Adidas, německý výrobce sportovního oblečení, v úterý nečekaně zveřejnil své předběžné odhady; zvýšil celoroční projekci a oznámil vyšší než očekávaný zisk za třetí čtvrtletí, k čemuž přispěly především tržby ze zásob Yeezy.
Podle revidovaných odhadů nyní společnost očekává celoroční provozní ztrátu ve výši 100 milionů eur (106 milionů USD), což představuje výrazné zlepšení oproti dřívějšímu odhadu ztráty ve výši 450 milionů eur. Kromě toho globální výrobce sportovního oblečení předpokládá, že tržby v roce 2023 poklesnou nízko jednociferným tempem.
Provozní zisk značky sportovního oblečení za třetí čtvrtletí dosáhl 409 milionů eur. Tato hodnota však zaznamenala pokles oproti provoznímu zisku ve výši 564 milionů eur vykázanému za stejné čtvrtletí předchozího roku.
V důsledku toho akcie společnosti Adidas během ranního obchodního jednání v Evropě následující středu zaznamenaly nárůst o 4 %.
Firma ve své zprávě o výsledcích hospodaření uvedla: “Ačkoli výkonnost společnosti ve čtvrtletí opět pozitivně ovlivnil prodej části zbývajících zásob Yeezy, základní činnost společnosti adidas se rovněž vyvíjela lépe, než se očekávalo.”
Za zmínku stojí, že Adidas ukončil spolupráci s Ye, umělcem známým jako Kanye West, v říjnu 2022. Toto rozhodnutí následovalo po sérii urážlivých a antisemitských výroků, které rapper pronesl. Od té doby společnost Adidas zahájila snahy o likvidaci zbývajících zásob tenisek Yeezy, charakteristického produktu Yeova módního repertoáru.

Ve zprávě společnosti se dále vysvětluje: “Včetně pozitivního dopadu dvou poklesů Yeezy ve druhém a třetím čtvrtletí, potenciálního odpisu zbývajících zásob Yeezy v hodnotě nyní přibližně 300 milionů EUR (dříve: 400 milionů EUR) a jednorázových nákladů souvisejících se strategickým přezkumem ve výši až 200 milionů EUR (beze změny), společnost adidas nyní očekává, že v roce 2023 vykáže provozní ztrátu ve výši přibližně 100 milionů EUR (dříve: ztráta 450 milionů EUR).”
Nová prognóza směrnic tedy naznačuje snížení potenciální ztráty spolu s předpokládaným poklesem míry tržeb, což signalizuje celkové postupné oživení sportovního oděvního gigantu.
Příznivější výsledky ve třetím čtvrtletí, podpořené zejména prodejem zbývajících zásob značky Yeezy, rovněž naznačují lepší než očekávanou výkonnost základních obchodních operací společnosti Adidas. Je však třeba vzít v úvahu, že údaje odrážejí také snížený zisk a zvýšené odpisy, které byly pochopeny v důsledku ukončení partnerství společnosti s Kanye Westem.
Předložené informace odhalují zásadní vhled do strategického přístupu společnosti Adidas při řízení jejího finančního oživení, přičemž se zaměřují na odpisy ze zbývajících zásob Yeezy, na plánování řízení jednorázových nákladů souvisejících se strategickými revizemi a na roli těchto určujících faktorů v předpokládané fiskální trajektorii společnosti pro rok 2023.
Kromě toho výkonnost akciového trhu společnosti po zveřejnění předběžných odhadů jistě vystihuje pozitivní reakci trhu na aktualizovanou prognózu společnosti Adidas. Navíc poskytuje ukazatel optimismu investorů vůči budoucím vyhlídkám společnosti.
Závěrem lze říci, že společnost Adidas prokázala schopnost strategického finančního manévrování, což dokládá i její revidovaný celoroční výhled. Přestože společnost uznala pokles tržeb a odpis zbytkových zásob Yeezy, je připravena výrazně omezit své ztráty oproti původním prognózám. Vývoj finančního zdraví společnosti a její pokračující růstová trajektorie budou v nadcházejících letech nepochybně středem zájmu investorů i pozorovatelů trhu.