Vzhledem k tomu, že maloobchodní průmysl zažívá v posledních letech útlum, naskýtá se chytrým investorům nečekaná příležitost k získání akcií prosperujících společností, což podporuje i společnost Citi Research. Zdá se, že změna chování spotřebitelů zvýhodňuje některé společnosti, a to i navzdory rostoucím obavám o stav maloobchodního sektoru, o nichž svědčí rostoucí zadlužení na kreditních kartách a snižující se úspory.
Pro dokreslení situace uvádíme, že ETF SPDR S&P Retail (XRT) vykazuje v roce 2023 téměř 10% nárůst, čímž zaostává za širším trhem, na němž index S&P 500 dosáhl téměř 19% růstu. Jak ve své nedávné poznámce formuloval analytik Citi Drew Pettit: “Sentiment je slabý. Makra zůstávají nejistá. To vše ztěžuje určení směru.” To naznačuje, že budoucnost odvětví je mlhavá a rozhodnutí budou pravděpodobně sporadická, čímž se připravuje půda pro vítězství výběru akcií a relativních obchodů.
Sortiment akcií bude pravděpodobně poskytovat plodné příležitosti pro “alfa” investory, kteří hledají zisky překonávající širší trh. Jak vysvětluje Pettit, “pozitivní je, že nejisté makro pozadí spolu se špatným sentimentem vytváří podmínky pro příležitosti alfa”. V souladu s tím Citi jmenovala několik maloobchodních prodejců s nákupním hodnocením, kterým se může dařit i přes přetrvávající makroekonomické překážky.

Mezi těmi, které firma identifikovala, vykazují nejslibnější růst maloobchodníci, kteří efektivně využívají technologie k zefektivnění provozu a zlepšení dodavatelských řetězců. Společnosti spojené se zisky v oblasti elektronického obchodování, luxusního zboží a prestižních značek si rovněž drží pozici vysoce kvalitních výběrů s přiměřeným oceněním.
Pokud se zaměříme na jednotlivé společnosti, Citi poukazuje na Five Below (FIVE) jako na “jeden z nejlepších růstových příběhů v maloobchodě”. Tento diskontní řetězec je oblíbenou volbou díky své konkurenceschopné hodnotové nabídce, plánům expanze a pevné jednotkové ekonomice. Atraktivitu společnosti dále zvyšuje fakt, že do roku 2030 hodlá ztrojnásobit počet svých prodejen na 3 500 a předpokládá, že tato expanze povede k 20% nebo vyššímu ročnímu růstu zisku na akcii. Vzhledem k tomu, že akcie společnosti FIVE letos vzrostly o 14 % a jen v tomto čtvrtletí získaly 15% nárůst, zdá se, že se společnost investorům zamlouvá.
Dalším favoritem je společnost Amazon (AMZN), největší poskytovatel elektronického obchodu v USA, který ovládá přibližně 40-45 % celkových domácích tržeb z elektronického obchodu. Akcie společnosti letos vyskočily o 72 %, ale nedávno zaznamenaly 1,7% pokles. Citi nicméně očekává, že její maloobchodní marže v příštích letech výrazně porostou, což je trend, který se opakuje napříč technologicky zaměřenými společnostmi.
Z růstových společností s větší kapitalizací Citi upozorňuje na společnost O’Reilly Automotive (ORLY), která má v rámci svého defenzivního subsektoru dobrou pozici, zejména pokud bude makroekonomické prostředí méně příznivé. Tento přední prodejce autodílů, který je známý tím, že vrací hotovost akcionářům prostřednictvím zpětného odkupu akcií, nedávno schválil další 2 miliardy USD pro svůj program zpětného odkupu akcií, což dále zvyšuje jeho atraktivitu pro investory.
Jako další ziskové investiční příležitosti Citi označuje prodejce rekreačních vozidel Camping World (CWH) a společnost Walmart (WMT). Mezi další, které je třeba sledovat, patří mateřská společnost HomeGoods a T.J. Maxx, TJX Companies, a těžká váha diskontních obchodů, Dollar Tree.
Navzdory tomu, že maloobchodní sektor je v současné době poměrně strohý, postřehy Citi jistě upozorňují na potenciální zlaté příležitosti, kterých by se mohli chytří investoři chopit. Stejně jako všechny investice však s sebou nesou svá rizika a výnosy, které jsou ovlivněny řadou tržních a ekonomických sil. Investoři musí k takovým příležitostem přistupovat moudře a pečlivě a předtím, než začnou sázet, musí zvážit svou toleranci k riziku a investiční cíle.