Dominantní postavení v odvětví nezaručuje vysokou návratnost investic.
Není mnoho podniků, které by dokázaly převrátit odvětví tak jako Airbnb (ABNB). Tato platforma pro alternativní ubytování, která byla založena v roce 2008, se rychle vyšvihla na významného hráče v odvětví cestovního ruchu. Stala se tak úspěšnou, že se název společnosti často používá jako sloveso.
Airbnb se však o své investory nepostarala nejlépe. V době psaní tohoto článku se akcie obchodovaly s drtivou ztrátou 46 % od svého historického maxima, kterého bylo dosaženo v únoru 2021. Je čas nakoupit pokles této růstové akcie?

Vidíme zpomalení
Společnost Airbnb oznámila finanční výsledky za druhé čtvrtletí (skončilo 30. června) a na základě okamžitého dvouciferného propadu akcií trh nebyl s čísly spokojen, přičemž negativní pozornost se soustředila na slabé pokyny. Vedení společnosti předpokládalo, že tržby za třetí čtvrtletí vzrostou o 8 až 10 % ve srovnání s předchozím rokem. Odhaduji, že Wall Street očekávala rychlejší růst.
„Během 3. čtvrtletí 2024 očekáváme postupné zmírnění meziročního růstu počtu rezervovaných nocí a zážitků oproti 2. čtvrtletí 2024,“ uvádí se v posledním dopise akcionářům Airbnb.
Kromě toho firma celosvětově zaznamenává méně rezervací provedených s větším předstihem a také „zpomalující se poptávku ze strany hostů z USA“. To by mohlo signalizovat mírnější zájem spotřebitelů o cestování po celý zbytek roku 2024.
Investoři by však stále měli mít na paměti, že Airbnb pokračuje v expanzi zdravým tempem. Tržby se zvýšily o 11 % na více než 2,7 miliardy dolarů a předčily odhady analytiků. Přispěl k tomu 9% skok v počtu rezervovaných nocí a zážitků. Pojďme se podívat na výhled do budoucna.
Zaměřte se na pozitivní věci
Je velmi snadné nechat se strhnout finančními výsledky za jedno čtvrtletí. Investoři však musí udržet svou pozornost na dlouhodobém horizontu. Na základě tohoto rámce je třeba znát některé pozitivní rysy společnosti Airbnb.
Společnost působí v konkurenčním odvětví, protože spotřebitelé mají při výběru místa pobytu a stránek, které použijí k rezervaci svých cest, mnoho možností. Airbnb si však v průběhu let vytvořila ekonomický příkop, který je podpořen přítomností síťových efektů.
Na platformě je více než 5 milionů hostitelů a 8 milionů aktivních nabídek. A společnost Airbnb uvádí, že v průběhu času bylo zaznamenáno celkem 1,5 miliardy příjezdů hostů. Díky zvýšení nabídky a většímu počtu míst k ubytování poskytuje služba cestovatelům mnohem větší výběr. A platí to i naopak, protože více cestovatelů poskytuje hostitelům větší zákaznickou základnu, na kterou se mohou zaměřit.
Pokud uděláme další krok, Airbnb má globální síťové efekty. Neomezuje se jen na jedno město nebo zemi. Například někdo v Denveru, kdo chce jet na výlet do Francie, využije hostitele v Paříži.
Airbnb je také ziskové. V uplynulém čtvrtletí činila její čistá zisková marže silných 20 %. A společnost trvale generuje kladný volný peněžní tok, který ve třetím čtvrtletí dosáhl 1 miliardy dolarů, což je meziročně o 16 % více. Tato působivá ziskovost snižuje finanční riziko pro akcionáře.
A co ocenění?
Člověk by si myslel, že když se akcie obchoduje 46 % pod svým historickým maximem a v roce 2024 klesne o 14 %, že se bude obchodovat za výhodné ocenění. V tomto případě to ale nemusí být pravda.
Akcie Airbnb lze koupit za forwardový poměr ceny k zisku ve výši 28. To ve skutečnosti nepředstavuje pro potenciální investory žádnou bezpečnostní rezervu. A představuje 24% prémii k celkovému indexu S&P 500.
Současné ocenění není v žádném případě levné, ale investoři by přesto měli zvážit nákup, zejména pokud jste dostatečně býčí a věříte, že Airbnb má před sebou trvalý a ziskový růst.
Kam Airbnb v tuto chvíli směřuje? Rozhodně k více než slibným zítřkům — musíme si totiž uvědomit, že poté, co odezněla éra koronaviru, tento sektor nepochybně zažije nový boom.
