Po údajích o dodávkách a výrobě vozů Tesla si někteří analytici z Wall Street kladou otázku, zda si výrobce elektromobilů bude muset na snižování cen zvyknout.
Výrobce elektromobilů vykázal v prvním čtvrtletí 422 875 dodávek. To sice znamenalo 36% nárůst oproti stejnému období před rokem, ale společnost nedosáhla konsensu 432 000 dodávek, který očekávali analytici oslovení agenturou FactSet. Mezitím bylo ve čtvrtletí vyrobeno 440 808 vozů.
Výsledky společnosti Tesla v tomto čtvrtletí přicházejí v návaznosti na snahu podpořit poptávku snížením cen v USA, Evropě a Číně, protože inflace omezuje peněženky. Podle některých analytiků však tato čísla mohou naznačovat, že společnost bude muset dále snižovat ceny, aby podpořila poptávku, i když to může tlačit na finance.
„Nadále se domníváme, že Tesla bude muset letos a/nebo v příštím roce dále snížit ceny, aby dosáhla svých objemových cílů, což bude postupně tlačit na marže,“ uvedl analytik společnosti Bernstein Toni Sacconaghi, známý medvěd.

Sacconaghi, který má pro akcie rating underperform, uvedl, že dodací lhůty všech modelů s výjimkou jednoho zůstávají v USA nízké, zatímco konkurence zároveň roste. Podle něj se neočekává, že by společnost měla nový levný model dříve než v roce 2025, což při absenci poklesu cen u dražších modelů vynechává zákazníky s nižším rozpočtem.
Uvedl také, že snižování cen odráží strukturální výhodu lídra v oboru, která sice tlačí na marže, ale může vytlačit konkurenci. Snížení cen společností Tesla bylo považováno za katalyzátor „cenové války“, protože starší automobilky, jako je Ford, následovaly ve snižování cen svých elektromobilů.
Analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois uvedl, že vliv cenové elasticity ve srovnání s obecnou slabostí poptávky a dopadem daňových úlev podle zákona o snížení inflace je zatím v nedohlednu.
Na rozdíl od Sacconaghiho má Houchois na akcie nákupní doporučení. Tím se řadí k většině, protože podle Refinitivu více než polovina analytiků hodnotí Teslu jako kupující.
Analytik společnosti Goldman Sachs Mark Delaney, který má rovněž nákupní rating, uvedl, že Tesla bude muset v průběhu roku pravděpodobně snížit ceny, aby zvýšila objem prodeje, vzhledem k tomu, že širší ekonomika zůstává v obtížích. Pokud se podíváme konkrétně na model Y, uvedl, že cena by se mohla ve čtvrtém čtvrtletí snížit na 48 500 USD z 55 000 USD ve třetím čtvrtletí roku 2022.

Ačkoli analytik Ryan Brinkman ze společnosti JPMorgan uvedl, že počty dodávek v prvním čtvrtletí byly podpořeny snížením cen, uvedl, že konsensus pro celoroční dodávky činí 1,836 milionu, což je stále méně než 1,949 milionu očekávaných před snížením. To znamená, že škrty nemohou zcela zmírnit dopady protivětrů v celém odvětví, jako jsou vyšší úrokové sazby a zpřísnění úvěrových standardů, uvedl.
Brinkman také uvedl, že snížení cen poškozuje společnost Tesla více než starší automobilky. Tradiční společnosti by sice mohly v krátkodobém horizontu zaznamenat prudší ztráty související s elektrickými vozidly v důsledku snížení cen, ale podle něj mají také zisky z jiných oblastí podnikání, které jim pomohou poklesy kompenzovat.
Analytici uvedli, že zčásti záleží na tom, jak se marže společnosti Tesla rozkolísají, až se zvýší poptávka proti nižším cenám. Analytik Morgan Stanley Adam Jonas uvedl, že k mezičtvrtletnímu nárůstu dodávek společnosti o zhruba 4 % by vzhledem k náročné ekonomické situaci nemuselo dojít bez snížení cen.
„Jak již nějakou dobu píšeme, věříme, že cílem společnosti Tesla je časem využít své nákladové výhody v podobě nižších cen oproti konkurenci,“ uvedl Jonas, který má na akcie společnosti rating overweight. „Jsme toho názoru, že bez agresivního snižování cen by prodeje Tesly nemusely na sekvenční bázi růst, což je známkou toho, že ani nejdominantnější hráč na poli elektromobilů není nezranitelný vůči zpomalujícímu makru a konkurenci.“