Adidas ve středu oznámil velkou ztrátu za čtvrté čtvrtletí a snížil dividendu poté, co v říjnu nákladně ukončil spolupráci se značkou Yeezy Kanyeho Westa.
Německý gigant v oblasti sportovního oblečení vykázal ve čtvrtém čtvrtletí provozní ztrátu ve výši 724 milionů eur ( 763 milionů dolarů ) a čistou ztrátu z pokračujících činností ve výši 482 milionů eur. Společnost na valné hromadě 11. května doporučí dividendu ve výši 70 eurocentů na akcii, což je o 3,30 eura na akcii méně než v roce 2021.
Měnově neutrální tržby klesly ve čtvrtém čtvrtletí o 1 % v důsledku ukončení partnerství se značkou Yeezy a v průběhu roku 2023 budou klesat vysoko jednociferným tempem, uvedla společnost.
Adidas předpokládá celoroční provozní ztrátu ve výši 700 milionů eur v roce 2023, což by znamenalo první roční ztrátu za posledních 31 let. Odhad zahrnuje zásah ve výši 500 milionů eur v podobě potenciálního odpisu zásob Yeezy a 200 milionů eur v podobě „jednorázových nákladů“.
Adidas v říjnu zrušil vysoce lukrativní partnerství s rapperem a módním návrhářem Ye – dříve známým jako Kanye West, tvář značky Yeezy – poté, co se dopustil řady antisemitských výroků. Společnost již dříve oznámila, že pokud se jí nepodaří přesunout obrovské zbývající zásoby neprodané obuvi Yeezy, bude to mít vážný dopad na její příjmy.

Společnost uvedla, že základní provozní zisk se bude pohybovat „kolem úrovně rentability“, což odráží ztrátu 1,2 miliardy eur z potenciálních tržeb z neprodaných zásob Yeezy.
Nový generální ředitel společnosti Adidas Bjørn Gulden, který na přelomu roku vystřídal Kaspera Rørsteda, ve středečním prohlášení uvedl, že rok 2023 bude „přechodným rokem“, neboť společnost se snaží snížit zásoby a snížit slevy, aby se v roce 2024 vrátila k ziskovosti.
„Adidas má všechny předpoklady k tomu, aby byl úspěšný, ale musíme se znovu zaměřit na naše jádro: produkt, spotřebitele, maloobchodní partnery a sportovce,“ řekl Gulden.
„Motivovaní lidé a silná kultura adidas jsou nejdůležitějšími faktory, které umožní znovu vybudovat jedinečný obchodní model adidas. Obchodní model postavený tak, aby se soustředil na služby našim spotřebitelům prostřednictvím velkoobchodu i DTC, který vyvažuje globální směřování s místními potřebami, který je rychlý a agilní a samozřejmě vždy investuje do sportu a kultury, aby si udržel důvěryhodnost a žár značky.“
Za celý rok 2022 se měnově neutrální tržby zvýšily o 1 % a rostly na všech trzích kromě velké Číny, přičemž dvouciferný nárůst byl zaznamenán v Severní a Latinské Americe. Provozní zisk dosáhl 669 milionů eur, zatímco čistý zisk z pokračujících činností činil 254 milionů eur.

„Odpisy zásob a jednorázové náklady související s říjnovým ukončením spolupráce s Yeezy stály Adidas draho, což vedlo k provozní ztrátě ve čtvrtém čtvrtletí a poklesu tržeb. Navíc v loňském roce prudce poklesly prodeje v Číně v důsledku přísných výlukových opatření Pekingu,“ poznamenala Victoria Scholar, vedoucí investičního oddělení společnosti Interactive Investor.
„Adidas se navíc potýkal se zvýšenými náklady dodavatelského řetězce po pandemii a makroekonomickou situací, která oslabila spotřebitele a přiměla k výrazným slevám s cílem přilákat zákazníky.“
Akcie Adidas během ranního obchodování v Evropě klesly o 1,7 %, ale v meziročním srovnání zůstávají v plusu o více než 11 %.