Akcie maloobchodního řetězce s módou H&M ve čtvrtek vyskočily o 17 % poté, co zisk za druhé čtvrtletí překonal odhady, protože opatření na snížení nákladů začala přinášet ovoce a letní kolekce těžila z teplejšího počasí v Evropě.
Společnost H&M, která zaostává za majitelem Zary, společností Inditex, se snaží zvýšit atraktivitu své módy a posílit své dražší značky a zaměřit se na zákazníky, kteří jsou méně citliví na rostoucí životní náklady, protože gigant rychlé módy Shein přebírá podíl na trhu s levnějším oblečením.
Akcie druhého největšího světového prodejce módy vzrostly na nejvyšší úroveň od ledna 2022 a byly na cestě k největšímu jednodennímu zisku v historii. Akcie, které jsou vysoce shortované, resp. jsou proti nim uzavírány vysoké sázky, se do 1241 GMT obchodovaly za 184,5 švédských korun.
Společnost H&M zvýšila tržby na mnoha trzích navzdory omezené schopnosti spotřebitelů utrácet a „nepříznivému“ počasí, uvedla generální ředitelka Helena Helmerssonová a dodala, že její letní kolekce dobře odstartovala, protože teploty v severní Evropě stouply.

Tržby od 1. do 27. června vzrostly o 10 % oproti předchozímu roku, což je dobré znamení pro začátek třetího čtvrtletí společnosti H&M. Helmerssonová uvedla, že za nárůstem tržeb stojí dámská kolekce H&M a dobré výsledky značek Cos a Arket.
Silnější než očekávaný zisk pomohl investorům strávit slabší marži ve výši 8,2 % za druhé čtvrtletí, která se snížila z 9,2 % o rok dříve.
Společnost H&M vinila z nižší marže vysoké náklady na suroviny a dopravu, ale uvedla, že tyto faktory se „změnily z negativních na pozitivní“, což naznačuje zmírnění inflačních tlaků.
„To s sebou samozřejmě nese možnost upravit ceny,“ řekla Helmerssonová v rozhovoru pro agenturu Reuters.
V Číně, kde se H&M potýká s problémy, se Helmerssonová držela stejného poselství jako na začátku letošního roku a uvedl, že společnost ještě není na úrovni, na které by chtěla být, ale věci se vyvíjejí správným směrem.
Pokles úrovně zásob překvapil
Podle Cedrica Rossiho, analytika nové generace spotřebního zboží ve společnosti Bryan Garnier v Paříži, byl prudký pokles úrovně zásob pozitivním překvapením.
„Opravdu mě překvapilo, že bez jakékoliv vyšší propagační aktivity – protože zlevňování bylo v souladu s loňským rokem – H&M snížila stav zásob,“ řekl Rossi.

K 31. květnu činily zásoby H&M 16,7 % klouzavých dvanáctiměsíčních tržeb, což je méně než 19,2 % před rokem.
Společnost H&M loni oznámila propouštění a další snižování nákladů, které jí podle jejích slov pomůže snížit náklady od druhé poloviny roku 2023.
Snížení nákladů pomohlo provoznímu zisku ve druhém čtvrtletí dosáhnout 4,74 miliardy švédských korun (438,6 milionu USD), což je méně než 4,98 miliardy o rok dříve, ale výrazně více než 4,07 miliardy, které předpovídali analytici v průzkumu společnosti Refinitiv.
Společnost H&M, která v roce končícím 31. květnem uzavřela celkem 303 prodejen svých značek, uvedla, že nové prodejny bude otevírat především na „růstových trzích“, zatímco zavírat bude především na zavedených trzích.