account_circle
Lednový efekt: Co znamená na akciovém trhu, a jaké jsou možné příčiny?

Lednový efekt: Co znamená na akciovém trhu, a jaké jsou možné příčiny?

Lednový efekt na kapitálovém trhu představuje vnímaný sezónní nárůst cen akcií během ledna. Analytici obvykle připisují tuto rally zvýšenému nákupu, který následuje po poklesu cen, k němuž obvykle dochází v prosinci, kdy investoři, kteří se zapojují do vybírání daňových ztrát, aby kompenzovali realizované kapitálové zisky, vyvolávají výprodej.

Lednový efekt na kapitálovém trhu představuje vnímaný sezónní nárůst cen akcií během ledna. Analytici obvykle připisují tuto rally zvýšenému nákupu, který následuje po poklesu cen, k němuž obvykle dochází v prosinci, kdy investoři, kteří se zapojují do vybírání daňových ztrát, aby kompenzovali realizované kapitálové zisky, vyvolávají výprodej.

Dalším možným vysvětlením je, že investoři využívají peněžní bonusy na konci roku k nákupu investic v následujícím měsíci. Ačkoli tato tržní anomálie byla identifikována již v minulosti, zdá se, že lednový efekt do značné míry vymizel, když se o jeho přítomnosti začalo všeobecně vědět.

Náš vlastní pohled zpět na ETF SPDR S&P 500 (SPY) od jeho založení v roce 1993 skutečně nutí k zamyšlení, jak se tento termín vůbec začal používat. Z 30 let od roku 1993 bylo 17 vítězných lednových měsíců (57 %) a 13 ztrátových lednových měsíců (43 %), takže pravděpodobnost zisku je jen o něco vyšší než hod mincí. Dále od začátku tržní rallye v roce 2009 do ledna 2022 vykázaly lednové měsíce osm vítězů oproti šesti poraženým, opět v poměru 57 % ku 43 %. Vzhledem k silné rally z roku 2009 by se dalo oprávněně očekávat, že počet lednových vítězů bude výraznější, ale není tomu tak.

Obchodníci by si měli být vědomi chabé povahy lednového efektu a místo toho se zaměřit na podmínky na trhu v daném období a na to, co naznačují pro celkové krátkodobé směřování ETF SPDR S&P 500.

Zdroj: Canva

Porozumění lednovému efektu

Lednový efekt je hypotéza, která stejně jako všechny efekty související s kalendářem naznačuje, že trhy jako celek jsou neefektivní, protože na efektivních trzích by tento efekt přirozeně neexistoval. Zdá se, že lednový efekt postihuje malé kapitalizace více než střední a velké kapitalizace, protože jsou méně likvidní.

Od počátku 20. století údaje naznačují, že tyto třídy aktiv v lednu překonávají výkonnost celého trhu, zejména k polovině měsíce. Poprvé si tohoto efektu všiml investiční bankéř Sidney Wachtel v roce 1942.

Tento historický trend je však v posledních letech méně výrazný, protože trhy se mu zřejmě přizpůsobily.

Dalším důvodem, proč analytici považují lednový efekt od roku 2022 za méně významný, je skutečnost, že více lidí využívá daňově chráněné penzijní plány, a proto nemají důvod prodávat na konci roku za účelem daňové ztráty.

Zdroj: Canva

Vysvětlení lednového efektu

Kromě odkupů a daňových ztrát, jakož i investování peněžních bonusů na trh, souvisí další vysvětlení lednového efektu s psychologií investorů. Někteří investoři věří, že leden je nejlepším měsícem pro zahájení investičního programu, nebo možná plní novoroční předsevzetí začít investovat do budoucna.

Jiní se domnívají, že manažeři podílových fondů na konci roku nakupují akcie nejúspěšnějších společností a vyřazují pochybné poražené společnosti kvůli vzhledu ve svých zprávách na konci roku, což je činnost známá jako „window dressing“. To je však nepravděpodobné, protože nákupy a prodeje by se týkaly především akcií s velkou tržní kapitalizací.

Výprodeje na konci roku také přitahují kupce, kteří mají zájem o nižší ceny, protože vědí, že poklesy nejsou založeny na fundamentálních údajích o společnosti. Ve velkém měřítku to může v lednu vyhnat ceny výše.

Studie a kritika

Bývalý ředitel společnosti Vanguard Group Burton Malkiel, autor knihy A Random Walk Down Wall Street, kritizoval lednový efekt a uvedl, že takové sezónní anomálie neposkytují investorům žádné spolehlivé příležitosti. Naznačuje také, že lednový efekt je tak malý, že transakční náklady potřebné k jeho využití jej v podstatě činí nerentabilním. Rovněž se objevily názory, že o lednovém efektu ví dost lidí, takže se stal součástí tržní ceny, což ho zcela vylučuje.

Jiní výzkumníci zjistili, že lednový efekt stále existuje, ale pouze u akcií s menší kapitalizací, a to kvůli nedostatečné likviditě a zájmu investorů.

Co je lednový efekt na akciovém trhu?

Lednový efekt je údajná tržní anomálie, kdy ceny akcií pravidelně rostou v prvním měsíci roku. Skutečných důkazů o lednovém efektu je málo a mnoho odborníků tvrdí, že ve skutečnosti neexistuje. Pohled na posledních 30 let od založení ETF S&P 500 (SPY) totiž ukazuje pouze 17 vítězných měsíců oproti 13 ztrátovým, což je poměr 57-43 %, tedy ne o moc lepší než hod mincí.

Můžete vydělat peníze využitím lednového efektu?
Pravděpodobně ne. I kdyby byl lednový efekt skutečný (pravděpodobně není) a trhy by každý leden nezvykle rostly, skutečnost, že se ho lidé mohou snažit využít, může jeho zúročení zmařit.

Předchozí článek

Známý investor hodnotí akciový trh a loňská ztráta britských akciových fondů

Další článek

Nikdo neví, které akcie budou hnacím motorem příštího býčího trhu, ale na vítěze medvědího trhu nesázejte

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies