account_circle
Silná značka Rivian znamená, že akcie elektromobilů získávají podíl od Fordu a GM

Silná značka Rivian znamená, že akcie elektromobilů získávají podíl od Fordu a GM

Startupová společnost Rivian Automotive, která vyrábí elektrické náklaďáky, se snaží prorazit na obtížném a lukrativním americkém trhu s pickupy. To je dobrá zpráva pro akcie.

Startupová společnost Rivian Automotive, která vyrábí elektrické náklaďáky, se snaží prorazit na obtížném a lukrativním americkém trhu s pickupy. To je dobrá zpráva pro akcie.

Analytik společnosti Truist Jordan Levy ve středu upozornil na průzkum firmy mezi potenciálními kupci automobilů, který odhalil několik klíčových bodů pro investory do elektrických vozidel.

„Výsledky ukazují, že (1) společnost Rivian (RIVN) dosáhla významného pokroku při zvyšování povědomí o své značce a (2) překážky pro přijetí elektrických pick-upů zákazníky jsou nižší, než jsme předpokládali,“ napsal Levy.

Rivian je dobře známý a lidé mají elektrické vozy rádi. A co víc, Levyho průzkum zjistil, že Rivian a Tesla (TSLA) se shodně umístily na prvním místě mezi značkami elektrických nákladních automobilů, o kterých spotřebitelé uvažují. Ford Motor (F) a General Motors (GM) se umístily zhruba na třetím místě. Značka Stellantis (STLA) se umístila na šestém místě za Toyotou Motor (TM).

Levy hodnotí akcie společnosti Rivian na Buy a cílovou cenu pro akcie stanovil na 50 USD. Zdá se, že jeho býčí náhled pomáhá akciím ve středu. Akcie vzrostly přibližně o 5,5 % na 20,56 USD za kus. Indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average klesly o 0,2 %, resp. 0,3 %.

Zdroj: Getty Images

Zpráva odhalila některé další věci týkající se kupců nákladních automobilů. Přibližně 6 % dotázaných plánuje, že jejich příští pick-up bude elektrický. To se nemusí zdát mnoho, ale penetrace elektrických nákladních vozidel v USA začíná na velmi nízké úrovni.

V roce 2022 se v USA prodalo asi 2,7 milionu pickupů, což představuje zhruba 20 % všech prodaných nových vozidel.

Společnost Rivian prodala v USA asi 10 000 nákladních vozů, což jí zajišťuje asi 0,4% podíl na trhu. (Rivian prodává nákladní vozy také v Kanadě.) Ford v roce 2022 prodal 15 617 plně elektrických vozů F-150 Lightning, což mu dává tržní podíl přibližně 0,6 %.

Celkově bylo v loňském roce v USA prodáno asi 1 % všech nákladních automobilů na elektrický pohon.

Ford prodal celkem 653 957 nákladních vozů řady F. Získal tak přibližně 24 % trhu. Model Lightning se na prodejích nákladních automobilů Ford podílel asi 2,4 %.

Do budoucna Ford plánuje, že do konce roku 2023 dosáhne objem výroby modelu F-150 Lightning přibližně 150 000 kusů ročně. To znamená dodávky zhruba 80 000 kusů v tomto roce.

To by mohlo představovat až 11 % celkových prodejů modelu F-150, což je meziroční skok.

Zdroj: Getty Images

Pokud jde o společnost Rivian, Wall Street očekává, že v roce 2023 dodá přibližně 60 000 vozů. Půjde o směs SUV, nákladních vozů a vozidel pro rozvoz zboží pro Amazon.com (AMZN). Společnost Rivian na žádost o komentář ke svému výrobnímu mixu bezprostředně nereagovala.

Těchto 60 000 vozidel by však mohlo přinést 20 000 nákladních automobilů pro USA. Připočteme-li produkci vozů Chevy Silverado a Tesla Cybertruck, mohl by americký trh nákladních automobilů v roce 2023 zaznamenat zhruba 4% penetraci elektromobilů.

Těchto 60 000 vozidel by však mohlo přinést 20 000 nákladních automobilů pro USA. Připočteme-li produkci vozů Chevy Silverado a Tesla Cybertruck, mohl by americký trh nákladních automobilů v roce 2023 zaznamenat zhruba 4% penetraci elektromobilů.

Rivian si zatím jako startup v oblasti nákladních automobilů vede dobře, uvážíme-li, že zavedené společnosti GM, Stellantis a Ford představují zhruba 83 % trhu s nákladními automobily v USA, zatímco Toyota má přibližně 11% podíl na trhu.

Trh bude stále více roztříštěný. Plně elektrický Chevrolet Silverado společnosti GM debutuje v roce 2023 a elektrický Ram Rev společnosti Stellantis v roce 2024. Toyota zatím nemá na obzoru žádný plně elektrický nákladní vůz.

Americký trh s elektrickými nákladními vozidly roste a je stále více konkurenčním místem. Je dobře, že Rivian přišel brzy a že zákazníci znají jeho jméno.

Předchozí článek

Manažerka tohoto fondu říká, že býčí trh je možná na obzoru - a jmenuje své nejoblíbenější akcie

Další článek

GLOBÁLNÍ TRHY - Akcie se zbavily rizik spojených s úrokovými sazbami, protože údaje zmírňují obavy z recese

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies