Varovné signály pro amerického spotřebitele se začínají objevovat s tím, jak se blíží klíčová sezóna vánočních nákupů a Federální rezervní systém zvažuje, kdy přestat zvyšovat úrokové sazby.
Ačkoli údaje o spotřebitelských výdajích byly letos překvapivě odolné, objevují se známky toho, že peněženky domácností možná narazily na své limity. To je kritické, protože spotřebitelské výdaje představují zhruba 70 % veškeré ekonomické aktivity v USA.
Velcí maloobchodní prodejci, jako je Target Corporation (TGT) a DICK’S Sporting Goods, Inc. (DKS), v posledních týdnech snížili své prognózy a analytik UBS Jay Sole v úterý ve zprávě klientům uvedl, že výhled svátečních tržeb se ubírá špatným směrem.
„V červenci a září jsme se spotřebitelů ptali na jejich plány ohledně výdajů v prázdninové sezóně. Procento spotřebitelů, kteří uvedli, že plánují v letošní sváteční sezóně utrácet méně, se postupně zvýšilo o 840 [bazických bodů], zatímco procento těch, kteří uvedli, že plánují utrácet více, se zvýšilo pouze o 340 [bazických bodů]. Toto rozpětí 500 bazických bodů je druhé nejvyšší za posledních 12 let,“ uvedl Sole. Pět set bazických bodů se rovná 5 %.
Target Corporation (TGT)
Varovné signály přibývají v době, kdy představitelé Fedu ve středu ukončí své zářijové zasedání, na kterém se všeobecně očekává, že centrální bankéři vynechají zvýšení sazeb. Cílem Fedu je snížit inflaci a ochladit trh práce a zároveň se vyhnout recesi, tzv. měkkému přistání, což však vyžaduje, aby spotřebitelé nadále utráceli.
Stratég společnosti Wolfe Research Chris Senyek v úterý ve zprávě klientům uvedl, že trendy, jako je klesající míra odchodů – počet lidí, kteří každý měsíc ukončí pracovní poměr v poměru k počtu zaměstnanců – a rostoucí počet nesplácených úvěrů, jsou známkou toho, že spotřebitel je pod tlakem, i když mzdy nadále rostou.
„Americký spotřebitel rozhodne o tom, zda americká ekonomika v nadcházejících měsících sklouzne k ‚měkkému přistání‘, či nikoliv. Jak jsme již dříve uvedli, domníváme se, že se začínají objevovat trhliny,“ řekl Senyek.

„Zatímco mzdy by měly i nadále růst, domníváme se, že většina spotřebitelů považuje nedávné zvýšení mezd za ‚dohánění‘ vysoké inflace, kterou zažili v postkovidovém světě,“ dodal Senyek.
Na Wall Street by pomalejší spotřebitelské výdaje znamenaly obzvláště špatnou zprávu pro maloobchodníky, kteří se již nyní potýkají s problémy. ETF SPDR S&P Retail (XRT) ve třetím čtvrtletí poklesl o více než 4 % a v letošním roce výrazně zaostal za indexem S&P 500.
DICK’S Sporting Goods, Inc. (DKS)
V poznámce UBS se uvádí, že maloobchodní akcie mají stále ještě šanci na další pokles.
„Domníváme se, že jak odhady zisku na akcii na straně prodejců, tak ocenění akcií Softlines [cena k zisku] budou klesat,“ uvedl Sole z UBS s odkazem na prodejce oděvů, ložního prádla a dalších produktů známých jako „softlines“. „Jsme i nadále hluboce přesvědčeni, že pro akcie Softline je důležitá ‚rychlost změny‘ v prostředí výdajů za softgood. Domníváme se, že trendy růstu tržeb v odvětví softline se budou zhoršovat, což povede k další kompresi P/E.“