Index S&P 500 v březnu zaznamenal pokrok, ale po pádu banky Silicon Valley a následné bankovní krizi opět klesl. Tržní ukazatele důvěru investorů nepovzbuzují. Inflace zpomaluje, ale stále ovlivňuje ceny a peněženky a maloobchodníci stále pociťují tlak.
Společnost Wayfair (W) je jednou z nich. Na začátku pandemie to byla průlomová akcie, která však tvrdě klesla – za poslední rok o 72 % a od začátku roku se její hodnota nezměnila. Wall Street zde však vidí obrovský růst. Měli byste nakupovat?
Neuspokojivý stav společnosti Wayfair
Společnost Wayfair nabírala na síle ještě před pandemií a stala se významným hráčem v nábytkářském průmyslu. V té době provozovala inovativní maloobchodní model, který byl zcela online bez velkých nákladů na kamenné prodejny.
Používá také model dropship, což znamená, že většinu svého zboží nenakupuje a následně neprodává. Místo toho funguje jako platforma třetí strany pro doslova tisíce dodavatelů, a když si zákazník objedná výrobek, společnost Wayfair jej „koupí“ s přirážkou a odešle. Vyvinula vlastní vysoce efektivní systém doručování, který využívá stále více dodavatelů, aby se výrobky rychle a bezpečně dostaly ke kupujícím.

Tento model také odstraňuje obvyklé vysoké náklady spojené s nákupem a udržováním zásob v rozvaze společnosti Wayfair.
Vedení společnosti zdokonalilo svou technologii tak, aby zákazníci měli jasnou představu o tom, co si objednávají, jak to vypadá a působí a jak to může zapadnout do jejich domácího uspořádání. Tento podnik zní jako bezesporu úspěšný a jeho prodeje před pandemií neustále rostly.
Výdaje se však hromadily, protože společnost Wayfair pracovala na zdokonalení svých systémů. Během pandemie prudce vzrostla poptávka a společnost Wayfair se nakrátko stala ziskovou a měla pozitivní cash-flow.
Od té doby však tržby klesají, protože velké problémy dodavatelského řetězce omezují již tak klesající poptávku. V roce 2022 dosáhla čistá ztráta rekordní výše 1,3 miliardy dolarů, protože společnost Wayfair pociťuje tlak rostoucích nákladů a nižších tržeb. Není divu, že investoři hledají zelenější pastviny.
Je na konci tunelu světlo?
Vedení se horečně snaží dostat zpět do formy a začít znovu. Za poslední rok zrušilo tisíce pracovních míst a je na cestě k úsporám ve výši 1,4 miliardy dolarů. Zkoumá také různé iniciativy, které mají nastartovat růst prodeje, včetně omnichannel modelu, který do podnikání zahrne některé fyzické prvky.
Přesto je finanční situace společnosti Wayfair ohrožena. Její dlouhodobý dluh je trojnásobkem likvidní hotovosti a nedosahuje žádných zisků.

Ačkoli by měla být v krátkodobém horizontu bezpečná, musela by začít generovat kladný peněžní tok, aby se udržela nad vodou. Několik příštích provozních čtvrtletí bude pro přežití společnosti Wayfair rozhodujících.
Je nyní ten správný čas na nákup akcií společnosti Wayfair?
Rozhodně je zde prostor pro optimismus. Průměrný zákazník společnosti Wayfair je průměrný Američan a v těchto dnech většina nakupujících pociťuje inflaci a omezuje lehkovážné výdaje. Až se zlepší situace na trhu s bydlením a ekonomika se odrazí ode dna, společnost Wayfair by z toho měla těžit.
Pokud z tohoto období vyjde jako štíhlejší společnost a zároveň si zachová svou zákaznickou základnu, měla by být schopna začít s obnovou. Nejdříve se však musí dostat do cíle. Při současné ceně se akcie společnosti Wayfair obchodují za pouhý 0,2násobek obratu za posledních 12 měsíců. Tato nízká cena ukazuje, jak malou důvěru investoři ve společnost Wayfair nyní mají.
To však nemusí být nutně výhodná koupě. Přestože analytici Wall Street předpovídají, že akcie Wayfair v příštích 12 měsících posílí až o 227 %, je zde příliš velké riziko na to, aby se dalo říci, že se jedná o skvělou nabídku. Pokud se však výkonnost společnosti Wayfair začne zlepšovat, mohla by se z ní stát skvělá nabídka. Prozatím si ji ponechte na seznamu sledovaných akcií.