Tradiční výrobci automobilů se snaží rozšířit své podnikání v oblasti elektromobilů, pronásledují Teslu a snaží se získat podíl na trhu v této rostoucí části automobilového průmyslu. Nikdo však neví, kolik tradiční automobilky výrobou elektromobilů vydělávají nebo prodělávají.
To se tento týden mění díky společnosti Ford Motor (F).
Ve čtvrtek ráno Ford představí svůj nový rámec finančního výkaznictví. Namísto vykazování tržeb a zisků podle geografických regionů je bude Ford vykazovat podle elektromobilů, tradičních vozidel a komerčních aktivit společnosti. Ford Credit by měl být i nadále samostatným segmentem výkaznictví. Ford pojmenoval svůj byznys s elektromobily Model e, tradiční byznys Ford Blue a komerční byznys Ford Pro.
Při úterním obchodování akcie Fordu od začátku roku klesly přibližně o 4 %. Akcie Tesly vzrostly o 49 %. Index S&P 500 vzrostl asi o 3 %. Průmyslový index Dow Jones doposud v roce 2023 ztratil přibližně 3 %.
Odhalení závoje nad podnikáním s Modelem e je odvážný krok. Ford na prodeji elektromobilů pravděpodobně ještě nevydělává. V roce 2022 společnost dodala téměř 62 000 elektromobilů. To je dost na to, aby se stala druhým největším prodejcem elektromobilů v USA, hned za společností Tesla, která jich v roce 2022 prodala celosvětově 1,3 milionu, včetně více než 500 000 v USA.
Když Tesla dodávala elektromobily tempem zhruba 60 000 kusů ročně, podobně jako Ford v roce 2022, dosahovala Tesla hrubé ziskové marže v rozmezí 20 % a provozní ziskové marže zhruba záporných 15 %, bez započtení odměn na základě akcií. Tesla zároveň generovala čtvrtletní tržby přesahující 1 miliardu dolarů.
Při odhadu nákladů na materiál, pracovní sílu, provozní náklady, výzkum a vývoj, marketing a další náklady by podnikání společnosti Ford v oblasti elektromobilů mohlo v roce 2022 vytvářet hrubý zisk ve výši přibližně 20 % a provozní ziskovou marži ve výši záporných 10 %. To je velmi hrubý odhad. Příděl na podnikovou režii, kolik Ford platí za baterie a mnoho dalších věcí prostě není znám.
Předpovídat ztráty není nijak složité. Společnost General Motors (GM) zase na elektromobilech zatím nevydělává a v listopadu uvedla, že její podnikání v oblasti elektromobilů bude „solidně ziskové“ do roku 2025. Dosažení této úrovně vyžaduje mimo jiné větší prodej elektromobilů a vlastní, místní výrobu baterií GM.
A to znamená větší výrobu. Automobilky stojí miliardy a jediná továrna může vyrobit 500 000 vozidel ročně. Výrobci automobilů potřebují ke zvýšení marží měřítko. Tesla začala dosahovat stálého provozního a hospodářského zisku poté, co vyráběla přibližně 400 000 vozidel ročně v jedné továrně. Přechod společnosti Tesla k ziskovosti se uskutečnil kolem roku 2019.

Ford vyrábí své nejprodávanější elektromobily, Mustang Mach E a F-150 Lightning, ve dvou továrnách, jedné v Mexiku a druhé v Dearbornu ve státě Michigan. Oba závody dohromady zaměstnávají přibližně 1 750 lidí. Výroba v těchto závodech bude klíčová, pokud se Ford chce zařadit po bok společností Tesla a BYD (1211.Hongkong) mezi ziskové světové výrobce elektromobilů.
Tesla v roce 2022 dosahovala provozní ziskové marže přibližně 17 % a v roce 2023 se očekává, že bude produkovat přibližně 14 %. Očekává se, že marže se budou pohybovat níže, protože Tesla snížila ceny svých vozidel. Společnost BYD vytvořila v roce 2022 provozní ziskové marže ve výši přibližně 5 % a očekává se, že v roce 2023 vytvoří provozní ziskové marže ve výši téměř 6 %.
Elektromobily, a to jak plně bateriové elektrické, tak plug-in hybridní, budou v roce 2022 představovat přibližně 10 % celosvětového prodeje lehkých vozidel. S růstem počtu elektromobilů budou investoři hledat podrobnější informace o ziscích z elektromobilů. Krok společnosti Ford by mohli v budoucnu okopírovat i další tradiční výrobci automobilů.
Jeho nové finanční výkaznictví je pouze začátkem.