Analytik společnosti Gordon Haskett nevkládá všechna svá vejce do košíku společnosti Instacart, která se chystá vstoupit na burzu.
Společnost Instacart podala 25. srpna u Komise pro cenné papíry a burzy dokumenty, aby se stala veřejně obchodovanou společností. Online platforma, která uživatelům umožňuje objednávat potraviny přímo k nim domů, uvedla, že bude kótována na burze Nasdaq pod symbolem CART.
Krok společnosti Instacart vstoupit na burzu následuje po pomalém roce prvotních veřejných nabídek v souvislosti s rostoucími úrokovými sazbami, historicky vysokou inflací a obavami z recese. Někteří odborníci tvrdí, že technologické IPO se brzy vrátí a že Instacart je teprve začátek.
Analytik společnosti Gordon Haskett Robert Mollins má však obavy.
„Náš ponor do podání S-1 společnosti Instacart v kombinaci s naší prací v oblasti datové vědy a oceňování nám dává důvod přistupovat k IPO společnosti CART s přiměřenou mírou opatrnosti,“ napsal Mollins v úterní výzkumné zprávě.

Instacart odmítl reagovat na žádost o komentář.
Jednou z obav Mollinse ohledně výkonnosti společnosti jsou potenciální rizika spojená s tlakem spotřebitelů. Inflace, i když zpomaluje, zůstává na historicky vysoké úrovni. Spotřebitelské ceny se v červenci zvýšily, když náklady na potraviny vzrostly o 0,2 % oproti předchozímu měsíci. Vysoké účty za potraviny, které spotřebitelé nadále platí, vytvářejí tlak na společnost Instacart, uvedl Mollins.
„Nemyslíme si, že demografická struktura příjmů zákazníků společnosti Instacart je dostatečně nadstandardní v porovnání s celým americkým trhem natolik, aby ji ochránil před obavami ohledně spotřebitelského protivětru,“ napsal Mollins.
Společnost Instacart ve své zprávě S-1 uvedla, že ekonomické tlaky vedly k tomu, že zákazníci nakupují méně položek na objednávku a snížila se poptávka po prémiových nebo diskrečních nákupech potravin.
Mollins rovněž poukázal na to, že oblast, která vzbuzuje obavy, jsou toky příjmů společnosti.
„Nemyslíme si, že obyčejné doručování potravin je ziskový byznys – je zapotřebí dotace z reklamy,“ řekl Mollins. „Společnost CART zaznamenala v posledních několika letech výrazné zlepšení hrubé marže a upravené marže Ebitda, ale podstatné zlepšení přisuzujeme spíše reklamnímu byznysu společnosti Instacart.“

Tržby společnosti Instacart jsou rozděleny do dvou segmentů: Transakce a Reklama a ostatní. Příjmy z reklamy vzrostly z 572 milionů USD v roce 2021 na 740 milionů USD v roce 2022, což představuje 29 % celkových příjmů společnosti.