Amazon, kdysi miláček Wall Street, letos ztratil část svého lesku. Akcie tohoto giganta v oblasti elektronického obchodování klesly o více než 40 % a výrazně zaostaly za indexem S&P 500, který ve stejném období klesl přibližně o 15 %.
To ale není všechno. V páteční zprávě zaměstnancům generální ředitel Andy Jassy uvedl, že společnost učinila „obtížné rozhodnutí zrušit řadu pracovních míst“ – jen týden poté, co deník The New York Times informoval, že společnost plánuje zrušit přibližně 10 000 pracovních míst.
Propouštění přichází v době, kdy Jassy zvyšuje úsilí o omezení nákladů, což je výrazný odklon od dřívější filozofie „růstu za každou cenu“, kterou zastával zakladatel Jeff Bezos.
Amazon nicméně zůstává jednou z největších společností na světě. I přes prudký pokles ceny akcií v tomto roce je společnost stále oceněna na téměř 1 bilion dolarů.
Ve čtvrtek se v pořadu CNBC „Street Signs Asia“ utkali dva profesionálové na trhu, aby se vyjádřili pro a proti nákupu akcií.

Dlouhodobý investiční příběh
Technologický veterán Gene Munster se domnívá, že „neexistuje společnost jako Amazon“, pokud jde o elektronický obchod a logistiku.
Zakladatel a řídící partner společnosti Loup Ventures připustil, že společnost v poslední době prochází „obtížným obdobím“ a situace může zůstat složitá i v první polovině roku 2023. Věří však, že investoři se budou dívat dál než na současnost a budou Amazon vnímat jako dlouhodobý investiční příběh.
„Investoři se dívají dopředu a v konečném důsledku věřím, že se jedná o růstový příběh. Že navzdory zákonu velkých čísel tato společnost působí na velkých oslovitelných trzích. Takže nejen růst tržeb bude stačit k udržení dlouhodobého býčího případu – a já bych ho v příštích několika letech zařadil do kategorie 10 až 15 % – ale velkým faktorem je zde také růst zisků, příležitost ke zlepšení marží,“ řekl Munster.
Dodal, že tento potenciál pro expanzi zisků je klíčem k ocenění společnosti Amazon.
„Oba víme, že to byla mrkev, která se v případě Amazonu drží odjakživa. Proto se obchoduje za tak vysoký násobek. Není to o růstu tržeb. Ten násobek, to je spíš o expanzi zisků,“ řekl.

Zpomalující se růst
Tom Forte, výkonný ředitel a hlavní analytik společnosti D.A. Davidson, však poznamenal, že Amazon je nyní zralou společností v oblasti elektronického obchodování – společnost, která potřebuje 4,7 miliardy dolarů přírůstku tržeb jen proto, aby dosáhla růstu tržeb o jeden procentní bod.
Poukázal na zpomalující se růst v segmentu cloud computingu společnosti Amazon, který popsal jako „byznys s vyšší marží a rychlejším růstem“ v porovnání s maloobchodem.
Dodal, že to pravděpodobně ovlivní růst zisku společnosti Amazon v příštích 12 měsících.
Ačkoli Amazon nyní sleduje nové růstové příležitosti, některé z nich podle Forteho nefungují. Upozornil na značné výdaje Amazonu na tvorbu obsahu, například na seriál „Pán prstenů“ v hodnotě 715 milionů dolarů – nejdražší televizní pořad všech dob. Forte poznamenal, že seriál má na online recenzní platformě Rotten Tomatoes hodnocení pouhých 39 %.
Je však nadšený z jednoho z nových pilířů růstu společnosti Amazon: zdravotnictví. V úterý společnost představila „Amazon Clinic„, svou novou telezdravotní službu.

Přichází v době, kdy se Amazon snaží prohloubit svou přítomnost ve zdravotnictví, jen několik měsíců poté, co za přibližně 3,9 miliardy dolarů koupil poskytovatele primární zdravotní péče One Medical.
„Věřím, že zdravotnictví je obrovská příležitost. Je to globální trh v hodnotě bilionu dolarů… Amazon tam může dělat spoustu věcí. Obávám se však, že dokud se zdravotnictví nerozjede, bude v růstu tržeb „vzduchová kapsa“, což by mohlo vést ke slabým výsledkům v příštích 12 měsících, ne-li déle,“ řekl Forte.
„Takže to bohužel není Amazon v roce 1997 nebo 2007, nebo dokonce 2017. V budoucnu pro ně bude mnohem obtížnější růst a tento růst potřebují, aby si udrželi svůj prémiový násobek. To podle mě zatíží její akcie více než cokoli jiného,“ dodal.
Munster z Loup Ventures se však domnívá, že se Amazon v příštích šesti až dvanácti měsících vrátí ke svému hlavnímu růstu „5 % plus“.
″Amazon má zásadní význam pro to, jak žijeme, pokud jde o maloobchod, ale kromě toho má i další růstové iniciativy,“ řekl.