Akcie společnosti Ford Motor Co. (F) v úterý během prodloužené seance vzrostly o více než 6 % poté, co společnost oznámila, že její čtvrtletní tržby překonaly očekávání Wall Street. Tento nově nabytý impuls je podpořen oznámením menšího elektromobilu (EV), který má konkurovat připravovanému “Modelu 2” společnosti Tesla.
Součástí strategie Fordu pro rok 2023 je předpokládané snížení nákladů o 2 miliardy dolarů a oznámení mimořádné dividendy. Navzdory “solidnímu” roku generální ředitel společnosti Ford Jim Farley během hovoru k výsledkům uvedl, že zbývá ještě mnoho práce. Zdůraznil, že společnost má pevnou pozici v oblasti růstu, ziskovosti a tržeb.
Současně s růstem trhu s elektromobily Ford sníží kapitálové výdaje na větší elektromobily. Místo toho plánuje nabízet menší řadu větších elektromobilů a soustředit se na menší elektromobily vyvinuté na platformě nové generace. Podle Farleyho se týmy Fordu pro elektromobily “nemilosrdně zaměřují na náklady” a cenovou dostupnost modelů Tesla a čínských výrobců originálního vybavení (OEM) považují za významnou konkurenci.
Ford Motor Co. (F)
Farleyho strategické poselství mělo u investorů ohlas, protože akcie Fordu v průběhu hovoru dále rostly. “Zdá se, že investory povzbuzují známky silné poptávky po spalovacích nákladních automobilech a SUV značky Ford v Severní Americe a také pokračující opatření na snižování nákladů,” uvedl Jesse Cohen, vedoucí analytik společnosti Investing.com.
Cohen navíc považuje za pozitivní znamení, že se Ford zaměřuje na vracení hotovosti akcionářům. Předpokládá, že opatření na snižování nákladů budou hrát zásadní roli při dosahování budoucích prognóz.
Automobilka vykázala ve čtvrtém čtvrtletí ztrátu 526 milionů dolarů, což znamená ztrátu 13 centů na akcii, což je v ostrém kontrastu se ziskem 1,3 miliardy dolarů, resp. ziskem 32 centů na akcii v předchozím roce. Po započtení jednorázových položek, včetně ztráty před zdaněním týkající se penzí a dalších požitků po odchodu do důchodu, se Fordu přesto podařilo překonat konsensus agentury FactSet, když za čtvrtletí vydělal 29 centů na akcii, což překonalo předpokládaný zisk 12 centů na akcii.
Výrazný nárůst zaznamenaly také jeho tržby, které se zvýšily na 46 miliard USD ze 44 miliard USD ve stejném období loňského roku, čímž do značné míry překonaly odhad společnosti FactSet ve výši 43,1 miliardy USD.
John Lawler, finanční ředitel, posílil závazek ke zlepšení kapitálové efektivity selektivním snížením investic a zvýšením očekávání u iniciativ schválených společností. Lawler uvádí jako vhodný příklad elektromobily a připomíná, že Ford před několika měsíci oznámil odložení investic do elektromobilů.
Pokud jde o provozní stránku, Kumar Galhotra, provozní ředitel, prozradil, že Ford vyčlenil přibližně 2 miliardy USD na snížení nákladů v oblastech, jako je výroba, materiály a nákladní doprava.

Pro rok 2024 Ford předpokládá upravený zisk před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši 10 až 12 miliard USD, přičemž upravený volný peněžní tok by měl činit 6 až 7 miliard USD. Kapitálové výdaje by měly klesnout na 8 až 9,5 miliardy dolarů.
Ford Pro, jednotka se zákaznickou základnou v oblasti vozových parků a komerčního sektoru, by měla dosáhnout zisku EBIT ve výši nejméně 8 až 9 miliard USD. Na druhé straně Ford Blue, který se zaměřuje na tradičně poháněné vozy, by měl přispět částkou 7 až 7,5 miliardy USD. Jednotka EV by však podle odhadů měla přinést ztrátu EBIT ve výši 5,0 až 5,5 miliardy USD.
Ford dále vyhlásil pravidelnou dividendu za první čtvrtletí ve výši 15 centů na akcii a dodatečnou dividendu ve výši 18 centů na akcii, která bude vyplacena 1. března akcionářům evidovaným k 16. únoru.
Za posledních 12 měsíců klesly akcie společnosti Ford přibližně o 8 %, což kontrastuje s růstem indexu S&P 500, který za stejné období dosáhl přibližně 20 %.