V souvislosti s připravovanou čtvrtletní zprávou o hospodaření společnosti PepsiCo se objevila nová otázka: Bude zpráva sloužit spíše jako referendum o dopadu nových léků na hubnutí – jako je Ozempic – na budoucnost společnosti, než jako odraz jejích zisků a ztrát? Mnozí předpokládají, že akcie budou reagovat stejně tak na prohlášení týkající se vlivu těchto léků, jako na skutečná čísla odhalená ve finanční zprávě.
Společnost PepsiCo (PEP) očekává, že ve třetím čtvrtletí zveřejní slibný zisk ve výši 2,15 USD na akcii, což je nárůst oproti 1,97 USD na akcii zaznamenanému ve srovnatelném období před rokem. Očekává se, že tržby se citelně zvýší, přičemž se předpokládá, že dosáhnou 23,41 miliardy USD, což je výrazný pokrok oproti loňským vykázaným tržbám ve výši 21,97 miliardy USD.
Při popisu situace analytik společnosti Wedbush Gerald Pascarelli vydává důvěryhodný tón: “Očekáváme převážně in-line čtvrtletí, i když zdůrazňujeme, že přinejmenším od roku 2018 společnost PEP nezmeškala zisk a v 21 z posledních 22 čtvrtletí dosáhla překonání.” Tento dlouhodobý vzorec zisků utvrzuje v přesvědčení, že přinejmenším z hlediska zisků by neměl být podstatný důvod k obavám.
Nicméně v sázce bude především vliv nově vznikajících léků na hubnutí na nápojový a občerstvovací konglomerát. Již samotná hrozba těchto konkurenčních výrobků vyvolala za poslední měsíc propad akcií Pepsi o 9,8 %. Projev těchto účinků na hospodářský výsledek Pepsi se však ve výsledcích za třetí čtvrtletí neprojeví – užívání léků na hubnutí dodávaných farmaceutickými giganty Eli Lilly (LLY) a Novo Nordisk (NVO), konkrétně Mounjaro, Ozempic a Wegovy, zatím není natolik rozšířené, aby způsobilo okamžitý znatelný dopad na zisky potravinářského a nápojového průmyslu.
Místo toho se zdá, že odpovědnost leží na vedení společnosti PepsiCo, aby řídilo konverzaci a předložilo příběh, který uklidní obavy investorů. Primárním úkolem bude nezdůrazňovat potenciální dopad tohoto vývoje na budoucí výkonnost společnosti PepsiCo.
Pascarelli je jedním z těch, kteří signalizují menší obavy z tohoto vývoje. “I když uznáváme, že je teprve brzy a situace bude i nadále proměnlivá, představa, že významná část nediabetické populace bude za tento lék dlouhodobě platit více než 1 tisíc dolarů měsíčně, se nám zdá nepřiměřená,” píše. Jeho předpověď, pokud bude přesná, může zvrátit situaci společností vyrábějících nápoje a občerstvení, jako je PepsiCo. Pokud tyto léky nenajdou pevnou půdu pod nohama u nediabetické demografické populace kvůli svým značným peněžním dopadům, mohlo by to otřást obavami z jejich potenciálního ohrožení prodeje tradičních potravinářských a nápojových korporací.

Jak však sám Pascarelli uznává, situace zůstává “proměnlivá”, což odráží často nepředvídatelnou povahu trhu. Dá se říci, že všechny oči budou upřeny na společnost PepsiCo, která předloží zprávu o výsledcích za třetí čtvrtletí a udá tón odvětví, které se možná brzy ocitne v konfliktu s překvapivým novým hráčem – léky na hubnutí. Zpráva a její počínající diskuse o tomto nečekaném faktoru je posazena tak, aby ovlivnila nejen PepsiCo a její investory, ale potenciálně se rozvlnila napříč celým odvětvím – což je zajímavý důkaz vzájemné propojenosti zdánlivě nesouvisejících odvětví.