V souladu s rozhodnutím FAA společnost Boeing souhlasila s uzemněním letounů Max 9, aby bylo možné provést naléhavé kontroly. Specifika provádění zmíněných inspekcí jsou v současné době předmětem jednání mezi společností Boeing a federálními regulačními orgány.

Nešťastný incident na letu společnosti Alaska Airlines se stal v době, kdy se Boeing snaží zvýšit výrobu letounů Max. Tato okolnost přiměla Rona Epsteina, analytika Bank of America pro letecký průmysl, k pochybnostem o kontrole kvality a nezkušené pracovní síle, které mají dopad jak na společnost Boeing, tak na její dodavatelský řetězec. Ve své pondělní analytické zprávě upozornil, že letadlo, kterého se to týkalo, bylo dodáno teprve před několika měsíci.

Mimořádná směrnice FAA o letové způsobilosti, vydaná v sobotu, má dopad na přibližně 171 letadel provozovaných americkými leteckými společnostmi a dopravci působícími na území USA. Významnými hráči využívajícími model 737 Max 9 jsou Alaska Airlines a United Airlines, které podle společnosti Cirium provozují přibližně 215 kusů po celém světě. Z letadel, která byla uzemněna na základě objednávky, má společnost United Airlines 79 letadel a Alaska Airlines 65 letadel, zatímco 74 letadel je rozděleno mezi šest dalších leteckých společností.

Národní úřad pro bezpečnost dopravy poskytl mrazivý obraz otřesného zážitku z letu společnosti Alaska Airlines poté, co se ozvala hlasitá rána a síla tak velká, že utrhla opěrky hlavy a opěradla sedadel a také rozrazila dveře pilotní kabiny. NTSB odhalila, že místní učitel objevil na svém dvorku vyhozený panel letadla. Na snímcích ze sociálních sítí byla vidět zející díra v boku letadla a cestující s kyslíkovými maskami. Po incidentu se let 1282 společnosti Alaska Airlines vrátil do Portlandu ve státě Oregon, odkud odletěl do Ontaria v Kalifornii.

Zdroj: AP Photo

Incident je pro společnost Boeing pokračováním obtížného období. Investiční ředitel společnosti AJ Bell Russ Mould naznačuje, že provozovatelé letadel 737 Max se budou velmi kriticky zabývat svými budoucími potřebami. Akcie evropského konkurenta společnosti Boeing, společnosti Airbus, mezitím v pondělí dopoledne vzrostly o 1,7 %, protože účastníci trhu vsadili na to, že by mohl svému americkému protějšku sebrat část tržního podílu.

Tyto opakované incidenty vedly pozorovatele k otázce, zda si Boeing nepřebírá příliš mnoho a příliš rychle. V důsledku toho bude vedení Boeingu pravděpodobně čelit značnému tlaku ze strany regulačních orgánů a zákazníků, aby vysvětlilo, proč k těmto problémům stále dochází, což pro firmu vytváří značné problémy. Není překvapením, že tato nejistota způsobila, že investoři spěchají zbavit se svých podílů, protože rizika, kterým společnost čelí, se drasticky zvyšují.

Předchozí článek

Čínské akcie se propadly na pětileté minimum a začátek roku 2024 je fiaskem

Další článek

Asijské akcie rostou, japonský index dosáhl 34letého maxima

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies