IPO je primární veřejná nabídka akcií. Při IPO soukromá společnost uvede své akcie na burzu cenných papírů a nabídne je ke koupi široké veřejnosti.
Jak IPO funguje?
Vstup na burzu je náročný a zdlouhavý proces, který je pro většinu společností obtížné zvládnout samostatně. Soukromá společnost, která plánuje IPO, se musí nejen připravit na exponenciálně zvýšenou pozornost veřejnosti, ale musí také vyplnit spoustu dokumentů a finančních informací, aby splnila požadavky Komise pro cenné papíry (SEC) (případně komise dané země), která dohlíží na veřejné společnosti.
Proto si soukromá společnost, která plánuje vstup na burzu, najímá upisovatele, obvykle investiční banku, aby jí poskytl konzultace k IPO a pomohl stanovit počáteční cenu nabídky. Upisovatelé pomáhají vedení společnosti připravit IPO, vytvářejí klíčové dokumenty pro investory a plánují schůzky s potenciálními investory, tzv. roadshow.
„Upisovatel sestavuje syndikát investičních bankovních firem, aby zajistil širokou distribuci nových akcií IPO,“ říká doktor Robert R. Johnson, autorizovaný finanční analytik (CFA) a profesor financí na Heider College of Business na Creighton University. „Každá investiční bankovní společnost v syndikátu bude zodpovědná za distribuci části akcií.“
Jakmile společnost a její poradci stanoví počáteční cenu IPO, upisovatel vydá akcie investorům a akcie společnosti se začnou obchodovat na veřejné burze, jako je newyorská burza (NYSE) nebo Nasdaq.
Proč společnosti provádějí IPO?
IPO může být první příležitostí, kdy si veřejnost může koupit akcie společnosti, ale je důležité si uvědomit, že jedním z účelů primární veřejné nabídky akcií je umožnit prvním investorům ve společnosti vyplatit své investice.
Představte si IPO jako konec jedné fáze životního cyklu společnosti a začátek další – mnozí z původních investorů chtějí prodat své podíly v novém podniku nebo začínajícím podniku. Případně investoři v zavedenějších soukromých společnostech, které vstupují na burzu, mohou také chtít příležitost prodat část nebo všechny své podíly.
„Skutečnost je taková, že existuje kolo přátel a rodiny a někteří andělští investoři přišli jako první,“ říká Matt Chancey, certifikovaný finanční plánovač (CFP) v Tampě na Floridě. „Existuje spousta soukromých peněz, jako jsou peníze typu Shark Tank, které jdou do společnosti předtím, než tyto společnosti nakonec vstoupí na burzu.“
Existují i další důvody, proč společnost usiluje o IPO, například získání kapitálu nebo zvýšení prestiže společnosti na veřejnosti:
- Společnosti mohou získat další kapitál prodejem akcií veřejnosti. Výnosy mohou být použity na rozšíření podniku, financování výzkumu a vývoje nebo splacení dluhu.
- Jiné způsoby získávání kapitálu prostřednictvím rizikového kapitálu, soukromých investorů nebo bankovních úvěrů mohou být příliš nákladné.
- Vstup na burzu v rámci IPO může společnostem zajistit obrovskou publicitu.
- Společnosti mohou chtít získat postavení a vážnost, které jsou často spojeny s veřejnou společností, což jim může také pomoci zajistit lepší podmínky od věřitelů.
- Vstup na burzu sice může společnosti usnadnit nebo zlevnit získávání kapitálu, ale komplikuje spoustu dalších záležitostí. Existují požadavky na zveřejňování informací, například podávání čtvrtletních a výročních finančních zpráv. Musí se zodpovídat akcionářům a existují požadavky na podávání zpráv o takových věcech, jako je obchodování s akciemi ze strany vedoucích pracovníků nebo jiné kroky, jako je prodej majetku nebo zvažování akvizic.
Klíčové pojmy IPO
Stejně jako všechno ve světě investování má i primární veřejná nabídka akcií svůj vlastní žargon. Tyto klíčové termíny IPO byste měli znát:
- Kmenové akcie – Vlastnické jednotky veřejné společnosti, které obvykle opravňují držitele k hlasování o záležitostech společnosti a k přijímání dividend společnosti. Při vstupu na burzu nabízí společnost kmenové akcie k prodeji.
- Emisní cena – Cena, za kterou budou kmenové akcie prodány investorům předtím, než se s nimi začne obchodovat na veřejných burzách. Běžně se označuje jako nabídková cena.
- Velikost emise – Nejmenší počet akcií, které můžete v rámci IPO nabídnout. Pokud chcete nabídnout více akcií, musíte podat nabídku v násobcích velikosti lotu.
- Předběžný prospekt – Dokument vytvořený společností vstupující na burzu, který zveřejňuje informace o jejím podnikání, strategii, historických finančních výkazech, posledních finančních výsledcích a managementu.
- Cenové pásmo – Cenové pásmo, v němž mohou investoři nabízet akcie v rámci IPO, stanovené společností a upisovatelem. Obvykle je pro každou kategorii investorů jiné. Například kvalifikovaní institucionální kupci mohou mít jiné cenové pásmo než drobní investoři, jako jste vy.
- Upisovatel – Investiční banka, která pro emitující společnost řídí nabídku. Upisovatel obvykle určuje emisní cenu, zveřejňuje IPO a přiděluje akcie investorům.
SPAC a IPO
V posledních letech došlo k vzestupu účelových akvizičních společností (SPAC), jinak známých jako „společnosti s prázdným šekem“. SPAC získává peníze v rámci primární veřejné nabídky s jediným cílem získat jiné společnosti.
Mnoho známých investorů z Wall Street využívá své zavedené pověsti k tomu, aby založili SPAC, získali peníze a koupili společnosti. Lidé, kteří investují do SPAC, však nejsou vždy informováni o tom, které firmy hodlá společnost s prázdným šekem koupit. Některé zveřejňují svůj záměr jít po určitých druzích společností, zatímco jiné nechávají své investory zcela v nevědomosti.
„Je to poskytnutí vašich peněz subjektu, který nic nevlastní, ale říká vám: ‚Věřte mi, budu s nimi dělat jen dobré akvizice,'“ říká George Gagliardi, CFP v Lexingtonu ve státě Massachusetts. „Stejně jako baseballový pálkař s páskou přes oči nevíte, co se na vás řítí.“
Mnoho soukromých společností se rozhoduje pro akvizice prostřednictvím SPAC, aby urychlily proces vstupu na burzu. Jako nově založené společnosti nemají SPAC dlouhou finanční historii, kterou by musely zveřejňovat Komisi pro cenné papíry a burzy. A mnoho investorů SPAC může získat své peníze zpět v plné výši, pokud SPAC nezíská společnost do 24 měsíců.