account_circle
Zvyšující se emise leteckých společností by mohly vést ke globálnímu omezení v roce 2024

Zvyšující se emise leteckých společností by mohly vést ke globálnímu omezení v roce 2024

Podle přední obchodní skupiny leteckých společností se očekává, že rostoucí letecká doprava vyvolá globální požadavky na emise již v příštím roce, i když se debata o účinnosti tohoto přístupu rozšiřuje.

Podle přední obchodní skupiny leteckých společností se očekává, že rostoucí letecká doprava vyvolá globální požadavky na emise již v příštím roce, i když se debata o účinnosti tohoto přístupu rozšiřuje.

Systém pod vedením OSN usiluje o omezení emisí z mezinárodních letů na 85 % úrovně roku 2019 v rámci první fáze systému kompenzace a snižování emisí uhlíku v mezinárodní letecké dopravě (CORSIA), která začne příští rok.

Boj proti znečišťování ovzduší leteckou dopravou je klíčový pro boj proti změně klimatu, protože toto odvětví produkuje zhruba 3 % celosvětových emisí. V době, kdy se letecká doprava vzpamatovává z propadu způsobeného pandemií COVID-19, někteří cestující obnovují tlak na „zahanbující lety“, aby hledali alternativy s nižšími emisemi.

Vzhledem k tomu, že technologie, jako jsou letadla na elektrický a vodíkový pohon, stále nejsou vyzkoušené a udržitelné letecké palivo (SAF) je nedostatkové a příliš drahé, nakupují letecké společnosti kredity v projektech snižujících znečištění, jako je výsadba stromů, aby kompenzovaly své emise.

Podle kritiků však kompenzace sice stojí méně než SAF, ale nesnižují skutečné emise leteckých společností, což je pro environmentální cíle odvětví klíčové.

UHLÍKOVÉ OFSETY

Dopravci by mohli začít nakupovat uhlíkové kompenzace již v příštím roce, aby splnili emisní závazky podle nařízení CORSIA, protože mezinárodní doprava se opět přiblížila úrovni roku 2019, uvedla IATA pro agenturu Reuters.

Letecké společnosti v současné době nakupují uhlíkové kredity dobrovolně. V rámci CORSIA by dopravci z více než 100 zúčastněných zemí museli kompenzovat rostoucí emise nad základní úroveň 85 % úrovně roku 2019.

Zdroj: Shutterstock

Prognózy IATA založené na očekávaném oživení dopravy nebyly dříve zveřejněny.

Vyrovnávací částky, které závisí na provozu, zatím nejsou jasné. Americký Federální úřad pro letectví uvedl, že požadavky během první fáze CORSIA budou vypočítány až v roce 2026, ačkoli IATA uvedla, že letecké společnosti mohou začít nakupovat kredity dříve.

CORSIA byla schválena v roce 2016 shromážděním Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). ICAO nemůže vládám vnucovat pravidla, ale 193 členských zemí v drtivé většině přijímá její normy.

Ačkoli je první fáze CORSIA dobrovolná, letecké společnosti ze zúčastněných zemí, jako jsou USA, ji musí dodržovat.

IATA a velké letecké společnosti podporují CORSIA, která se vyhýbá různorodým regionálním emisním pravidlům, jež by mohla zvýšit náklady, ale někteří vedoucí pracovníci kritizují kompenzace.

Generální ředitel společnosti United Airlines Scott Kirby (NYSE:KEX) je označil za „greenwashing“ a vyzval k ukončení jejich používání, přičemž odhadl, že výsadba stromů na každém akru dostupné půdy by vyřešila méně než pět měsíců emisí. Místo toho chce, aby se odvětví zaměřilo na SAF, inovace, jako jsou elektrická letadla a sekvestrace uhlíku.

„Pro leteckou společnost je naprosto nesmyslné kupovat drahé SAF, když si místo toho může koupit levné kompenzace,“ uvedl Jo Dardenne, ředitel pro letectví bruselské organizace Transport & Environment.

SAF se vyrábí v malém množství ze surovin, jako jsou kuchyňské oleje a živočišný odpad, a stojí dvakrát až pětkrát více než běžná letecká paliva. Rozšíření výroby a její komerční životaschopnost by vyžadovaly rozsáhlé investice, například vládní pobídky včetně daňových úlev.

Zdroj: Getty Images

Podle odhadů IATA pokryje celosvětová produkce SAF do roku 2025 pouze 2 % celosvětové potřeby paliva v letectví.

„Mnoho leteckých společností by raději snížilo své požadavky na kompenzaci tím, že by hlásily používání SAF, ale vlády většinou neudělaly nic pro to, aby pomohly zpřístupnit více SAF – a to i tam, kde uložily povinnosti,“ uvedla IATA.

Dopravci jako Easy Jet se od offsetů odklonili a společnost United si stále klade za cíl nulové čisté emise uhlíku do roku 2050, aniž by se spoléhala na tradiční offsety a vsadila především na SAF. K prosinci loňského roku však celkový objem SAF používaný při provozu zůstával nižší než 0,1 % celkové spotřeby leteckého paliva.

Uhlíkové kredity certifikované podle plánu OSN „budou nezbytné“, řekla agentuře Reuters Sara Bogdanová, vedoucí oddělení udržitelnosti a ESG společnosti JetBlue Airways (NASDAQ:JBLU).

ICAO tvrdí, že CORSIA svou integritou převyšuje ostatní iniciativy v oblasti kompenzace, protože její kritéria vypracovaly vlády po konzultaci se skupinami na ochranu životního prostředí.

Společnost JetBlue sází na úspornější letadla SAF, aby snížila emise. Do roku 2022 kompenzovala více než 11 milionů tun emisí.

Metrická tuna snížení emisí uhlíku prostřednictvím kompenzací stojí přibližně 10 až 15 dolarů oproti přibližně 200 dolarům prostřednictvím SAF, uvedla Lauren Rileyová, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti United.

„Ekonomické podmínky jsou tvrdé,“ řekla agentuře Reuters.

Předchozí článek

Bitcoinu se v chaosu daří, poprvé od června překročil hranici 28 000 dolarů

Další článek

Komodity pod tlakem, protože pozornost se nadále soustředí na bankovní krizi

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies