Dostanete tvrdou lekci, pokud se nyní budete honit za akciemi CRM.
Akcie společnosti Salesforce (NYSE:CRM) jsou miláčkem trhu, ale pokud akcie CRM takříkajíc předběhly své lyže, pak je čas být opatrný, nikoli chamtivý. Rozumnou strategií je nyní nechat cenu akcií Salesforce klesnout a teprve poté učinit nějaký krok.
Vzhledem k tomu, že akcie Salesforce již prudce vzrostly, investoři předpokládají, že tržby společnosti porostou exponenciálně. Mohlo by však dojít k nesouladu mezi očekáváním a realitou.
Nechci, aby někdo dostal krutou lekci o tom, co se může stát, když se honíte za drahými akciemi. Pojďme se tedy ponořit do podrobností a zamyslet se nad tím, proč není správný čas na nákup akcií CRM.
Dividenda společnosti Salesforce je v tuto chvíli docela zanedbatelná
Stejně jako společnost Meta Platforms (NASDAQ:META) i Salesforce nedávno poprvé v historii zavedla dividendu. Když si to však spočítáme, zjistíme, že dividenda společnosti Salesforce je mizivá a ve skutečnosti nijak nemění pravidla hry.
Investoři byli z dividendy společnosti Salesforce opravdu nadšeni, protože je nová, ale čtvrtletní výplata bude činit pouze 40 centů na akcii.
Pokud by cena akcií CRM byla 308 dolarů a dividenda by zůstala stejná (1,60 dolaru ročně), pak by roční dividendový výnos činil pouze 0,05 % (půl procenta).
Připusťme, že společnost Salesforce také zvýšila svůj program zpětného odkupu akcií o 10 miliard dolarů. To je povzbudivé, ale koupili byste si akcie jen proto, že společnost rozšířila svůj program zpětného odkupu akcií a zahájila nepatrnou dividendu?
Ve vašem zájmu doufám, že odpověď zní „ne“. Investoři, kteří si uvědomují hodnotu, by měli před rozhodnutím zvážit očekávaný růst tržeb společnosti Salesforce a cenu jejích akcií. Teprve pak můžete učinit plně informované rozhodnutí.

Nepříznivá prognóza výnosů společnosti Salesforce
Zde jsou tedy fakta, která je třeba znát. Společnost Salesforce plánuje na fiskální rok 2025 tržby ve výši 37,7 až 38 miliard USD, což představuje meziroční nárůst o 8 až 9 %. Střed tohoto rozpětí činí 37,85 %.
Tento střed rozpětí pokynů nedosahuje konsensu Wall Street, který počítá s celoročními tržbami ve výši 38,62 miliardy USD. V reakci na to poskytl analytik společnosti D.A. Davidson Gil Luria varovný komentář.
„Salesforce předpokládá pouze 8-9% růst (za celý rok), což ji posouvá mimo kategorii vysoce růstových společností,“ napsali. „Aby to vykompenzovala, zavádí dividendu, která je přiměřená nižší úrovni růstu.“
Jak jsme již uvedli, tato dividenda není nic, co by nás mělo nadchnout. Přesto již trh během posledního půl roku vyhnal akcie CRM z 200 na 300 dolarů, což představuje 50% zisk.
Poměr ceny k zisku společnosti Salesforce měřený podle GAAP za posledních 12 měsíců je nyní poměrně vysoký a činí 73,43x.
Ocenění společnosti Salesforce je velmi vysoké, přestože společnost neočekává silný růst tržeb.
Akcie CRM: Dobrá společnost, nepříliš dobrá cena
Nechápejte to špatně. Je naprosto v pořádku, pokud se vám Salesforce jako společnost líbí a chcete získat portfoliovou expozici na trhu cloudových počítačů.
Honba za akciemi CRM po 50% rally není moudrým krokem. Rozumnou strategií je nechat cenu akcií klesnout o 10 %, 20 % nebo i více.
Pak můžete bez obav investovat do společnosti Salesforce s příznivějším poměrem rizika a výnosu.
O společnosti
Salesforce je jedna z předních a největších společností na světě zabývající se cloudovým softwarem a technologiemi pro správu zákazníků (Customer Relationship Management – CRM). Byla založena v roce 1999 Marcem Benioffem a Parkerem Harrisem. Salesforce nabízí širokou škálu produktů a služeb, které pomáhají organizacím v oblastech jako jsou prodej, marketing, služby zákazníkům, analytika a aplikace pro vývoj.
Klíčové produkty a služby Salesforce zahrnují:
- Salesforce CRM: Centralizovaný systém pro správu zákazníků, který umožňuje organizacím sledovat interakce se zákazníky, spravovat prodejní procesy a analyzovat data.
- Sales Cloud: Řešení pro automatizaci prodeje, správu kontaktů, sledování obchodních příležitostí a správu komunikace se zákazníky.
- Service Cloud: Platforma pro správu služeb zákazníkům, která poskytuje nástroje pro poskytování podpory a řešení zákaznických problémů.
- Marketing Cloud: Nástroje pro automatizaci marketingových kampaní, správu e-mailů, sledování sociálních médií a personalizaci obsahu.
- Commerce Cloud: Řešení pro online obchodování, které umožňuje organizacím vytvářet a spravovat e-commerce webové stránky a mobilní aplikace.
- Salesforce Platform: Platforma pro vývoj a nasazení vlastních obchodních aplikací a procesů s využitím cloudových technologií a nástrojů pro tvorbu aplikací.
Salesforce je známý svým důrazem na inovace, uživatelskou přívětivost a podporu zákazníků. Společnost má velký vliv na trh CRM a je často označována za jednu z nejúspěšnějších technologických firem na světě.
