Po rekordním počtu zavřených obchodů v roce 2020 zavírali maloobchodníci v posledních dvou letech mnohem méně dveří, ale to se podle UBS může brzy změnit, zejména u obchodních domů.
Podle všeho to byla náročná prázdninová sezóna. Zákazníci si po měsících prudké inflace hlídají své výdaje. Podle údajů Placer.ai o návštěvnosti za listopad se počet spotřebitelů v amerických nákupních centrech meziročně snížil o 5,4 %.
„Prázdné obchody jsou předzvěstí hlubokých slev, protože se blížíme k závěrečné části sváteční nákupní sezóny,“ uvedla v neděli ve své výzkumné zprávě Deborah Weinswigová, analytička společnosti Coresight Research.
Podle Weinswigové maloobchodníci doufají, že se jim podaří vyčistit zásoby pomocí výrazných slev. Když se pak zákazníci po Vánocích vrátí s dárkovými kartami nebo vrátí zboží, obchody počítají s tím, že si zákazníci pořídí novější zboží, které se právě dostalo na pulty obchodů, za vyšší ceny.

To by však byl velký obrat současných trendů. Podle průzkumu trhu NPD Group jsou tržby z maloobchodního prodeje ve čtvrtém čtvrtletí do 10. prosince o 6 % nižší než výsledky za rok 2021 a jednotkové prodeje klesly o 10 %.
„Tradiční pocit temperamentního chaosu v maloobchodě v letošní sváteční sezóně chybí, a to ne v dobrém slova smyslu,“ uvedl v pátek v e-mailu Marshal Cohen, hlavní poradce společnosti NPD pro maloobchodní odvětví. „Do konce sváteční nákupní sezóny zbývají už jen týdny a stále chybí dynamika a naléhavost nakupování, protože potřeba spotřebitelů upřednostnit dražší potraviny brání diskrétním výdajům.“
Maloobchodní analytik UBS Jay Sole uvedl, že očekává, že náročné trendy v návštěvnosti, slabé tržby a stlačené marže budou důkazem toho, že po období neobvykle nízké aktivity opět vzroste počet zavřených obchodů.
Obchodní domy budou podle Sola jedním z odvětví, kde bude míra uzavírání pravděpodobně vyšší než průměr odvětví.
Uvedl také, že podle jeho názoru nedostatek zavíraných prodejen ztěžuje maloobchodníkům růst tržeb. Když se obchody zavíraly, maloobchodníci těžili z toho, že se podíl na trhu přesunul k jejich podnikání z těch, které skončily.

„Počet prodejen v kanálu obchodních domů klesl od 4. čtvrtletí 19 do 1. čtvrtletí 21 o 33 %,“ napsal Sole minulý týden ve výzkumné zprávě. „Od té doby je na stejné úrovni. Srovnání se zpřísnilo ve 2Q22, kdy odvětví dohnalo zavírání velkých obchodů. Domníváme se, že to ztížilo růst tržeb prodejen Nordstrom a Kohl’s s hodnocených jako prodejní. Podle našeho názoru zůstává náročné srovnávání důvodem, proč tržby obchodních domů zůstanou v 1H23 pod tlakem.“
Kromě toho uvedl, že se nedomnívá, že by pomalejší tempo uzavírání prodejen bylo známkou rovnováhy mezi kamennými a internetovými prodejci. Podle UBS počet prodejen v americkém softlines průmyslu v září klesl na 83 377 prodejen z maxima 112 441 v roce 2013.
Podle něj naopak pandemie urychlila zavírání mnoha prodejen, ke kterému by došlo v roce 2021 nebo 2022. Mnoho nepotřebných prodejen, zejména těch, které se nacházely uvnitř krytých nákupních center, bylo kvůli covidovým výlukám uzavřeno na delší dobu a podlehlo finančnímu tlaku.
Sole také očekává rychlé tempo uzavírání prodejen s dětským oblečením, obuví a pánskými a dámskými oděvy.
Akcie společnosti Nordstrom se od začátku roku propadly přibližně o 31 %, zatímco akcie společnosti Kohl’s se propadly přibližně o 48 %.