Air France chce, aby francouzská vláda omezila přístup čínských leteckých společností do země, protože podle ní mají nespravedlivou výhodu, protože mohou létat nad ruským vzdušným prostorem, který je pro mnoho jiných dopravců uzavřen.
Podle lidí obeznámených se situací si francouzská část Air France-KLM přeje, aby prezident Emmanual Macron zavedl daně nebo jiná opatření, která by vytvořila podobnou nákladovou základnu pro Air France a čínské letecké společnosti.
Velkorysé otevření dveří čínským leteckým společnostem by podpořilo hotely a restaurace v zemi, protože čínský trh s výjezdovým cestovním ruchem se zotavuje z přísných omezení cestování podle nařízení Covid-19. Zároveň však hrozí, že se zotaví francouzský vlajkový dopravce, který před pandemií provozoval 32 letů týdně do pevninské Číny, uvedli tito lidé, kteří si nepřáli být jmenováni a hovořili o soukromých jednáních se státem.
„Podporujeme zvyšování kapacity mezi Francií a Čínou, ale je třeba zajistit rovné podmínky,“ uvedl mluvčí Air France. „Právě teď dochází k narušení hospodářské soutěže, což je třeba vzít v úvahu.“
Vláda usiluje o „progresivní a vyvážený“ návrat spojů do Číny a členové několika ministerstev se plánují sejít již tento týden, aby toto téma projednali, uvedl vládní úředník.
Maloobchodní poptávka

Znovuotevření Číny po nejtvrdších pandemických opatřeních způsobilo Francii hádanku. Zatímco čínští návštěvníci jsou významným ekonomickým faktorem pro maloobchodní a pohostinský průmysl zejména v Paříži, stát chce také chránit svou vlajkovou leteckou společnost, v níž vlastní 29 %.
Také další odvětví bojují proti rostoucí konkurenci z Číny. V loňském roce generální ředitel společnosti Stellantis NV kritizoval evropské politiky za to, že vítají čínské výrobce „červeným kobercem“.
Air France chce v červenci zvýšit počet letů na 14 týdně, dokud to čínská vláda neschválí, přičemž od tohoto měsíce létá do Číny 6krát týdně. Podle společnosti Air France se lety nad Ruskem obvykle prodlužují o 2 až 3 hodiny a vyžadují další posádku, což znamená další náklady na palivo a zaměstnance na jeden let. Delší doba letu má vliv i na další spojení s Asií, ruskému vzdušnému prostoru se vyhýbají i japonské a korejské letecké společnosti.
Největší riziko pro Air France a další evropské letecké společnosti spočívá v tom, že cestující „si raději vyberou čínské letecké společnosti kvůli levnějším cenám letenek“, uvedl analytik společnosti Alphavalue Yi Zhong.
Vyhýbání se ruskému vzdušnému prostoru sice zvyšuje časové a palivové náklady, ale zároveň šetří poplatky za přelety. Generální ředitel společnosti Air France-KLM Ben Smith v únoru, v době, kdy z Číny odlétalo jen několik letů, uvedl, že poplatky za přelet Ruska jsou tak „astronomické“, že vyhnutí se jim kompenzuje dodatečné náklady na delší lety.
Club Med

Situace Air France je potenciálně choulostivější než u ostatních evropských leteckých společností, protože Francie a Čína podepsaly v roce 2017 dvoustrannou dohodu, která umožňuje čínským leteckým společnostem provozovat stovky spojů týdně. Dohoda měla vstoupit v platnost v roce 2020, ale kvůli pandemii nikdy nevstoupila v platnost. Zatímco Macronova vláda získává čas, sílí tlak ze strany aktérů v odvětví cestovního ruchu na oživení dohody.
Ředitelé společnosti Accor SA, která provozuje hotely, čínského řetězce letovisek Club Med SAS, majitele obchodních domů Galeries Lafayette Group a společnosti Aeroports de Paris, která provozuje letiště Charles de Gaulle a Orly, se v březnu obrátili na Macrona s žádostí o širší přístup k čínským turistům.
Před pandemií létalo z Francie do Číny přibližně 90 letů týdně a Paříž byla nejlépe spojeným evropským městem s pevninskou Čínou díky přímým letům do 13 čínských měst, napsali generální ředitelé. V tomto roce navštívilo Paříž přibližně 2,2 milionu čínských turistů, což představovalo 32 % hodnoty nezdaněných tržeb ve Francii, napsali.