Akcie společnosti FedEx ve středu výrazně oslabily, když v předobchodní fázi klesly téměř o 6 %. Důvodem je nepříznivý výhled firmy pro nadcházející období a prognóza zisku za aktuální čtvrtletí, která zaostala za očekáváními analytiků. Logistický gigant, který bývá často považován za indikátor globálního hospodářského zdraví, tak varoval před pokračujícími nejistotami, které mají kořeny především v proměnlivé globální poptávce a obchodní politice Spojených států.

Generální ředitel Raj Subramaniam během prezentace výsledků přiznal, že společnost čelí nestabilitě napříč všemi regiony a sektory. Zároveň oznámil, že FedEx neposkytne konkrétní výhled na celý fiskální rok, protože situace kolem amerických cel, zejména vůči Číně, je příliš nepředvídatelná. Tato opatrnost zneklidnila investory a vyslala negativní signál o budoucnosti globální logistiky.
Obchodní vztahy mezi USA a Čínou prošly v posledních měsících turbulentním vývojem. V dubnu zavedla americká administrativa nová cla na čínský dovoz ve výši 145 %, přičemž v květnu byla tato cla snížena na 30 %. Přesto zůstávají vysoká cla i nadále hrozbou, zejména pro společnosti s vysokou expozicí vůči čínskému trhu – jako je právě FedEx. Na rozdíl od konkurenční UPS má FedEx větší závislost na letecké přepravě mezi USA a Čínou, což z něj dělá přímého účastníka každé nové obchodní bariéry.
Jedním z konkrétních dopadů je zrušení bezcelního statusu pro zásilky v hodnotě pod 800 dolarů od čínských prodejců jako Temu či Shein. Tento krok výrazně omezil objem nízkonákladových přímých zásilek americkým spotřebitelům a poškodil tím i přepravce, kteří se na tento segment specializovali. Brie Carere, ředitelka pro zákazníky ve FedExu, potvrdila, že právě tento typ zásilek byl jedním z pilířů růstu v e-commerce, který však nyní čelí největší regulaci za poslední roky.
Vývoj akcií FedExu byl ještě výraznější, když ho následovala i konkurence. Akcie německé společnosti DHL ztratily téměř 2 %, zatímco akcie UPS klesly o 0,8 %. Celý sektor tedy reaguje na globální zchlazení poptávky a rostoucí tlak na náklady. Společnosti bojují nejen s cenovou konkurencí, ale i se změnou preferencí zákazníků, kteří stále častěji volí levnější, i když pomalejší pozemní přepravu namísto rychlé, ale drahé letecké dopravy.
Zajímavý pohled na strukturu společnosti FedEx nabídl Michael Ashley Schulman z investiční společnosti Running Point Capital Advisors. Podle něj lze FedEx chápat jako „Fitbit“ globální ekonomiky: divize Express ukazuje sílu firemní poptávky, Ground sleduje elektronické obchodování a Freight reflektuje průmyslový výkon. Aktuálně však všechny tyto segmenty vykazují známky slabosti. A i když firma vykázala vyšší provozní marži díky snižování nákladů a optimalizaci exportních tras, celkový dojem zůstává skeptický.
Americký výrobní sektor se nadále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a celkově slabým tempem globálního obchodu. FedEx sice zvládá snižovat náklady a zefektivňovat provoz, ale pokud se neobnoví poptávka, budou pozitivní efekty těchto opatření omezené. Schulman shrnul situaci jasně: „FedEx dobře zvládá náklady, ale poptávka se zatím nezvyšuje.“
FedEx Corporation (FDX)
Z pohledu investorů se tak FedEx nachází ve složité pozici. Akcie společnosti se obchodují za 11,63násobek očekávaných zisků v horizontu příštích 12 měsíců, zatímco UPS má tento ukazatel na úrovni 13,40. I to svědčí o poklesu důvěry investorů v další růst nebo stabilitu FedExu v krátkodobém horizontu.
Závěr je zřejmý: globální logistika vstupuje do nové fáze nejistoty, ve které budou klíčové nejen výkyvy poptávky, ale i další kroky americké obchodní politiky. Pro FedEx i jeho konkurenty to znamená nutnost rychle reagovat, přizpůsobit se měnícím se podmínkám a zároveň si udržet konkurenceschopnost v prostředí, které se rychle proměňuje.