Letecká společnost JetBlue Airways Corporation (JBLU) nedávno vykázala ve čtvrtém čtvrtletí ztrátu, která byla nižší, než se předpokládalo, a vyšší příjmy, než se očekávalo. Bez ohledu na to však finanční pokyny společnosti stahují její akcie dolů. Tento kontext poukazuje na překážky, které musí nastupující generální ředitelka Joanna Geraghtyová a její tým řešit ve snaze obnovit ziskovost nízkonákladové letecké společnosti – zejména bez fúze se společností Spirit Airlines, což byla původní strategie obnovy.
Obě letecké společnosti podaly odvolání, aby zvrátily rozhodnutí soudu, které bránilo navrhované fúzi. V pátek se však JetBlue zmínila, že dohoda o fúzi bude pravděpodobně vypovězena ještě v tomto týdnu. Společnost Spirit Airlines tomuto tvrzení oponovala a uvedla, že neexistuje žádný důvod, proč se dohody o fúzi zbavit.
V závěrečných třech měsících roku 2023 vykázala společnost JetBlue upravenou ztrátu 19 centů na akcii při tržbách 2,33 miliardy dolarů – oproti prognóze Wall Street, která počítala se ztrátou 27 centů na akcii z tržeb 2,29 miliardy dolarů. Navzdory tomuto relativnímu úspěchu společnost JetBlue neočekává, že by se její situace v roce 2024 okamžitě zlepšila – očekává se, že tržby za první čtvrtletí se oproti předchozímu roku propadnou o 5 až 9 %.
JetBlue Airways Corporation (JBLU)
Naopak finanční analytici oslovení společností FactSet předpokládají pokles o 5,5 %. Společnost JetBlue navíc předpovídá, že její celoroční tržby v roce 2024 by měly být stejné, zatímco analytici naznačují, že by mohlo dojít k poklesu o přibližně 0,4 %.
Kromě příjmů letecká společnost také odhalila plány na snížení své letové kapacity v předpokládaném provozním roce – pokles o jednociferné procento. Stejně tak panují obavy z rostoucích provozních nákladů; JetBlue předpokládá, že náklady na dostupnou sedadlovou míli bez paliva – měřítko efektivity v leteckém průmyslu – v tomto roce vzrostou o střední až vysoké jednociferné procento.
Aby zvládla rostoucí finanční zátěž – uprostřed snahy o obnovení ziskovosti -, oznámila společnost JetBlue dosažení dohody o odložení plánovaných kapitálových výdajů, které dosahují výše 2,5 miliardy dolarů. Tyto výdaje, původně plánované na období 2024 až 2027, budou nyní splatné někdy v roce 2028 nebo později. Společnost doufá, že tento krok vytvoří konzistentnější verzi ročních dodávek letadel až do konce desetiletí.
Zdá se však, že tato série finančních prognóz vedení JetBlue negativně ovlivnila akcie společnosti. Na počátku úterního obchodování zaznamenaly 4% pokles hodnoty.
Designovaný generální ředitelka Geraghtyová k těmto obavám uvedla: “Při pohledu do roku 2024 vidíme pozitivní dynamiku růstu našich příjmů. Poptávka v období špičky zůstává silná a my nadále řídíme naši kapacitu v období mimo špičku tak, aby odrážela vyvíjející se trendy poptávky.”
Investoři společnosti JetBlue se zabývali nyní pochybnou fúzí se společností Spirit. Ačkoli se fúze nyní zdá nepravděpodobná, výsledky společnosti JetBlue umožňují nahlédnout do potenciální trajektorie budoucnosti letecké společnosti bez růstu, který by tato dohoda umožnila.
Jak JetBlue, tak Spirit Airlines lobbují za urychlené vynesení odvolacího verdiktu proti rozhodnutí, které omezuje navrhovanou fúzi. Podle společného soudního spisu, z něhož citovala agentura Reuters, je nejpravděpodobnějším výsledkem, že Geraghtyová bude muset věnovat svou energii řízení stávající společnosti JetBlue, a nikoli předsednictví fúzi. Tato fúze by v případě úspěchu přetvořila vzniklý subjekt v pátou největší leteckou společnost v USA.

Geraghtyová zdůraznila ziskovost jako svůj klíčový cíl a sdělila plány na zavedení “agresivních opatření” k jeho dosažení. V následujícím měsíci by měla převzít otěže po Robinu Hayesovi.
Finanční ředitelka společnosti Ursula Hurleyová se ztotožnila s Geraghtyové postojem a dodala, že výkonný management “pečlivě vyhodnocuje hlubší škrty” v kontrolovatelných nákladech JetBlue. Vyjádřila optimismus ohledně budoucnosti společnosti a prohlásila: “Jsem přesvědčena o naší schopnosti obnovit ziskovost a zajistit společnosti JetBlue pozici pro obnovení historické ziskové síly.”
Je však třeba poznamenat, že nízkonákladoví dopravci, jako je JetBlue, zjistili, že prostředí po pandemii je náročnější než pro tradiční letecké giganty, jako jsou United Airlines Holdings, Delta Air Lines a American Airlines Group. Tito větší dopravci v poslední době těží z toho, že spotřebitelé mají tendenci více investovat do prémiového cestování.
Společnost JetBlue však rozšířila svou mezinárodní působnost, ale navzdory tomuto růstu zůstává čtvrtletní zisk nedosažitelný. Tento trend pokračoval i ve čtvrtém čtvrtletí, kdy ztráta prodloužila ztrátovou sérii na tři ze čtyř čtvrtletí roku 2023. Analytici z odvětví předpokládají, že podobný trend se přenese i do letošního roku. V kombinaci s klesající kapacitou a rostoucími náklady bude snaha o dosažení ziskovosti pravděpodobně i nadále náročným úkolem.