account_circle
Konsolidace nebo kolaps? Budoucnost společnosti Nio je nejistá uprostřed čínských represí

Konsolidace nebo kolaps? Budoucnost společnosti Nio je nejistá uprostřed čínských represí

Výhled akcií NIO naznačuje, že potenciální investoři by se měli držet stranou, ale dlouholetí akcionáři by mohli chtít vydržet.

Výhled akcií NIO naznačuje, že potenciální investoři by se měli držet stranou, ale dlouholetí akcionáři by mohli chtít vydržet.

Záměr čínské vlády potlačit bezmyšlenkovitou expanzi velkých výrobců elektromobilů v zemi má pozitivní i negativní vliv na výhled akcií společnosti Nio (NYSE:NIO).

Časopis Fortune v lednu informoval, že Peking tvrdě zakročí proti výrobcům, kteří v zemi realizují projekty na výstavbu dalších kapacit, když poptávka po elektromobilech jednoduše není.

Evropané tvrdí, že dotace poskytované čínskou vládou usnadňují čínským výrobcům elektromobilů zaplavit trh s levnými elektromobily. Elon Musk se domnívá, že součástí úspěchu Číny je to, jak dobře umí vyrábět elektromobily.

„Čínské automobilky jsou nesmírně konkurenceschopné,“ řekl loni Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla, na konferenci New York Times DealBook. ‚Čína je super dobrá ve výrobě a její pracovní morálka je neuvěřitelná,'“ uvedl Fortune.

V září čínský ministr průmyslu a informačních technologií Xiao Yaqing prohlásil, že jeho ministerstvo by rádo vidělo konsolidaci mezi 300 čínskými výrobci elektromobilů. Agentura Bloomberg poukázala na to, že výrobní kapacita napříč čínskou výrobou elektromobilů činí pouhých 53 %.

Odhaduje se, že výroba elektromobilů v Číně v roce 2023 dosáhne osmi milionů vozidel. To je 26 667 kusů na jednoho výrobce elektromobilů [8 milionů děleno 300]. Nyní víme, že Nio na světě vyrábí mnohem více – Nio dodalo v roce 2023 160 038 vozů -, ale ilustruje to, proč ke konsolidaci v čínském průmyslu elektromobilů dojde, ať už s velkým tlakem Si Ťin-pchingovy vlády, nebo bez něj.

Zde jsou výhody a nevýhody konsolidace pro společnost Nio.

Zdroj: Shutterstock

Kapacita společnosti Nio

V červnu 2022 generální ředitel společnosti Nio William Li uvedl, že přidáním druhé, cenově dostupnější značky elektromobilů, by se její roční výrobní kapacita zvýšila na 500 000 vozidel. Li tehdy uvedl, že modely nové značky budou přibližně o 10 % levnější než modely Tesla (NASDAQ:TSLA) Model 3 a Model Y. To je pro tento výhled akcií Nio stěžejní.

Rychle o 20 měsíců dopředu.

V prosinci generální ředitel společnosti Nio uvedl, že společnost uvede na trh dvě nové značky – jedna má kódové označení Alps a její debut se očekává v roce 2024 – a pracuje na plánech vstupu na americký trh.

„Od příštího roku uvidíte jinou společnost NIO, protože představí druhou značku,“ říká Li. „Rodinný trh je odlišný od trhu high-end. Využíváme naší výhody pozdního nástupce. V minulosti se po dokončení VB (validační sestava) rychle vstupovalo do SOP (zahájení výroby). Tentokrát však ještě chvíli počkáme a nakonec vstoupíme do hry a narušíme ji,“ uvedla společnost Wards Auto Liho komentář.

Ačkoli se společnost Nio zaměřuje na dodávání cenově dostupnějších elektromobilů spotřebitelům v Číně i jinde, uvědomuje si, že trh s luxusními vozy nakonec přináší větší zisky na jeden vůz. Li poukázal na to, že jeden vůz Mercedes-Benz třídy S přináší stejný zisk jako několik desítek vozů třídy A.

Nemluvě o prestiži, kterou vozidla vyšší třídy přinášejí. Za takový druh pozitivního PR se nedá zaplatit. Lidé se rádi dívají na drahá auta a touží po nich.

Koncem roku 2023 získala společnost Nio od ministerstva průmyslu a informačních technologií kvalifikaci pro samostatnou výrobu vozidel. To jí umožňuje vyrábět vozidla samostatně bez kvalifikace partnera.

Díky tomu může společnost Nio koupit své závody F1 a F2 v Hefei. Každý z nich může být navýšen na roční výrobní kapacitu 300 000 elektromobilů, což znamená, že společnost Nio fakticky využívá pouze o něco více než 25 % své celkové kapacity.

Předpokládám, že má smysl naplnit tuto kapacitu dalšími dvěma značkami. Nicméně pravděpodobně dává větší smysl koupit stávající značku, která má existující produkt, a Nio jej přesune do svých výrobních závodů.

Nevýhody konsolidace na cestě k plnému potenciálu

Za posledních 12 měsíců končících 30. září 2023 společnost Nio prodělala 21,4 miliardy čínských jüanů (3,01 miliardy USD) při tržbách 54,58 miliardy čínských jüanů (7,67 miliardy USD). To představuje ztrátu 18 808 dolarů na jedno vozidlo. Jinak řečeno, na každém dolaru tržeb prodělala 39 centů.

Dne 27. prosince 2023 získala společnost Nio záchranný kruh ve výši 2,2 miliardy dolarů od společnosti CYVN Investments RSC Ltd., investičního nástroje vlády Abú Zabí. USD, kterou získala v červenci 2023. Vláda Abú Zabí nepřímo vlastní 20,1 % společnosti Nio.

Společnost Nio získala od vlády Abú Zabí přibližně 3 miliardy dolarů výměnou za pětinový podíl ve společnosti. Tedy ne tak docela. V červenci. také zaplatila 350 milionů dolarů za akcie vlastněné přidruženou společností Tencent Holdings (OTCMKTS:TCEHY), aby se dostala na 20,1 %. Se započtením prodeje společnosti Tencent byl tedy vlastní kapitál společnosti Nio oceněn na 16,75 miliardy USD. Dnes je to 10,2 miliardy dolarů.

Jakékoli akvizice za účelem konsolidace kapacit poškodí rozvahu společnosti Nio zředěním akcií, snížením životně důležité hotovosti nebo zvýšením zadlužení.

Nedávno jsem zařadil společnost Nio na seznam akcií elektromobilů s většími ztrátami. Její Altmanovo Z-skóre, jak jsem poznamenal, bylo 0,53. Cokoli pod hodnotou 1,81 naznačuje, že by mohla během příštích 24 měsíců zkrachovat. Po zveřejnění výsledků za 4. čtvrtletí se pravděpodobně zlepší díky přílivu hotovosti ve výši 2,2 miliardy dolarů.

Výpočet Z-skóre se skládá z pěti složek. Hotovost by ovlivnila čtyři z pěti z nich, takže není pochyb o tom, že infuze jí koupila další rok s tím, že světla zůstanou rozsvícená.

Zdroj: Shutterstock

To je pro akcionáře dobrá věc.

Nevýhodou je, že by to mohlo společnost Nio povzbudit k tomu, aby se pustila do nákupů, aby zaplnila část své kapacity a zároveň získala požehnání čínské vlády.

Problémem jakéhokoli plánu expanze je to, že již nyní má příliš mnoho modelů vozidel. Potřebuje další? V současné době má devět modelů, od ET9 po ES7. Kolik jich má Tesla? Pět, včetně modelu Cybertruck.

Zvažte rozdíl v příjmech. Příjmy společnosti Tesla za posledních 12 měsíců činí 96,8 miliardy dolarů, což je téměř 13krát více než u Nia, které má o čtyři modely méně.

Nejlepší, co může udělat, je prodat se některé ze starších automobilek a nechat ji, ať se vypořádá s kapacitními problémy.

Pokud vlastníte akcie Nio, řekl bych, že při odkupu mají hodnotu 10 dolarů. Pokud je nevlastníte, držel bych se dál. Je zde příliš mnoho neznámých. Tím tento výhled na akcie NIO končí.

Předchozí článek

Asijské akcie klesly z šestitýdenního maxima, snížení čínských sazeb nedokázalo zažehnout optimismus investorů

Další článek

Akcie Home Depot po překonání očekávání klesají. Zde je důvod

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies