Skupina Alibaba (NYSE:BABA) v pátek končí největší světový svátek online nakupování a zdá se, že rozhodujícím slovem je „flat“ – potenciálně nízké tržby a jednotvárný tón, protože čínský gigant v oblasti elektronického obchodování ani nepořádá svou obvyklou slavnostní show.
Nákupní festival Singles Day, který se navzdory svému názvu vyvinul v několikatýdenní akci, je klíčovým barometrem čínské maloobchodní poptávky. Spotřebitelská nálada je však na nízké úrovni – těžce ji zasáhla přísná čínská omezení COVID a prudce zpomalující ekonomika.
Společnost Alibaba se také více než rok snažila zmírnit humbuk kolem této akce, protože prezident Si Ťin-pching stále více zdůrazňuje „společnou prosperitu“ – snahu, která má odstranit rostoucí majetkové nerovnosti a potlačit to, co komunistická strana považuje za nadměrné chování.
Ačkoli Alibaba uvedla, že její tržiště Tmall nabídne více než 17 milionů výrobků, což je o 3 miliony více než loni, a že se festivalu účastní rekordních 290 000 značek, bude mít festival nejslabší růst tržeb v historii.
Průzkum společnosti Bain & Co před akcí ukázal, že jen 24 % respondentů plánuje letos utratit více. V samostatné zprávě americká společnost Yipit Data uvedla, že transakce na Tmall společnosti Alibaba v období předprodeje od 24. do 31. října, během kterého mohou zákazníci složit zálohu na zboží, se oproti loňskému roku nezměnily.

Analytici Citi tento týden uvedli, že konzervativně předpovídají, že hrubá hodnota zboží (GMV) se v rámci této akce bude pohybovat mezi 545 a 560 miliardami jüanů (75-77 miliard USD), což představuje růst o 0,9 % až 3,6 %.
„Ačkoli propagační kampaně odstartovaly v uplynulém týdnu se slušným ohlasem na spotřebitelskou poptávku, jsme opatrní; výdajový sentiment pravděpodobně zůstane mírný,“ napsala Alicia Yapová ze Citi s odkazem na narušení ekonomické aktivity v důsledku omezení COVID a rostoucí nejistotu pracovních míst.
Pro srovnání, v loňském roce vzrostl objem GMV o 8,5 % a v roce 2020 o 26 %. Před rokem 2020 byl festival jednodenní akcí.
Citi však předpovídá, že konkurenční gigant v oblasti elektronického obchodování JD (NASDAQ:JD).com, který rovněž pořádá nákupní akci Singles Day, si povede o něco lépe, neboť je silný v nabídce spotřební elektroniky a domácích spotřebičů, které by měly zůstat populární.
Růst GMV společnosti JD se podle ní pravděpodobně zpomalí na 4,6 až 8,9 % oproti loňským 28,6 %.
GALASHOW SE ZTRATILA

Letos je to poprvé, co Alibaba nebude pořádat ani galavečer celebrit, na kterém v minulosti vystoupily Mariah Carey a Taylor Swift, ani akci 11. listopadu, která vrcholí odpočítáváním do konečného součtu GMV.
Důvodem zrušení akcí bylo omezení ze strany COVID, uvedla společnost, ačkoli podobné akce se v minulých dvou letech konaly online.
Singles Day se také potýkal s nepřítomností jednoho ze svých dvou guru živého vysílání megaprodejů, Viya, která je offline od té doby, co byla pokutována za daňové úniky. Společnost Alibaba se také rozhodla, že ve svém marketingu pro tuto akci nebude uvádět druhého z nich, Li Jiaqiho.
Značky agentuře Reuters sdělily, že se k letošním vyhlídkám staví realisticky.
„Platforma se rozhodně snažila zchladit očekávání značek,“ uvedl Mauro Maggioni, šéf asijsko-pacifické pobočky luxusní značky tenisek Golden Goose.
Alibaba uvedla, že klíčem k úspěchu budou letos věrní a VIP zákazníci a že se zaměřuje také na rozvoj věrnostních programů obchodníků. Členský program společnosti Alibaba má více než 25 milionů členů, kteří na jejích platformách ročně utratí v průměru 57 000 jüanů (193 000 Kč).
„Alibaba se snažila, aby (akce) nebyla jen o snižování cen,“ řekl Mark Tanner, výkonný ředitel poradenské společnosti China Skinny se sídlem v Šanghaji.
„Ale zdá se, že většina spotřebitelů, zejména v současném prostředí, chce jen levnější zboží.“