Akciím QuantumScape dochází poslední zbytky trpělivosti. Té pomyslné.
Společnost QuantumScape (NYSE:QS) již několik let dráždí investory příslibem polovodičových baterií.
V loňském roce společnost ze San Jose oznámila, že se blíží k výrobě. Tehdy generální ředitel Jagdeep Singh uvedl, že nejprve bude nutné provést vylepšení.
Tato zpráva přivedla investory ke společnosti QuantumScape od jejího založení v roce 2010. V jednu chvíli měla větší hodnotu než Ford Motor (NYSE:F), přestože neměla žádné tržby. Investovaly do ní společnosti Volkswagen (OTCMKTS:VWAGY) i Katar.

Sliby už ale nezaberou.
Přichází posila
Kromě toho, že peníze nyní stojí peníze, je tu i skutečnost, že trh se sliby začíná být přeplněný.
Korea tvrdí, že má lepší baterii. Čínská společnost Nio (NYSE:NIO) již testuje baterii s dojezdem přes 600 mil. Konstrukce lithium-kovu společnosti QuantumScape by mohla být obejita dříve, než se dostane do výroby.
Největší výzvu představuje společnost Toyota Motor (NYSE:TM), která tvrdí, že její polovodičová baterie bude v sériové výrobě do roku 2028. Považujme to za konečný termín pro průmysl.
Pevné baterie jsou svatým grálem ekologických technologií, protože tekuté lithium-iontové baterie mohou vzplanout. Také degradují, jsou těžké a jejich energetická hustota je nízká. Elektromobily (EV) od společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) jsou zatíženy softwarem, protože dojezd lithium-iontových baterií je nízký a neustále klesá.
Cílem společnosti QuantumScape a jejích vyzyvatelů je baterie, která se nabije za méně než půl hodiny a zajistí dojezd 600 mil. Tím by se elektromobily (EV) staly konkurenceschopnými s hybridy. S nárůstem výroby by mohly být levnější, spolehlivější a převzít vládu nad silnicemi.
Takové baterie přicházejí. Otázkou je, zda budou pocházet od společnosti QuantumScape.

Příslib
V listopadu společnost QuantumScape ukázala novinářům, co má. Společnost uvedla, že její pevný elektrolyt se nabije za 15 minut a má trojnásobnou hustotu energie než baterie Tesla. QS také tvrdila, že její konstrukce stojí méně peněz na výrobu. V reakci na to analytik společnosti Truist (NYSE:TFC) zvýšil cílovou cenu akcií.
Problém je, že tohle všechno už jsme slyšeli. Společnost QuantumScape za poslední rok spálila 350 milionů dolarů v hotovosti, aniž by dodala nějaký produkt. Plná výroba může trvat ještě několik let, píše David Moadel. Investicí do něj si peníze nezapalujte, říká.
Pokud má QuantumScape to, co tvrdí, může ho Volkswagen rychle dostat do konkurenčních elektromobilů. Světový automobilový průmysl zoufale potřebuje technologii polovodičových baterií.
Mají šanci?
Společnost QuantumScape nadále trvá na tom, že má dostatek peněz a že je hodna investice. Společnost uvedla, že její poslední výrobní série QSE-5 překročily stanovené cíle.
Zní to skvěle, ale Singh pak říká, že je před námi ještě spousta práce. QuantumScape nadále běží závod mezi svou revolucí a hotovostí. Vzhledem k tomu, že vyšší úrokové sazby ztěžují získávání nových investic, společnost nyní čelí finančním lhůtám.
Pokud se QuantumScape nepodaří uvést něco do výroby letos, možná se jí to nepodaří nikdy. Tak už to ve vědě chodí. Některé cesty vedou do slepých uliček.
Podtrženo a sečteno
Americký analytik Thomas Niel se domnívá, že QuantumScape možná letos šokuje skeptiky.
Doufám, že má pravdu.
Skeptici si nepřijdou jen pro slibované baterie, ale pro celý průmysl elektromobilů. Kupců pro auta, která stojí 40 000 dolarů a nedokážou zajistit větší dojezd než 200 mil, je stále méně.
Odpovědí průmyslu je dodávat levnější zboží. Několik výrobců slibuje do roku 2025 vozy za 25 000 dolarů. Ty však nemusí být o nic lepší než dnešní modely za 40 000 dolarů a mohly by mnoho výrobců přivést ke dnu.
QuantumScape pracuje na své konstrukci, vědci po celém světě však pracují s novými materiály a výrobními postupy. Někdo se chystá tento problém vyřešit a sklidit úspěch na trhu.
Odhaduji, že šance společnosti QuantumScape na úspěch nejsou lepší než 50 na 50. To je ale stále jen spekulace, nikoli investice. Rád bych se mýlil.