Společnost Starbucks Corp. v úterý pozdě večer vyděsila investory, když podrobně popsala, jak trojkombinace menšího počtu lidí v jejích obchodech, opatrných spotřebitelů a silnější konkurence při nákupu ranního džusíku zasáhla její čtvrtletní tržby a potopila akcie o 12 % v odpolední seanci.
Společnost rovněž snížila svůj výhled pro letošní rok a očekává růst celosvětových tržeb v nízkých jednociferných číslech oproti předchozímu očekávání růstu mezi 7 a 10 % a hluboké snížení očekávání růstu zisku na akcii, a to z očekávaných 15 až 20 % na stabilní a nízké jednociferné číslo. Tlak by se měl do konce roku zmírnit, uvedli vedoucí pracovníci.
„Dovolte mi, abych se hned na začátku vyjádřil jasně, naše výsledky v tomto čtvrtletí byly zklamáním a nesplnily naše očekávání,“ řekl generální ředitel Laxman Narasimhan v telefonátu s analytiky po zveřejnění výsledků.
„Zhoršující se ekonomický výhled“ na několika trzích se podepsal na návštěvnosti zákazníků a dopad je cítit v širokém měřítku napříč celým odvětvím, uvedl generální ředitel.
Společnost vykázala celosvětově klesající srovnatelné tržby, které byly jen částečně kompenzovány vyššími cenami účtenek.

Na klíčových trzích, včetně USA, je problémem klesající návštěvnost, protože zákazníci – zejména příležitostní – jsou stále „opatrní“, uvedl Narasimhan.
Hospodářské oživení v Číně je pomalejší, než se očekávalo, což brzdí tamní podnikání, a navíc v této zemi existuje „tvrdá konkurence“ ze strany levnějších nabídek, uvedl.
Starbucks také nadále zaznamenává ekonomickou nestabilitu na Blízkém východě, řekl Narasimhan.
Uvedl, že společnost se zaměří na to, co je „pod naší kontrolou“, tedy na vylepšení realizace, uvedení nových produktů a prokázání větší hodnoty pro své zákazníky, a to jak příležitostné, tak stálé. Společnost také zmodernizuje svou aplikaci a v červenci zpřístupní aplikaci a mobilní objednávky.
Společnost Starbucks (SBUX) ve druhém fiskálním čtvrtletí vydělala 772 milionů dolarů, tj. 68 centů na akcii, ve srovnání s 908 miliony dolarů, tj. 79 centy na akcii, v předchozím roce. Upravený zisk činil rovněž 68 centů na akcii.
Tržby klesly o 2 % na 8,6 miliardy dolarů.
Analytici oslovení agenturou FactSet očekávali, že maloobchodní řetězec vykáže upravený zisk ve výši 80 centů na akcii při tržbách 9,12 miliardy USD.
Provozní zisk se snížil na 1,1 miliardy dolarů a provozní marže se snížila na 18 % z 19,1 %, přičemž společnost se odvolává na snižování zadluženosti, investice do mezd a benefitů a větší nabídku slev.
Tento pokles byl částečně kompenzován vyššími cenami a provozní efektivitou v prodejnách, uvedla společnost.
Společnost Starbucks uvedla, že její celosvětové srovnatelné tržby v obchodech klesly o 4 % v důsledku 6% poklesu srovnatelných transakcí, který byl částečně kompenzován 2% nárůstem průměrné vstupenky.
V USA a Severní Americe poklesly tržby ve stejných prodejnách o 3 % v důsledku 7% poklesu srovnatelných transakcí, což bylo částečně kompenzováno 4% nárůstem průměrné vstupenky.
Tržby ze stejných prodejen v zahraničí poklesly o 6 %, přičemž srovnatelné transakce i průměrná vstupenka se snížily o 3 %.
Konkrétně v Číně se tržby ve stejných prodejnách snížily o 11 % v důsledku 8% poklesu průměrné vstupenky a 4% poklesu srovnatelných transakcí, uvedla společnost Starbucks.
Akcie Starbucks letos zatím klesly o 7,5 %, což kontrastuje s přibližně 6% růstem indexu S&P 500 (SPX).