Máme tady podle všeho novou hodnotovou past…
Výrobce elektromobilů Rivian Automotive (NASDAQ:RIVN) vstoupil na trh plný nadějí a očekávání. Společnost v zásadě těžila z nádherného základního podvozku, ze kterého Rivian vyrobil EV pick-up a SUV. Ty sloužily jako nádherný kontrast ke společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) a její stále nudnější a předvídatelnější estetice. To však nestačilo k tomu, aby se akcie společnosti Rivian vymanily z širších potíží sektoru EV.
Především, i ty nejlepší společnosti vyrábějící elektromobily se v poslední době potýkají s problémy. Zejména Tesla zahájila cenovou válku, která stáhla dolů čistě konkurenční společnosti – včetně samotné Tesly. Akcie TSLA utrpěly od začátku ledna 30% pokles. Akcie RIVN mezitím od začátku roku (YTD) klesly o více než 48 %.
Za druhé, oblast elektromobilů v současné době trpí širšími ekonomickými problémy, které poškodily spotřebitele, zejména inflaci. Spolu s rostoucími cenami se společnost musí potýkat s vysokými náklady na půjčky. Následně se zásoby elektromobilů dostaly na rekordní úroveň, jak uvádí prosincový článek agentury Bloomberg. Kdyby byla poptávka skutečně silná, pravděpodobně by nedošlo k takovému výkyvu nabídky.
A konečně, zdá se, že trh jednoduše nevěří akciím společnosti Rivian. Obchoduje se s velmi mírnou prémií k účetní hodnotě, což by nemusel být diskont. Spíše by se mohlo jednat o hodnotovou past, protože to naznačuje, že akcie RIVN nemají větší hodnotu než součet jejich částí. Bohužel jsem tedy vůči výrobci EV medvědí, dokud se nezlepší širší okolnosti.

Ekonomická realita v oblasti elektromobilů
Přestože elektromobily měly nastolit nové paradigma mobility, narazily na velký zádrhel: lidé si je nemohou dovolit. Přesněji řečeno, lidé, kteří by si je mohli dovolit, již přešli na jiný typ. Všichni ostatní zůstávají u tradičních vozidel se spalovacím motorem (ICE).
Elektromobily jsou ve své podstatě stále příliš drahé, přičemž průměrná cena jednoho z nich od září 2023 přesáhne 53 000 dolarů. Protiargumentem samozřejmě je, že v průběhu času by elektromobily měly být lepším finančním řešením. Díky mnohem menšímu počtu pohyblivých částí nevyžadují elektromobily takové náklady na údržbu jako jejich protějšky s ICE.
Musíme však být realističtí: Spotřebitelé se již několik let potýkají s vysokou inflací a vysokými úrokovými sazbami. Počáteční náklady jsou přesně to, co Američany nejvíce frustruje.
Nevěříte mi? Podívejte se na rating prezidenta Joea Bidena. Pokud by se předběžné (běžné) náklady zvýšily ještě více, Biden by mohl dokonce prohrát svou kandidaturu na znovuzvolení. Je to prostě tak jednoduché. Slabá poptávka po elektromobilech tuto dynamiku odráží.
Dalším prvkem, který je třeba vzít v úvahu, je skutečnost, že ne každý má garáž nebo přístřešek pro auto, což pro mnohé eliminuje možnost domácího nabíjení. Upřímně řečeno, tento ukazatel se nemusí v dohledné době zlepšit kvůli raketově rostoucím cenám, které ovlivňují sektor nemovitostí. Lidé se středními příjmy tak mohou i nadále používat známou platformu ICE.
A konečně, obrovskou ranou pro akcie společnosti Rivian a širší ekosystém elektromobilů jsou hybridní vozidla, která získala intenzivní podporu. Například Toyota (NYSE:TM) se svými hybridy zabíjí. Společnost dává zákazníkům to, co chtějí.
Akcie společnosti Rivian se obchodují za cenu vyšší, než je hodnota jejich aktiv
V současné době se akcie společnosti Rivian obchodují za 1,12násobek hmotné účetní hodnoty. Na papíře je to dobrý obchod. Podle společnosti Gurufocus činí mediánový poměr pro odvětví vozidel a náhradních dílů 1,72x. To znamená, že akcie společnosti RIVN se obchodují pod úrovní 64,44 % srovnatelných akcií.
Investoři však musí vzít v úvahu, co nám říká trh. Wall Street v podstatě říká, že pokud se sečtou všechna hmotná aktiva společnosti Rivian, akcie Rivian se obchodují s 12% prémií k tomuto součtu. Vytrženo z kontextu to někteří mohou považovat za výhodnou nabídku. Ve skutečnosti však může jít o to, že značka Rivian, která je jen o 12 % nad součtem svých částí, je pastí na hodnotu.
Na druhé straně rovnice stojí Tesla. Právě teď se obchoduje za téměř 9násobek hmotné účetní hodnoty. Jinak řečeno, hodnota značky Tesla je o více než 800 % vyšší než součet jejích částí. Skutečným vítězem tohoto srovnání je však Ferrari (NYSE:RACE). Obchoduje se za více než 84násobek hmotné účetní hodnoty a jeho obrovská prémie ukazuje, že lidé tuto značku zbožňují.
Je Ferrari nadhodnocené? Na papíře to tak může vypadat. Akcie společnosti RACE však od počátku roku (YTD) vzrostly o 28 %. Tato výkonnost je opačná než u akcií TSLA.
Při pohledu do budoucna riskuje Rivian konkurenci ze strany Tesly, kde zákazníci značku jednoznačně oceňují. Čelí však také dopředné konkurenci ze strany společností jako General Motors (NYSE:GM). GM se obchoduje pouze na 0,92násobku hmotné účetní hodnoty, ale tato společnost je velmocí masové výroby. Měla by tedy být schopna hrát objemovou hru mnohem lépe než Rivian.

RIVN se ocitl v nepříznivých okolnostech
Ačkoli Rivian představuje zajímavou alternativu pro ekosystém elektromobilů, potýká se také s významnými zásadními problémy. Především ekonomický protivítr klade překážky nejen akciím společnosti Rivian, ale i všem ostatním investicím do čistě elektrických vozidel. Společnost navíc čelí značkovému monstru v podobě Tesly a velikostnímu monstru v podobě General Motors a dalších starších výrobců automobilů.
Dokud se tyto podmínky nezmění, je těžké mít v tohoto začínajícího výrobce elektromobilů velkou důvěru.