Přední světové společnosti vyrábějící spotřební zboží od instantních nudlí po mýdlo a zmrzlinu platí méně za suroviny a energii, ale může trvat nějakou dobu, než se zákazníci dočkají výrazně nižších cen zboží pro domácnost.
Rostoucí náklady na vše od slunečnicového oleje po mléko a obilí v posledních dvou letech těžce zasáhly odvětví baleného zboží, přiměly společnosti ke zvýšení cen a přispěly ke krizi životních nákladů v mnoha částech světa.
Inflace nákladů vzrostla během pandemie COVID-19 a byla ještě umocněna ruskou invazí na Ukrajinu, která v loňském roce způsobila rekordní růst cen energií. Od té doby však náklady na energie klesly, zatímco globální ceny některých komodit rostou pomaleji.
Společnosti jako Nestlé, Reckitt Benckiser a Danone v prvním čtvrtletí pokračovaly v prudkém zvyšování cen, přestože se vstupní náklady snižují.
Inflace nákladů na zboží bude letos „výrazně“ nižší – Reckitt očekává 5 až 9 % oproti 18 % v loňském roce, uvedl finanční ředitel společnosti Jeff Carr na středečním telefonátu k výsledkům hospodaření.
Carr uvedl, že zatímco mzdové náklady se zvýšily, u komodit je situace „smíšená“ a náklady na přepravu se snížily. V prvním čtvrtletí se cena/směs, tedy koš proměnných, který společnost používá k určení cen, které má účtovat, zvýšil o 12,4 %, zatímco objem prodeje klesl o 4,5 %.
„Naše ceny se budou zřejmě měřit v roce 2023, kdy jsme provedli většinu těžkých prací nebo stanovili ceny v roce 2022,“ řekl Carr.
Finanční ředitel společnosti Danone Juergen Esser na pozápasovém hovoru s analytiky uvedl, že zatímco mzdové náklady, ceny tekutého mléka a cukru rostou, některé další náklady klesají, takže „očekáváme, že inflace se bude v průběhu roku snižovat“.
Výrobce jogurtů Activia a vody Evian zvýšil v prvním čtvrtletí ceny o 10,3 % a objem/směs vzrostl o 0,2 %.
Není jasné, kdy mohou společnosti začít přenášet část svých nižších nákladů na zákazníky. V úterý společnost Associated British Foods (OTC:ASBFY) uvedla, že ve druhé polovině letošního roku již neočekává další zvyšování cen, protože náklady včetně pšenice, rostlinných olejů, dopravy a energií začínají klesat.
„NE DEFLACE“

Společnosti včetně Unileveru (NYSE:UL), který ve čtvrtek oznámí své výsledky, v únoru přiznaly, že odvětví již překonalo „vrchol inflace, ale ještě ne vrchol cen“.
Několik firem od té doby téměř rekordně zvýšilo ceny: nápojový gigant Coca-Cola (NYSE:KO) Co uvedl, že průměrné prodejní ceny v prvním čtvrtletí vzrostly o 11 %, zatímco konkurenční společnost PepsiCo Inc uvedla, že její ceny vzrostly o 16 %.
Mnoho pracovníků v tomto odvětví nakoupilo suroviny s velkým předstihem, kdy byly ceny vyšší, takže bude trvat nějakou dobu, než se to promítne do regálů supermarketů.
„Máme tendenci nakupovat komodity na devět až dvanáct měsíců dopředu,“ řekl finanční ředitel společnosti Pepsico (NASDAQ:PEP) Hugh Johnston.
„Takže v míře, v jaké se míra inflace sníží – a půjde o snížení míry inflace, nikoliv o deflaci – se tak stane velmi pomalu v průběhu roku 2023.“
Evropská centrální banka se obává, že pokud bude inflace potravin nadále zrychlovat, bude mít nadměrný dopad na vnímání inflace spotřebiteli, což může změnit jejich výdajové chování, tlačit na mzdové požadavky a ovlivnit úrokové sazby.
Zákazníci společnosti P&G, zejména ve Spojených státech, během čtvrtletí nadále projevovali malý odpor vůči 10% zvýšení cen, což pomohlo výrobci pracích prostředků Tide zvýšit prognózu prodeje a marže za třetí čtvrtletí. Celkové objemy klesly jen o 3 %.
Stejně tak Nestlé zvýšilo během čtvrtletí ceny o 9,8 % a objem prodeje, který společnost nazývá reálným vnitřním růstem, klesl pouze o 0,5 %. Generální ředitel Mark Schneider uvedl, že evropský spotřebitel byl „odolnější“, než se očekávalo.
Když může společnost zvýšit ceny ve velké míře, „zvýrazní to hodnotu jejích značek a její cenovou sílu“, řekl Neil Denman, manažer fondu Sarasin & Partners, který investuje do společností Reckitt a Unilever.
„Myslím, že právě to budeme u společností v průběhu letošního roku sledovat: které společnosti jsou skutečně schopny promítnout ceny do obtížného spotřebitelského prostředí?“