Ačkoli mnoho akcií v roce 2023 zažilo silný vzestup, velká kohorta zůstává oproti svému historickému maximu výrazně dole. Zatímco některé akcie pravděpodobně nikdy nedosáhnou svých maximálních hodnot kvůli tomu, že jejich podnikání bylo v roce 2021 nadhodnoceno, některé se obchodují na výhodných úrovních.
Amazon (AMZN) je v tomto bodě a v současné době se nachází asi 45 % od svého historického maxima, kterého naposledy dosáhl na konci roku 2022. Toto ocenění neodráží společnost, kterou se Amazon stává, a myslím si, že investoři by měli do akcií nasypat.
Příjmy ze služeb jsou pro Amazon budoucností
Elektronický obchod Amazonu zná každý. Stal se základem pro spotřebitele nakupující zboží online, ale už to není takový gigant jako dřív. Ve čtvrtém čtvrtletí totiž tržby internetového obchodu klesly o 2 %. Amazon se snažil proniknout i do kamenných obchodů, ale zdá se, že tato snaha se mu vymstila, protože ve čtvrtém čtvrtletí zaznamenal pouze 6% růst. Tyto dva segmenty vydělaly společnosti Amazon ve 4. čtvrtletí 69,5 miliardy dolarů – 47 % jejích příjmů.

Nejvíce mě však vzrušuje dalších 53 % příjmů společnosti Amazon: příjmy ze služeb. Stačí se podívat na míru růstu tržeb za produkty oproti tržbám za služby v letech 2021 a 2022.
Je zřejmé, že růst příjmů ze služeb je novým důvodem pro investice do společnosti Amazon, který je mnohem lepší než prodej produktů v elektronickém obchodě.
Proč je tedy pro Amazon lepší zaměřit se na služby? Vše se odvíjí od marží. Když musíte nakoupit produkty, pak se otočit a prodat je, je to kapitálově náročný proces. Navíc můžete mít občas ztráty, pokud se vám nepodaří produkty dostatečně rychle přesunout. Pokud však poskytujete služby jiným prodejcům (zachycené v segmentu služeb pro prodejce třetích stran společnosti Amazon), mnoho z těchto problémů odpadá.
Po zohlednění měnových vlivů služby prodejců třetích stran ve skutečnosti zrychlují svůj růst.
Ale to už je dost o obchodování. Podívejme se na další hvězdy.
Reklamní služby a cloud computing jsou dva segmenty služeb, které je třeba sledovat.
Dalším rychle rostoucím segmentem jsou reklamní služby, které ve 4. čtvrtletí vzrostly o 19 %. Příjmy z reklamy pocházejí z více zdrojů, ale je zřejmé, že trhy jsou ochotny platit Amazonu za to, že pro ně bude propagovat jejich produkty. Pokud se podíváte na reklamní služby společnosti Alphabet, je zřejmé, že toto odvětví je lukrativní. O důležitosti tohoto segmentu svědčí i to, že reklamní byznys Amazonu ve 4. čtvrtletí rostl, zatímco příjmy téměř všech ostatních společností zaměřených na reklamu se snižovaly.

Ačkoli se růst společnosti Amazon Web Services (AWS) v poslední době zpomalil, stále dosahuje silného 20% růstu. S 33% podílem na trhu je AWS lídrem v oblasti cloud computingu. A vzhledem k tomu, že podle některých odhadů bude odvětví cloud computingu do roku 2030 představovat tržní příležitost v hodnotě 1,6 bilionu dolarů, jedná se o obrovské odvětví, které je třeba sledovat. AWS je navíc jediným ziskovým segmentem společnosti Amazon, který ve 4. čtvrtletí vykázal 24% provozní marži.
Takové úrovně ziskovosti nelze dosáhnout v elektronickém obchodě, ale divize služeb (jako je AWS, služby třetích stran a reklama) mají potenciál dosáhnout stejné úrovně ziskovosti.
Navzdory nárůstu obchodů s vyšší marží (což se nakonec projeví i na výsledku hospodaření Amazonu) se akcie obchodují, jako by šlo stále jen o e-commerce společnost.
Zdá se mi, že je chyba takto oceňovat Amazon, a proto jsem za tyto ceny kupující. Amazon pomalu přechází na společnost poskytující služby, ale většina trhu to ještě nepochopila. Až to pochopí, očekávejte, že akcie budou oceněny prémiovější cenou. Tím, že vstoupíte nyní, můžete získat akcie se slevou, a pokud budete akcie držet alespoň tři až pět let, jsem optimistou, že Amazon bude poraženým na trhu.