Banka HSBC identifikovala klíčové akcie v dodavatelském řetězci, které mohou těžit z prosazování humanoidních robotů společností Tesla.
Společnost Tesla Inc. (TSLA) uvedla loni v září na trh svého robota ve tvaru člověka s názvem „Tesla Bot“. Společnost tvrdí, že nakonec bude schopen „vykonávat nebezpečné, opakující se nebo nudné úkoly“.
V květnu společnost předvedla výrazně vylepšenou verzi. Zdůraznila pokrok v držení těla při chůzi, ovládání kloubních pohybových mechanismů, schopnostech snímání prostředí a tréninku umělé inteligence.
Ve srovnání se svým zkušenějším protějškem, Atlasem od Boston Dynamics, však Tesla Bot postrádá pokročilé schopnosti řízení pohybu, uvedla HSBC.
Atlas, který byl uveden na trh v roce 2013, dokáže provádět složité úkoly, jako jsou skoky na plošiny a salta vzad, zatímco Tesla Bot umí pouze chodit, uvedla investiční banka.
Zpráva HSBC však upozornila na dvě klíčové oblasti, v nichž může Tesla v závodě o komercializaci porazit Boston Dynamics: náklady a schopnosti umělé inteligence.

Šéf společnosti Elon Musk již dříve uvedl, že Tesla Bot by se měl prodávat za cenu kolem 20 000 USD za kus, což je mnohem méně než uváděná cena modelu Atlas ve výši 150 000 USD.
Zpráva také zdůraznila pokročilé schopnosti umělé inteligence společnosti Tesla, které byly vyvinuty díky její práci na technologii autonomního řízení. Analytici uvedli, že pokrok společnosti Tesla v tréninku umělé inteligence pro svého robota – s využitím znalostí získaných z jejích samořídících automobilů – bude rozhodujícím faktorem pro komercializaci produktu.
„Vzhledem k tomu, že se mnohé komponenty robota [Tesla Bot] překrývají se stávající výrobní linkou elektromobilů Tesla, vidíme v tom nákladovou výhodu,“ uvedli analytici pod vedením Helen Fangové, vedoucí výzkumu průmyslových podniků v HSBC, ve zprávě klientům z 10. července.
Následující tabulka ukazuje pět akcií s nákupním hodnocením, u nichž se podle HSBC očekává, že budou v dodavatelském řetězci těchto robotů.

Analytici očekávají několik příležitostí pro investory, protože se předpokládá, že globální trh se servisními roboty vzroste z 34 miliard USD v roce 2020 na přibližně 110 miliard USD v roce 2026.
Tyto společnosti – japonská Keyence, jihokorejská LG Energy Solution, čínské firmy Inovance, Contemporary Amperex Technology (CATL) a Zhejiang Sanhua – se podle HSBC podílejí na různých aspektech dodavatelského řetězce humanoidních robotů.
Vyrábějí důležité komponenty, jako jsou systémy strojového vidění, řídicí systémy, servomotory a zobrazovací systémy pro interakci člověka s počítačem.
V současné době se humanoidní roboti podle průzkumu banky používají především pro jednoduché úkoly, jako je manipulace s logistikou ve skladech, a služby pro spotřebitele, například jako průvodci.
Pokročilejší a schopnější roboti, jako je Tesla Bot, však mohou být brzy schopni vykonávat složité úkoly v různých odvětvích, od zdravotnictví až po výrobu, předpovídá HSBC.
HSBC zároveň investory varovala, že toto odvětví má značné překážky a rizika.
„Domníváme se, že aby se humanoidním robotům dařilo, budou muset plnit úkoly na úrovni svých náhradníků nebo nabídnout silnější obecnou inteligenci pro práci v nedefinovaném prostředí,“ uvedli analytici.
„Domníváme se, že zdokonalení tohoto cíle bude trvat delší dobu, stejně jako dosažení pokročilé úrovně 5 autonomního řízení trvá déle, než odvětví očekávalo, vzhledem k nutnosti osvojit si tzv. long-tail corner cases (jízdní situace, které nastávají mimo běžné provozní parametry).“
Upozornil také na vyhlídky na zvýšenou konkurenci, protože o odvětví humanoidních robotů projevuje zájem stále více společností, například Xiaomi a Dyson.