Společnost Amazon (AMZN 0,22 %) utratila v roce 2022 za vyřizování objednávek více než 84 miliard dolarů. Doufá, že doručování balíčků ke dveřím zákazníků ho v roce 2023 nebude stát tolik.
Poté, co společnost Amazon během dvou let rychle zdvojnásobila rozlohu své sítě pro realizaci zakázek a rychle rozšířila svou přepravní síť, se její náklady na realizaci zakázek v letech 2019 až 2022 více než zdvojnásobily.
Generální ředitel Andy Jassy hovořil o nákladech na plnění ve svém výročním dopise akcionářům. Zde jsou tři způsoby, jak chce společnost zlepšit své největší provozní náklady.
1. Efektivita na úrovni skladu a přepravy
S rychlým rozšiřováním sítě pro plnění a přepravu zaznamenala společnost Amazon výrazný pokles produktivity a efektivity v každém skladu nebo kamionu. V polovině loňského roku začala přijímat opatření ke zlepšení procesů a mechanismů, ale stále je co zlepšovat. Struktura nákladů jeho fulfillmentové sítě zůstává na konci čtvrtého čtvrtletí nad úrovní z doby před pandemií.

Finanční ředitel Brian Olsavsky analytikům řekl, že čtvrté čtvrtletí může přinést jen mírné zlepšení efektivity a cílem je rychlé zlepšení v roce 2023. Zatímco ve čtvrtém čtvrtletí překonala svá očekávání v nárůstu produktivity v přepravní síti, síť pro realizaci zakázek pouze splnila nízká očekávání. Přesto je velkým plusem, že nákladní automobily již neodjíždějí z distribučních center poloprázdné.
S tím, jak společnost zlepšuje provoz jednotlivých skladů, třídicích center a distribučních center, by investoři měli v letech 2020 a 2021 zaznamenat lepší využití fixních nákladů, ke kterým se Amazon zavázal.
2. Efektivita sítě
Společnost Amazon nedávno kompletně reorganizovala svou síť pro doručování zboží, aby využila hustoty sítě ve Spojených státech. Tento krok by měl pomoci snížit průměrnou vzdálenost, kterou musí zboží urazit ke dveřím zákazníka, což zase sníží náklady na plnění.
Společnost Amazon dříve provozovala jednu velkou celostátní síť, která rozvážela zboží po celé zemi, aby naplnila potřeby zásob v jednom skladu. S tím, jak se rozloha sítě zdvojnásobovala, exponenciálně rostla složitost přepravy zboží z jednoho skladu do druhého, což zvyšovalo náklady a dobu přepravy.
Společnost přešla na regionální model a využila tak větší hustoty sítě. V zemi provozuje osm regionů, které mohou fungovat převážně samostatně. Amazon je však stále schopen zasílat zboží z jednoho regionu zákazníkovi v jiném regionu v případech, kdy jeho zásoby v daném regionu nejsou dostatečné.
Nižší náklady a rychlejší přeprava jsou receptem na spokojené zákazníky a spokojené investory.

3. Umělá inteligence
Společnost Amazon již dlouho spoléhá na umělou inteligenci (AI), aby zlepšila efektivitu svých skladů a celkové sítě.
Společnost Amazon používá algoritmy, které určují, jak se bude robot pohybovat po jejích skladech a v jakém pořadí budou pracovníci vybírat zboží. Má také algoritmy, které používá k předvídání pravděpodobnosti, že bude v blízké budoucnosti potřebovat přístup ke stejným položkám.
Problémem, na jehož řešení se Amazon pomocí AI nejvíce zaměřuje, je řízení zásob v rámci své sítě pro realizaci zakázek. Jassy uvedl, že pokračuje ve zdokonalování algoritmů strojového učení, aby mohl předvídat, co si zákazníci v různých částech okresu objednají. Pak může umístit zásoby na správné místo ve správný čas, čímž se zvýší efektivita.
Lepší algoritmy mohou zajistit co nejefektivnější fungování dodavatelského řetězce a realizační sítě. Nejen to, ale také zajistí, že zákazníci zůstanou spokojeni, protože budou mít zboží na skladě, když v regionu bude nával objednávek a budou je potřebovat rychle.
Zlepšení provozní efektivity by mělo posílit společnost Amazon
Výdaje společnosti Amazon na plnění v hodnotě 84 miliard dolarů jsou naprosto obrovské. I 5% zlepšení provozní efektivity v oblasti plnění by znamenalo miliardy dodatečných provozních příjmů. To by mohlo mít obrovský dopad na zisk na akcii společnosti Amazon, který se od začátku roku 2022 dostal pod tlak. Investoři však mají dobrý důvod zůstat letos optimističtí.